נפתח את מבזק החדשות הטובות עם תמונה עוצרת נשימה. הסיבים המוזרים והמהפנטים שתועדו הם לא תקריב של בעל חיים או סוג של בד, אלא של השמש. הטלסקופ הסולארי הגדול והחזק ביותר על פני כדור הארץ מעניק לנו הצצה לנופים חדשים ומדהימים של פני השמש. בסדרת תמונות חדשות נחשפים פרטים מורכבים של כתמי שמש במהלך פעילות סולארית, וזה נראה מדהים.
מדובר במבני פלזמה שנראים כמו משיכות מכחול או ציור אבסטרקטי ומיוחד. זה לא רק מרהיב, או גורם לנו להרגיש ממש קטנים ביחס ליקום; הצילומים הללו מהווים תצוגה מקדימה למה שהעתיד המדעי צופן לנו. כתמי שמש נוצרים ממחזורי שמש, אבל אנחנו עדיין לא יודעים מה מניע אותם. נתונים כמו אלה יסייעו בעתיד לפענח כמה מהתעלומות הקשורות לתופעות השמש הללו.
3 צפייה בגלריה
כתם שמש
כתם שמש
כתם שמש
(צילום: NSF/AURA/NSO)
התמונות המדהימות צולמו על ידי הטלסקופ דניאל ק. - הנמצא בהוואי. תפקידו של הטלסקופ הוא לחקור את פני השמש ולמצוא כיצד השמש משפיעה על כדור הארץ. הטלסקופ עצמו שייך לקרן הלאומית למדע בארצות הברית והוא מוצב בפארק לאומי באי מאוואי, האי השני בגודלו בהוואי.
ועכשיו לגביש מוזר במיוחד - שזוהה אצלו מאפיין נדיר - הוא נמס ומשנה את הצבע שלו כשהוא נחשף לאור.
צוות כימאים יפניים חשפו את הגביש לאור אולטרה סגול - והוא החל להפוך ממוצק לנוזל. אבל זה לא הכול, הגביש גם שינה צבעים והזוהר שלו השתנה. לדברי החוקרים, מדובר על שינויים במבנה הגביש ברמה המולקולרית - ולכן הוא משנה את צורתו. "זה הגביש האורגני הראשון שאנו מכירים שמציג אבולוציה שכזאת", אמר אחד החוקרים.
היכולת לשלוט בחומרים באמצעות אור יכולה להיות שימושית מאוד - (וכל זה בלי אף קסם) זה נוח, ידידותי לסביבה ולא פולשני. רק תדמיינו מה ניתן יהיה לעשות מדעית בעתיד עם יכולת כזאת.
3 צפייה בגלריה
הגביש שמשנה צורה
הגביש שמשנה צורה
הגביש שמשנה צורה
(צילום: Komura et al., Chemical Science, 2023)
ולסיום, אם בתחילת השבוע סיפרנו לכם על וויליאמס מסן דייגו, שהצליח בעשור לבקר בכל 193 מדינות העולם – הכירו את המטייל הבריטי שקבע שיא עולם חדש כשביקר בכל שבעת פלאי תבל בשבעה ימים בלבד.
ג'יימי מקדונלד נפרד ממשפחתו באנגליה לטיול קצר, אך עמוס במיוחד. הטיול החל בחומה הסינית, משם המשיך לטאג' מאהל בהודו, שלדברי ג'יימי היה עוצר נשימה. "אני לא חושב שאי פעם ראיתי משהו יפה כל כך", הוא אמר. משם המשיך לפטרה שבירדן ולפירמידה הגדולה של גיזה, אבל המטייל לא הספיק להישאר זמן רב באזור כי הוא היה צריך לתפוס מטוס ליעד הבא.
3 צפייה בגלריה
היה בפטרה וגם ברומא. מקדונלד
היה בפטרה וגם ברומא. מקדונלד
היה בפטרה וגם ברומא. מקדונלד
(צילום: Travelport)
13 טיסות, 16 מוניות, תשעה אוטובוסים, ארבע רכבות ומזחלת אחת – זה כל מה שמקדונלד היה צריך כדי לאסוף את שבע נקודות הציון העולמיות. המטוס נחת ברומא, שם הוא נחשף לעוצמה של הקולוסיאום ולא האמין שפעם, בעבר הרחוק, גלדיאטורים נלחמו שם עד מוות.
משם הוא טס לברזיל – שם ראה את פסל ישו הגואל – פסל בדמותו של ישו בגובה של 38 מטרים בריו דה ז'נרו. התחנות האחרונות היו מאצ'ו פיצ'ו, עיר קדומה של תרבות האינקה, שנמצאת על רכס הרים בפרו, וצ'יצ'ן איצה במקסיקו. שם נודע לו גם שהוא שבר שיא גינס כשראה את שבעת הפלאים בשישה ימים, 16 שעות ו-14 דקות. ואם כבר מספרים – מקדונלד ישן רק 12 שעות במהלך שבעת הימים האלה. ומה אתם עשיתם השבוע?