סרטון חדש, שצולם בתחנת החלל הבינלאומית, מציג את התקנתה של מערכת "הכספת" של אוניברסיטת תל אביב. החוקרים, יואב שמחוני, פרופ' ארז עציון ופרופ' עפר עמרני, אמרו: "כשראינו את הסרטון הרגשנו בחלל".


טכנולוגיית "הכספת" נועדה להגן על רכיבים אלקטרוניים מפני קרינה קוסמית ומספקת תובנות מרתקות על יכולת ההפעלה של מעגלים חשמליים עדינים וזעירים בחלל החיצון.
פרופ' עמרני, ראש המעבדה ללוויינות זעירה בפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב, סיפר בהתרגשות: "זה רגע היסטורי מבחינתנו. בשנים האחרונות עמלנו קשה מאוד כדי לפתח את המעבדה ללוויינות זעירה של אוניברסיטת תל אביב וברגע שראינו את הסרטון של האסטרונאוטית קיילה בארון, בוגרת חיל הים האמריקני ובעלת תואר שני בהנדסה גרעינית, מחזיקה את הניסוי שלנו ועליו הלוגו של אוניברסיטת תל אביב, ההתרגשות הייתה בשיאה. מדובר בפרויקט מאוד מורכב, אבל לשמחתנו לאחר ההתקנה של 'הכספת' בתחנת החלל, ואחרי המתנה מורטת עצבים עד לחזרת הגורמים בארה"ב לאחר חופשת חג המולד, התחלנו לקבל נתונים ראשונים עם מידע והבנו שכל המערכות תקינות ואוספות נתונים".
"הכספת" שוגרה לחלל לפני כחודשיים על-גבי חללית דרגון של חברת SpaceX. עם הגיעה לתחנת החלל הבינלאומית, הותקנה וחוברה הכספת, שגודלה כקופסת נעליים, והחלה לשדר חזרה לכדור הארץ את הנתונים אותם מדדה.
1 צפייה בגלריה
הלוויין הישראלי של אוניברסיטת תל אביב
הלוויין הישראלי של אוניברסיטת תל אביב
הלוויין הישראלי של אוניברסיטת תל אביב
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
פרויקט "הכספת" הוא חלק מעבודת הדוקטורט של יואב שמחוני מבית הספר להנדסת חשמל, בהנחיית ראש בית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה פרופ' ארז עציון ופרופ' עפר עמרני מהפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן, ראש המעבדה ללוויינות זעירה. לפרויקט שותפים שורה של חוקרים, אנשי סגל אקדמי ומנהלי וסטודנטים מאוניברסיטת תל אביב, מכללת אפקה להנדסה, התעשייה האווירית ועוד. הפעילות התאפשרה בעזרת חברת ננורקס והמעבדות הלאומיות האמריקאיות של נאס"א.
פרופ' עמרני הוסיף: "אחת הבעיות המאתגרות שאין להן כיום פתרון מספק היא שריפה של רכיב אלקטרוני הגורמת לקצר במעגל כתוצאה מפגיעת קרינה קוסמית. אם לא מזהים את האירוע שיכול להביא לקצר ולהרס המעגל כולו בזמן, הנזקים עשויים להיות חמורים. החיישנים ששלחנו לתחנת החלל הם חלק מאבני הבניין שמרכיבים את מנגנון הכספת ומטרתם לזהות את האירוע ואת מיקומו בצורה מדויקת ולהניע שרשרת תהליכים שימזערו את הנזק האלקטרוני.
בתחנת החלל בדקנו רק את החיישנים, והשלב הבא הוא לשגר לוויין קטן ובו מערכת הגנה מלאה לכרטיס אלקטרוני מתקדם מסוג GPU שהינו מרכיב קריטי במגוון יישומים של עיבוד מידע חללי ולא ניתן לעשות בו כיום שימוש אמין בחלל בשל רגישותו לקרינה קוסמית. מטרתנו במשימה הבאה היא להוכיח עבודה תקינה ורציפה של הכרטיס בחלל תחת מעטפת הכספת ולבצע שלל חישובים בתחום למידת המכונה, למידה עמוקה ובינה מלאכותית".
"הכספת" נכללת בסדרת הניסויים שיערכו במסגרת משימת "רקיע", בהובלת קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית. איתן סטיבה, שצפוי להיות הישראלי השני בחלל, ימריא למשימה בתחנת החלל הבינלאומית ב-30 במרץ. סטיבה עבר את כל ההכנות והבדיקות הרפואיות יחד עם חבריו למשימה, וצפוי לערוך בחלל עשרות ניסויים עבור חוקרים משורת אוניברסיטאות וחברות מסחריות בישראל.