ד"ר גיא גרשטיין אובחן כשהיה בן 6 כחולה בניוון שרירים. למרות כל הקשיים הוא סיים בית ספר ולמד שלושה תארים בכלכלה עד שקיבל תואר דוקטור. אבל כשרצה להתקבל לעבודה כמרצה, הוא נתקל בקשיים. בעקבות כתבה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" לפני כשנתיים על אנשים עם מוגבלות המתקשים למצוא עבודה, הוא התקבל לעבודה כמרצה לכלכלה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון.
ד"ר גרשטיין התקבל לפקולטה להנדסת תעשייה וניהול טכנולוגיה ב-HIT, כמרצה בתחום השיווק. מעט לאחר קבלתו של ד"ר גרשטיין לעבודה כמרצה בפקולטה, החלה מגפת הקורונה, ולכן הוא לימד מרחוק דרך זום. בסמסטר הקרוב, סוף סוף, אחרי שחיכה המון זמן, הוא יפתח לראשונה גם בלמידה פרונטלית מול סטודנטים ותלמידים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר גיא גרשטיין
ד"ר גיא גרשטיין
ד"ר גיא גרשטיין
(צילום: חן גלילי)
בריאיון ל-ynet הוא סיפר על הדרך שלו בלימודים. "יכול להיות שהמסלול פשוט בחר בי. בתיכון למדתי במגמת הנהלת חשבונות ומאוד התחברתי לנושא, אפשר להגיד שאני יותר מתחבר למספרים", סיפר ד"ר גרשטיין. "לכן, כאשר הגיע הרגע לבחור תואר, החלטתי ללמוד מנהל עסקים. את התואר הראשון והשני עשיתי בישראל. את השלישי החלטתי לעשות באוניברסיטת פוזנן בפולין, בתוכנית מיוחדת שאפשרה ללמוד מרחוק, כך יכולתי להישאר בארץ וללמוד בבית, למעט מספר פעמים שנסעתי לפולין כדי לקחת חלק בסדנאות. תמיד במהלך לימודי הכול היה מונגש, בנוסף מעולם לא הרגשתי שעושים לי הנחות מיוחדות בהשוואה לסטודנטים אחרים. תמיד הרגשתי שווה. כשהתחלתי את התואר הראשון הייתה התרגשות, אבל מעולם לא חשבתי שהמוגבלות והקשיים שאיתם אני מתמודד ימנעו ממני מלהשלים את הלימודים".
הוא סיפר על הקשיים שלו בתהליך חיפוש העבודה. "חיפשתי עבודה במשך קרוב לשנה" סיפר ד"ר גרשטיין. "רציתי למצוא עבודה כמרצה באקדמיה. ללא קשר לנכות, להיכנס לעולם האקדמיה ולמצוא עבודה כמרצה ידועה כמשימה מאוד לא פשוטה, אבל לא ויתרתי משום שידעתי שזה מאוד מתאים לי מבחינת האופי שלי והיכולות שלי. לא משנה מאיפה באתי ואם יש או אין מוגבלות - תמיד צריך להאמין שזה אפשרי. צריך להיות ממוקד מטרה".
ד"ר גרשטיין סבור שהאקדמיה מונגשת כיום לבעלי מוגבלויות. "יותר מהקושי המערכתי יש את הקושי האישי", הוא אומר. "המוגבלות יכולה, ברמה האישית, להקשות על תהליך מציאת העבודה ולהכריע גם בבחירת מקום העבודה. לשמחתי, האקדמיה כיום בישראל דווקא מונגשת הרבה יותר מאשר ענפים אחרים, חלה התקדמות רבה בנושא במהלך השנים האחרונות. היום יש הרבה יותר מוכנות לקלוט לאקדמיה אנשים עם מוגבלות, בין אם כסטודנטים ובין אם כמרצים ויש הרבה מוכנות לסייע במה שצריך בנושא".

2 צפייה בגלריה
הכתבה ב"ידיעות אחרונות"
הכתבה ב"ידיעות אחרונות"
הכתבה ב"ידיעות אחרונות"
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות" )
ומה אפשר לשפר? ד"ר גרשטיין אומר שיש מה לעשות. "הדבר הראשון והמרכזי לדעתי הוא לוודא שהמוסד מונגש ברמה האופטימלית ביותר לכל סוגי המוגבלויות, ללא נגישות מרבית, כל שאר הדברים אינם רלוונטיים", הוא אומר. "הדבר השני הוא ללמד את צוות עובדי המוסד בכל הרמות השונות לדעת איך וכיצד להתנהל עם אדם עם מוגבלות. אני חושב ששני העקרונות הללו הם הנחוצים ביותר, ושניהם מאפשרים לכלל האוכלוסיות שיווין מבלי לוותר על איכות הלמידה".
וכאמור, לראשונה יגיע ד"ר גרשטיין לכיתה ויפגוש פנים אל פנים את הסטודנטים שלו. על ההרגשה הוא סיפר: "לפגוש הרבה סטודנטים חדשים, חלקם בשנה א', שגם הם עצמם בהתרגשות, אז זה בהחלט מעמד מרגש. קשה להסביר במילים. התחלות חדשות זה תמיד דבר מרגש מבחינתי. יש הרבה הכנות, אני חוזר על מערכי השיעור, מעדכן דוגמאות כדי שיהיו הכי רלוונטיות ועדכניות, לא חסר מה לעשות לקראת ההרצאות".
פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT מכון טכנולוגי חולון, סיפר על המרצה החדש: "ההחלטה שלנו לפנות לד"ר גרשטיין התבררה כנכונה ומתגמלת לשני הצדדים, אנו שמחים שד"ר גיא גרשטיין תורם לנו מכישרונו, חכמתו וניסיונו. ד"ר גיא גרשטיין מהווה השראה לסטודנטים ולמרצים והוא מוכיח שאין שום מוגבלות העומדת בדרכו, עולם האקדמיה פתוח, מזמין ומאפשר להגיע להישגים".
פרופסור שאול בר לב, דקאן הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול טכנולוגיה במכון, מספר על האירועים שהביאו לגיוס של ד"ר גרשטיין לפקולטה: "דוברת המכון איריס זילברמן פנתה אלינו לגבי כתבה שפורסמה ב'ידיעות אחרונות' על אנשי מקצוע מעולים עם מוגבלות שמתקשים להשתלב במקומות עבודה, ביניהם ד"ר גיא גרשטיין. הזמנו את ד"ר גרשטיין לפגישה, כשפגשנו אותו וראינו את העיניים החכמות והנבונות שלו, לקח לנו חמש דקות להחליט לצרף אותו לצוות המרצים שלנו בפקולטה. הוא סיים באוניברסיטה מעולה בפולין את הדוקטורט שלו בכלכלה פיננסית וקלטנו אותו מיד להרצות אצלנו בתחום השיווק. הוא נחשב לאחד המרצים המעולים והאהובים ביותר בפקולטה".