מה קורה בליבת כדור הארץ? זו שאלה שמדענים שואלים את עצמם כל הזמן. יש הרבה דרכים שבהן ניתן להבין או לשער - מה מתרחש שם מתחת לפני האדמה. אבל הדרך היעילה ביותר היא פשוט לדעת מה קורה בתוך בור ממש ממש עמוק, וזה מה שסין מנסה לעשות.
לפי הפרסומים האחרונים במדינה, העבודה מתבצעת בימים אלה ועתידה לחפור בעומק של כ-11 ק"מ במדבר בצפון מערב סין. תחשבו שמדובר בעומק שווה ערך ליותר מ-33 מגדלי אייפל, אחד מעל השני.
מדענים סינים מקווים שהבור ישפר משמעותית את האופן שבו אנו מבינים גיאולוגיה, בטח עמוקה כל כך של כדור הארץ - ובלב הפרויקט - הקרום של כדור הארץ. מדובר בתהליך ארוך, ובמשימה טכנית מטורפת, עם הרבה מאוד ציוד ואתגרים בדרך. כשהפרויקט יושלם, בעוד כ-450 ימים, המדענים יעברו דרך 10 שכבות קרקע של כדור הארץ שלנו, כל הדרך חזרה למערכת הקריקטון, שנוצרה לפני 145 מיליון שנים.
3 צפייה בגלריה
הקידוח הסיני
הקידוח הסיני
הקידוח הסיני
(צילום: סוכנות הידיעות הסינית שינואה)
אגב, לא מדובר יהיה בקידוח העמוק ביותר בכדור הארץ. בתואר הזה מחזיק קידוח קולה - בחצי האי קולה בברית המועצות לשעבר. מטרת הפרויקט הייתה לקדוח עמוק ככל האפשר ו"לפרוץ" את קרום כדור הארץ. עומקו של הקידוח, שהחל ב-1970 והסתיים ב-1989 הוא 12,262 מטרים.
ועכשיו, לתות ענח' אמון, אחד מהמלכים הפרעונים הידועים ביותר בעת המודרנית. האגדה מספרת עליו שהוא היה שברירי ומוגבל (רגל מעוותת), אבל שלושה מומחים טוענים לאחרונה שאין ראיות על כך שהיה נכה (וזאת למרות שהוא נקבר עם 130 מקלות בעיצובים שונים, שלפי האמונה יסייעו לו, להתנייד בעולם הבא).
3 צפייה בגלריה
הסרקופג של תות ענח' אמון, שלא הותיר אחריו מי שיירש את כס המלכות לאחר מותו
הסרקופג של תות ענח' אמון, שלא הותיר אחריו מי שיירש את כס המלכות לאחר מותו
הסרקופג של תות ענח' אמון, שלא הותיר אחריו מי שיירש את כס המלכות לאחר מותו
(צילום: Michele and Tom Grimm via Alamy)
במחקר החדש הוא מתגלה אפילו כלוחם קשוח ועתיר קרבות, וכי ההנחות המדעיות עד כה היו שגויות. לדברי החוקרים, מקלות ההליכה "הם סימן למלוכה" וכף הרגל התעוותה בגלל חבישה הדוקה. בקבר שלו התגלו בעבר גם שריון עשוי עור וכלי נשק מגוונים, ועם האסכולה החדשה לפיה היה "בריא כמו שור", חוקרים מתחילים להסתכל אחרת על הממצאים. ואולי ההנחה כי הנער שהיה למלך היה חולה ולא כשיר - מתבררת כמיתוס.
ולסיום, מי אחראי על המנדלות התת-ימיות היפות האלה? עד 2011 - למדע לא הייתה תשובה לשאלה הזאת. את המעגלים המיוחדים והסימטריים האלו אף אחד לא ידע מי יצר. תעלומה של ממש.
3 צפייה בגלריה
אז מי אחראי ליופי הזה?
אז מי אחראי ליופי הזה?
אז מי אחראי ליופי הזה?
(צילום: Katsuki Oki to Mainichi.jp)
אז מי האדריכל? לא תאמינו, אבל "אבו נפחא", או משפחת נַּפּוּחִיתִיִּים, בשמם הרשמי. היצירה הזאת מורכבת מחול וחלוקי נחל, והיא נצפתה מול חופי האי אמאמי-אושימה ביפן, על ידי ראש האגודה לחקר ימי של האי. האבו נפחא עומל רבות על הפאר הזה כחלק מטקס הזדווגות שנתי, והוא משתמש בסנפירים הקטנים שלו כדי לחפור את סדרת התעלות המרשימה הזאת, כדי לפתות את בת זוגו.
כל ההכנה הזאת לוקחת בערך שלושה שבועות, ומדובר גם במקום שעתיד להפוך לקן ההטלה, לאחר ההזדווגות. אחרי שהיו האדריכלים של המקום, וגם פועלי הבניין, הם גם שומרים על הביצים במשך חמישה ימים, עד שהן בוקעות. האם התברר שהאבו נפחא הוא הזכר המרשים בעולם?
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי