כבר נתקלתם החורף במראה המהפנט של סופת ברקים? על עוצמתו של הברק שמענו, גם על הדרכים להיזהר ממנו, אפילו מה כדאי לעשות במקרה של פגיעה חלילה, אבל מה אם הייתם מתבקשים לצייר ברק, כיצד הייתם עושים זאת? כלומר, האם אתם יודעים למה הברק יורד מן השמיים בצורה של זיג-זג ולא בקו ישר?
ועכשיו יש תשובה אפשרית לתעלומה. במחקר שפורסם לאחרונה, חוקרים מציעים את ההסבר הבא: דפוס הזיג-זג האופייני של הברק נגרם מצורת חמצן בעלת מוליכות גבוהה שמצטברת בצורה לא סדירה, שנקראת "חמצן דלתא בודד", מצב זה של חמצן בעל תוכנות פיזיקליות עדינות מאשר המצב הנפוץ שלו - O2, אשר ניתן למצוא אותו בעיקר באטמוספירה העליונה, כשהאוויר פועל בדרך כלל כמבודד.
3 צפייה בגלריה
ברק
ברק
ברק
(צילום: shutterstock)
כל זיג-זג (צעד) של הברק, שאורכו כ-50 מטרים – נגרם על ידי פריקת מטען חשמלי באזור כזה. למעשה, מדענים מניחים שמדובר על חשמל סטטי שנוצר על ידי תנועה של חלקיקי קרח בין עננים, אם כי שום דבר עוד לא ידוע בוודאות.
ועכשיו לירח. בשנים האחרונות אסטרונומים, באמצעות טלסקופי ענק, עבדו על פיתוח ייחודי שיצליח ליצור תמונות של גופים מרוחקים במערכת השמש - כולל כוכבי לכת וירחים, אסטרואידים ושביטים, לצורך מידע, סקרנות וגם – מעקב אחר גופים שעלולים להיות מסוכנים עבורנו.
המצלמה האדירה והמסקרנת הזאת עוד בפיתוח, אבל עד עכשיו היא הספיקה לצלם תמונות מדהימות של הירח, ומדובר בתמונות עם הרזולוציה הגבוהה ביותר של הירח שצולמו אי פעם מכדור הארץ.
3 צפייה בגלריה
אחת התמונות של הירח שצולמו מכדור הארץ
אחת התמונות של הירח שצולמו מכדור הארץ
אחת התמונות של הירח שצולמו מכדור הארץ
(צילום: Raytheon Technologies)
האזור המצולם הוא מכתש טיכו, בדרום הירח, וקרוי על שמו של אסטרונום דני. התמונות הללו הן לא הראשונות של המכתש, אבל הן הברורות ביותר והן חושפות פרטים חדשים על האזור. הגרסה הבאה של המכשיר תשתמש בהרבה יותר חשמל, מה שיאפשר לו להיות שחקן מפתח בהגנה על הפלנטה שלנו - הוא יוכל לזהות, לעקוב ולקבוע מאפיינים של אסטרואידים מסוכנים. המכשיר יהיה חזק פי 14 מהמכשיר הנוכחי, ורק תארו לכם מה יוכל לעשות.
ומהעוצמה של הירח, לעוצמתו של הקוטב. מחקר חדש ומפתיע גילה שיש לדובי הקוטב תחרות על התואר הטורף העליון בחוף הארקטי. זה לא מה שציפיתם – אבל המתחרים הם כוכבי ים.
מסתבר שהם מתגלים בתור הטורפים הפוריים ביותר בין המערכות האקולוגיות באזור, סביב החוף. אם עד עכשיו דובי הקוטב נחשבו לטורפים מובילים, המחקר החדש מצביע על כך שכוכבי ים יכולים להיות מתמודדים מפתיעים לתחרות, בפסגת מארג המזון המקומי.
3 צפייה בגלריה
כוכב ים
כוכב ים
כוכב ים
(צילום: NOAA)
חשוב להבין, כשמדברים על גודל ועוצמה על הקרקע, דובי הקוטב מובילים, אם כי מדובר בחישוב של חוקרים שלרוב לא מחשיבים את "ממלכת הים", שם בקרקעית מדובר בסיפור אחר, הגודל לא קובע והעוצמה, גם אם קטנה, יכולה להיות קטלנית.
במחקר החדש, חוקרים בחנו במבט מעמיק יותר את המערכת האקולוגית הימית ויצרו מפה מפורטת של רשתות המזון השונות המקיפות את האזור, שם גילו את מקבילו הימי של דב הקוטב – כוכבי ים טורפים – שנמצאו בראש רוב שרשראות המזון, כשהם ניזונים ממגוון רחב של בעלי חיים, דרך ציד בקנה מידה שווה לדובי הקוטב. ההבדל היחידי ביניהם – גודל הטרף.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי