יותר מעשרה כלבים נמצאו בסוף השבוע כשהם מתים לאחר שהורעלו או נורו למוות בידי אלמונים ברחבי היישוב בית ג'אן שבגליל העליון. להערכת תושבים, כלבים נוספים הומתו ועוד לא נמצאו בשטח. לידי ynet הגיעו תיעודים קשים מאוד של כלבים שרועים ללא רוח ביישוב ואחרים גוססים בדרך לטיפול רפואי. אותם כלבים שגססו ופרכסו - לא שרדו למרבה הצער. את רוב התיעודים הקשים בחרנו שלא לפרסם.


"שמענו ביום שישי מלא יריות וקיבלנו עוד ועוד דיווחים ותמונות של כלבים גוססים ומתים, זה מחריד ונורא. רק מפלצות מסוגלות לעשות דבר כזה" סיפרה רימה סעאד, תושבת היישוב. לדבריה, "בתקופה האחרונה אנחנו מתמודדים מול להקות כלבים משוטטות ברחבי הכפר. התלוננו אינספור פעמים במועצה המקומית ובפני הוטרינר, אבל אלו לא דאגו לכלבים ועכשיו כנראה מישהו לקח את החוק לידיים והחליט לחסל אותם".
סעאד מספרת כי בימים האחרונים היא וחברותיה הבחינו בתופעה, שכלבים שוכבים בצידי הדרך כשהם גוססים ורועדים לאחר שהורעלו. "אבא שלי והשכנים ראו כלב גוסס וניסו לתת לו מים ומלח, אבל בתוך 10 דקות הוא מת מהרעל" מעידה סעאד. "באותו יום קיבלתי תמונות של כלב נוסף בשכונה שגוסס לאחר שהורעל. בצד השני של היישוב קיבלתי גם תמונות וסרטונים של כלבים שהורעלו. אני מקבלת תלונות מכל היישוב, המון אנשים שמעו יריות בשכונה. הם דיווחו על כלבים שנורו למוות או הורעלו. מי שעשה את זה לא מפחד מאף אחד".
2 צפייה בגלריה
אחד הכלבים שמת בסוף השבוע ביישוב
אחד הכלבים שמת בסוף השבוע ביישוב
אחד הכלבים שמת בסוף השבוע ביישוב
גם כלבים המוחזקים בבתים פרטיים נפגעו כתוצאה מאכילת הרעל או הירי. רמבו, רועה בלגי בן 3, כלבו של סקר אסעד, דודה של רימה נורה ונפצע ביום שישי. "אני מגדל אותו מאז היה בן חודש. הוא כלב טוב לב וכולם משחקים איתו" סיפר אסעד ל-ynet בכאב. "הכלב סובל משלוש פציעות מירי, כנראה מרובה אוויר או טוטו. באתי מהעבודה ומצאתי אותו מדמם. ניקיתי אותו ונסעתי מהר לוטרינר שטיפל בו ונתן לו שלוש זריקות ותרופות. הכלב כל הזמן קשור וכנראה ברח, היה ליד הבית. הוא לא תקף אף אחד, אז למה סתם לפגוע בו? תושבים בשכונה התקשרו אליי. הם דואגים לשלומו. זה מאוד כואב מה שעשו לו".
אסעד טוען כי המרעילים פיזרו רעל מסוכן בשדות וברחובות היישוב. "הם השתמשו בסם שאסור בשימוש, גם בחקלאות. סם שיכול להרוג חזיר בשניות", הוא אמר. "הם פיזרו ברחבי הכפר ולא לקחו בחשבון שיש אנשים וילדים שחיים באזור הזה. גם הרחה של הסם הזה גורמת לפגיעה ולקוצר נשימה. זוועה מה שהם עשו. ראיתי הרבה תלונות של כלבים ששרועים בדרכים ולא מעט גוססים וזרוקים בכביש, מקיאים ורועדים מהרעל שקיבלו. אי אפשר היה להציל אותם".
איה אבו סאלח, פעילה חברתית וחובבת בעלי חיים סיפרה כי מזה חודשים שהיא פונה למועצה בבקשה שיתנו מענה לתופעת הכלבים המשוטטים ביישוב, וידאגו להם. "היו מלא תלונות על כלבים משוטטים ברחבי הכפר, אני בטוחה שאפשר היה לעזור ולעשות משהו איתם, להעביר לכלבייה או משהו כזה, אבל בטח לא לירות ולהרעיל את כולם", היא אמרה. "אנשים לקחו את החוק לידיים בגלל ההתעלמות מהמצב. זה היה יכול להסתיים אחרת וחבל". לדבריה, "ניסינו דרך הפייסבוק ללחוץ על המועצה, שתבדוק במצלמות ברחבי הכפר מי עשה את זה. עד עכשיו לא קיבלתי שום תגובה".
2 צפייה בגלריה
ייתכן שיש עוד כלבים שהורעלו וטרם נמצאו
ייתכן שיש עוד כלבים שהורעלו וטרם נמצאו
ייתכן שיש עוד כלבים שהורעלו וטרם נמצאו
ראש המועצה המקומית בית ג'אן, ראדי נג'ם, אמר שלא ראה את התיעודים הקשים של הכלבים שהורעלו או נורו. "אני לא יודע מה מקור הנתונים, יש בעיה בכפר של כלבים משוטטים שמפחידים את הילדים ולפעמים תוקפים ילדים. למועצה המקומית אין שום קשר לנושא הזה", טען נג'ם. הוא הוסיף כי בכוונתו לטפל בתופעת הכלבים המשוטטים ביישוב "השבוע אני מתכוון לשבת עם משרד החקלאות ולבדוק איך מטפלים בבעיה הזאת. אני לא מכיר ולא יודע, דיברו איתי ממשרד החקלאות על הנושא ואני מאוד מקווה שהאדם שעשה זאת יימצא ויבוא על עונשו", הוא אמר.
נג'ם דורש מהמדינה להתגייס לנושא ולסייע לו בטיפול בתופעת הכלבים המשוטטים. הוא כמובן מגנה את המעשה של הפגיעה בהם. "לי בעצמי יש כלב וחתולים שאנחנו מגדלים בבית", הוא ציין. ראש המועצה הוסיף כי "יש וטרינר, משרד החקלאות, משרד הבריאות- שיטפלו בתופעה הזאת ולא יזרקו על רשות מקומית שאין לה את האמצעים והיכולת לטפל בזה. שמשרד החקלאות יאשר כלבייה בבית ג'אן. שלא יפילו את זה על רשות שאין לה את היכולת ואת האמצעים לעשות זאת".
מדוברות משטרת ישראל נמסר כי בעקבות הדיווחים על הפגיעה בבעלי החיים נפתחה חקירה ונגבו עדויות, לצד תפיסת צילומי מצלמות אבטחה באיזורים שבהם נצפו כלבים מתים.
ממשרד החקלאות נמסר כי אנשי המשרד נמצאים בקשר עם הרופא הווטרינר הרשותי, על מנת לסייע בטיפול בכלבים שנותרו במקום: "המשרד מגלה אפס סובלנות כלפי מתעללים בבעלי חיים ויפעל בכל האמצעים שברשותו על מנת לאתר את החשודים ולהביא לעונשם. בכל מקרה בו עולה החשד להתעללות בבעלי חיים, יש לפנות ישירות למוקד משרד החקלאות - *6016".