כמות פסולת הפלסטיק במפרץ אילת נמוכה בהשוואה לשוניות אלמוגים באתרים דומים ברחבי העולם, בהם נערכו מחקרים. כך עולה ממחקר שערכו חוקרות באוניברסיטת תל אביב אסף נתונים בהיקף רחב על זיהום הפלסטיק במפרץ אילת.
החוקרות אמרו: "בנוסף להשוואה הגלובלית, מצאנו שהזיהום בשמורת הטבע הימית באילת נמוך באופן מובהק ביחס לאתרים האחרים שבדקנו - הן בריכוז פסולת הפלסטיק הנראית לעין, והן בריכוז חלקיקי המיקרופלסטיק במים. המשמעות היא שאצלנו עוד לא מאוחר, אבל אנחנו חייבים לפעול במהירות כדי להמשיך להגן על שוניות האלמוגים במפרץ אילת". המחקר הובל על ידי גל ורד, סטודנטית לדוקטורט מהמכון הבין אוניברסיטאי באילת, בהנחייתה של פרופ' נועה שנקר מבית הספר לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים וממוזיאון הטבע על שם שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב. המחקר פורסם בכתב העת ,Science of the Total Environment והוא תורם משמעותית לקידום בסיס הידע למחקרים עתידיים - גם במפרץ אילת וגם בשוניות אחרות ברחבי העולם. המאמר המדעי הוקדש לזכרו של טל אילון, איש של ים, מפקד כיתת הכוננות של כפר עזה שנרצח ב-7 באוקטובר. טל היה סקיפר ובעל תואר ראשון בביולוגיה ימית, חינך דורות של ימאים במכללה הימית מכמורת, בן 46 בנופלו.
4 צפייה בגלריה
גל ורד מחזיקה חבל עליו גדל אלמוג רך בשונית האלמוגים בעומק 15 מטרים מול חוף קצא"א
גל ורד מחזיקה חבל עליו גדל אלמוג רך בשונית האלמוגים בעומק 15 מטרים מול חוף קצא"א
גל ורד מחזיקה חבל עליו גדל אלמוג רך בשונית האלמוגים בעומק 15 מטרים מול חוף קצא"א
(צילום: ד"ר רונן ליברמן)
פרופ' שנקר התייחסה לממצאי המחקר: "כיום ידוע ששוניות האלמוגים במפרץ אילת מגלות עמידות יחסית לשינויי האקלים, ומצבן טוב בהשוואה לשוניות באזורים טרופיים רבים בעולם, שעלולות להיעלם בתוך עשורים אחדים. לכן מפרץ אילת נחשב למקום מקלט לאלמוגים, והשוניות כאן חשובות במיוחד. מחובתנו לנקוט בצעדים דחופים כדי להגן עליהן, בין היתר מהאיום הכרוך בפסולת פלסטיק. לצורך זה ביקשנו לשרטט תמונה מקיפה ככל האפשר של זיהום הפלסטיק במפרץ על כל צורותיו, עם דגש על סביבתה המיידית של שונית האלמוגים".
המחקר המקיף נערך לאורך שנתיים (2022-2020), בארבע עונות שונות - בקיץ 2020, בסתיו 2020, באביב 2021, ובחורף 2022, בעומקים של 5 עד 100 מטרים, ובארבעה אתרים שונים - באזור הצפוני מגבול ירדן ועד המלונות, באזור התיירות ובקרבת מרכז העיר אילת, בין המזחים של קצא"א, ובשמורת הטבע הימית הקרובה לגבול מצרים.
החוקרות מדדו שלושה סוגי זיהום:
- פסולת גדולה שמקורה באדם וניתן לראותה בעין. פסולת מסוג זה נסקרה בסקרי שטח וכן בצילומים בעומקים של 5 עד 100 מטרים. כך תועדו פריטי פלסטיק ופסולת אחרת (עץ, בטון, זכוכית, מתכות, ביגוד, סיגריות... ועוד) על קרקעית הים ובשונית עצמה. הפריטים חולקו למספר קטגוריות: אריזות (פחיות, בקבוקים, וכדומה), פריטים המשמשים לדיג ולשיט, פריטים חד-פעמיים (מגבונים, סכו"ם, כוסות וכדומה), ואחרים - בגדים, סיגריות, ועוד. רמת הזיהום נמדדה על פי מדד של מספר פריטים ליחידת שטח.
- חלקיקי מיקרופלסטיק - חלקיקי פלסטיק זעירים שגודלם פחות מ-5 מ"מ - במי הים הסובבים את השוניות עצמן. חלקיקים אלה נאספו באמצעות שיטה חדשה במחקר העולמי בתחום המיקרופלסטיק: צוללנים שגררו רשתות בסמוך לשוניות - בשונה מרוב המחקרים שנעזרים בסירות, ולפיכך מדווחים על ריכוזי מיקרופלסטיק בחלק העליון של עמודת המים, ובמרחק רב מהשוניות ומהחיים בהן. רמת זיהום המיקרופלסטיק נמדדה על פי מדד של מספר חלקיקים לנפח מי ים.
תוספי פלסטיק - חומרים כימיים המשולבים בפלסטיק בתהליך הייצור - שנוכחותם נבחנה בדגימות מי ים וקרקע בקרבת השוניות. רמת הזיהום נמדדה על פי מדדים של ריכוז לנפח מים וריכוז לגרם של סדימנט.
4 צפייה בגלריה
חבל מסובך בתוך שונית האלמוגים בעומק 30 מטרים מול חוף קצאא
חבל מסובך בתוך שונית האלמוגים בעומק 30 מטרים מול חוף קצאא
חבל מסובך בתוך שונית האלמוגים בעומק 30 מטרים מול חוף קצאא
(צילום: ד"ר רונן ליברמן)
4 צפייה בגלריה
מטלית לחה חונקת אלמוג אבן בשמורת חוף אלמוג
מטלית לחה חונקת אלמוג אבן בשמורת חוף אלמוג
מטלית לחה חונקת אלמוג אבן בשמורת חוף אלמוג
(צילום: גל ורד)
הממצאים שנאפסו במחקר העלו כי מרבית הפסולת הגדולה נובעת מציוד דיג ושיט, ו-70% ממנה הם פסולת פלסטיק. בדגימות המים והקרקע, שנאספו עד לעומק של 30 מטרים, לא נמצאו עדויות של זיהום משמעותי של תוספי פלסטיק. כמו כן נמצא כי אתר שמורת הטבע, הרחוק ביותר מהעיר, הוא גם הנקי ביותר באופן מובהק - גם מפסולת גדולה הנראית לעין על הקרקעית, וגם ממיקרופלסטיק במים שבסביבת השוניות. בנוסף תועדו אינטראקציות בין הפסולת לבעלי חיים: פסולת שמכסה ועלולה לחנוק בעלי חיים או חוסמת להם את אור השמש, פסולת מסובכת באלמוגים, וגם מקרים בהם בעלי חיים משתמשים בפסולת כמחסה או כמצע גידול.
גל ורד: "החדשות הטובות מהמחקר שלנו הן שבמפרץ אילת יש ככל הנראה פחות זיהום פלסטיק בהשוואה לשוניות טרופיות באזורים אחרים בעולם. עם זאת חשוב לזכור שסקרנו פסולת גדולה עד לעומק 100 מטרים ואת שאר המזהמים עד עומק של 30 מטרים, ושמצאנו הבדלים משמעותיים בין רמת הזיהום באזורים רדודים מול עמוקים: ככל שהעומק גדול יותר, יש יותר פסולת. עובדה זו מתיישבת עם ממצאים של מחקרים דומים באזורים אחרים בעולם, וכן עם המבנה הטופוגרפי של קרקעית הים במפרץ אילת, שהוא צר ועמוק מאוד - עד 800 מטרים. אנחנו משערות שפסולת שמגיעה מהיבשה למים הרדודים גולשת במדרון התלול של דופן המפרץ לעומק רב יותר. כלומר, ייתכן בהחלט שהניקיון היחסי שמצאנו הוא רק למראית עין". ורד הזכירה שבסערה הגדולה של 2020 הגיעה לחופים פסולת ישנה מאוד מהמעמקים.
4 צפייה בגלריה
מיקרופלסטיק ממפרץ אילת
מיקרופלסטיק ממפרץ אילת
מיקרופלסטיק ממפרץ אילת
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
החוקרות מציינות ממצא מעודד נוסף: העובדה ששמורת הטבע נמצאה פחות מזוהמת בפסולת פלסטיק באופן מובהק ביחס לאתרים האחרים במפרץ מעידה כי על ידי ניהול נכון ושימור הסביבה באופן מקיים – כפי שנעשה בשמורה - אפשר להגן על השונית מפני ההשפעות השליליות של פסולת פלסטיק - כך שגם בעוד עשרות שנים יזכו ילדינו ונכדינו ליהנות מאוצרות הטבע שבשונית האלמוגים של אילת.
החוקרות מסכמות: "חשוב להדגיש כי העובדה שהשמורה הימית נמצאה נקייה יותר מהאתרים האחרים שבדקנו מעידה על כך שקיימים פתרונות ישימים למניעה ולשימור. דרושות התגייסות ורגולציה, מדיניות ואסטרטגיה - למען הסביבה הימית של כולנו. דוגמה טובה לכך היא האיסור של עיריית אילת על שימוש בכלים חד-פעמיים בחופים. אנחנו קוראות למקבלי ההחלטות ולציבור כולו: עוד לא מאוחר! עם התנהלות וניהול נכונים אפשר להגן כראוי על שוניות האלמוגים של מפרץ אילת".