היועצת המשפטית של המשרד להגנת הסביבה, עו"ד דלית דרור, שהוזמנה לדיון מיוחד בוועדה לענייני צעירים בכנסת בעניין המהפכה המשפטית והסביבה, לא הגיעה בסופו של דבר לדיון שנערך בצהריים (יום ג'). מי שבא במקומה היה ראש אגף החוסן האקלימי במשרד, ד"ר עמיאל וסל, שניסה להתחמק משאלות על המהפכה המשפטית והתמקד בעיקר בתחום עיסוקו המקצועי.
3 צפייה בגלריה
הדיון בוועדה בכנסת
הדיון בוועדה בכנסת
הדיון בוועדה בכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
בדיון בנושא "השלכות הכוונה לבטל את עילת הסבירות על הגנת הסביבה ובריאות הציבור בראי הדורות הבאים", אמר ד"ר וסל: "אנחנו חושבים שזה חשוב שהמשרד ייתן את הייעוץ הסביבתי בוועדות. אנחנו נאבקים על הדבר הזה. לגבי עילת הסבירות, אנחנו פועלים בתוך ועדות התכנון. נכון שנהיה במקום שנוכל להשפיע. בנושא אקלים אין קיטוב לשמחתי. בעולם כולו יש פיגור בהיערכות. אנחנו מיישרים קו עם העולם". לדבריו, "הנושא של אקלים וסביבה אסור שיהיה נושא פוליטי".
נציגה נוספת של משרדי הממשלה, שהשתתפה בדיון, הייתה עו"ד אביטל שטרנברג - ראש תחום ייעוץ וחקיקה, המחלקה למשפט ציבורי, משרד המשפטים. עו"ד שטרנברג אמרה: "החשש הוא שבאמת כלי מאוד משמעותי של ביקורת בין מראש ובין בדיעבד, יילקח, והסביבה עלולה להיפגע כמו גם נושאים אחרים. לצערנו אין חלופה אמיתית אחרת בין שלוש הרשויות לביקורת אמיתית על פעולות הרשויות ולכן ישנה חשיבות מאוד מאוד גדולה לעילה. ביטול עילת הסבירות, כפי שמוצע, ישלול אמצעי חיוני לביקורת על מעשה המנהל כמגן מפני קבלת החלטות שעלולות לפגוע בזכויות הפרט ובאינטרסים ציבוריים כבדי משקל כגון ההגנה על הסביבה ובריאות הציבור באופן שעלול להיות שרירותי ובלתי סביר באופן קיצוני ובכך ייפגעו קשות האיזונים והבלמים המתקיימים בין רשויות השלטון וזאת ללא כל הסדרה. לכן בין יתר הדברים אנחנו סבורים שאין מקום לבטל את עילת הסבירות וודאי שלא באופן גורף.
יו"ר הוועדה, ח"כ נעמה לזימי, דיברה על חשיבות הנושא: "הנושאים הללו לא מוארים ואין עליהם שיח מכוון. אנחנו מוצאים קשיים רבים להביא לפה נציגי משרדי ממשלה. ביטול עילת הסבירות, ריסוק בג"ץ והוצאת נציגי המשרד להנגת הסביבה מוועדות התכנון הן אסון גדול מאוד, לא רק לסביבה אלא לציבור, לטבע". יו"ר הוועדה ציינה כי למרות שבוועדה ביקשו מהמשרד להגנת הסביבה לשלוח נציג תכנון ואת היועצת המשפטית של המשרד לדיון בוועדה בכנסת, מי שהגיע היה ראש אגף חוסן אקלימי שלא קשור ישירות לנושא הדיון. לדברי ח"כ לזימי, מדובר היה בהנחיה של מנכ"ל המשרד.
3 צפייה בגלריה
השרה לשעבר זנדברג וח"כ לזימי
השרה לשעבר זנדברג וח"כ לזימי
השרה לשעבר זנדברג וח"כ לזימי
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
בדיון השתתפה גם השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג, שאמרה: "באתי לכאן בלב כבד ושבור. זו לא אותה כנסת. רבים פה מרגישים שזו גם לא אותה מדינה. אני חושבת שיש כאן דוגמה לשינוי והידרדרות מהירה שיכולה לקרות בזמן קצר אם הציבור הישראלי לא יעמוד על המשמר, הדמוקרטיה. אני משוכנעת שהציבור הישראלי לא יאפשר למזימה הזו להתרחש".
בהתייחסה לנושא הסביבתי, היא אמרה: "היה ברור שישראל הולכת לכיוון יותר שמרני, דתי, פופוליסטי. כפעילת סביבה וכמי שכיהנה כשרה להגנת הסביבה, כבר אז התגנבה לליבי דאגה. שאלתי את עצמי האם ישראל הולכת לכיוון של מדינות כמו ארה"ב וברזיל, בהן הסביבה והאקלים הופכים לנושא מקוטב פוליטית, שבו יש צד מאמין וצד אחר מכחיש. אני חוששת שישראל תזלוג במורד המדרון הזה. בישראל היה לנו איתות ראשון מאוד מאוד עגום בדמות ביטול המס על החד פעמי. ואחריו ביטול המס על הסוכר. חיי אדם נמצאים כאן על הכף, זה פוגע בחלשים ביותר. הגנה על הסביבה והבריאות היא צדק חברתי".
השרה לשעבר זנדברג הוסיפה כי "מערכת משפט חזקה, זכות עמידה ותפקיד החברה האזרחית הם כולם דברים שנפגעים באופן אנוש וקשה בהפיכה המשטרית שמתגבשת לנגד עינינו. הסביבה ובריאות הציבור בסכנה ברורה ומיידית. בהיעדר חקיקה מתקדמת, סבירות ההחלטה נוכחת בדיונים ובביהמ"ש ובדיונים במשרדי ממשלה. פעם חשבנו שהסביבה היא לדורות הבאים, אבל כבר בדור שלנו מתעצב עולם חדש שהוא חם יותר, מזוהם יותר ומסוכן יותר. ואין מי שיגן על הזכויות שלנו מלבד האינטרס הציבורי, כנסת חזקה, מערכת משפט חזקה. כל הדברים האלה נמצאים בסכנה ברורה ומיידית".
בדיון השתתף גם ח"כ לשעבר פרופ' אלון טל, שאמר: "עד עכשיו היינו מדינת ישראל מדינה עם שופטים ופסקי דין אמיצים. אוי לנו אם נחליט מתוך רפורמה שלא מובנת למה היא נחוצה, להסיר מאזרחי ישראל והמערכת האקולוגית, את האפשרות לדרוש התנהגות סבירה מאותם אנשים שאמורים לשמור על סביבתנו". ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) אמר כי "אנחנו רואים פה את השכבות של ההתקפה על מערכת המשפט, מעוז היכולת להגן על זכויות האדם. לא משנה מאיזה כיוון מסתכלים רואים פגיעה אנושה על הכל".
3 צפייה בגלריה
ח"כ פרופ' אלון טל כחול לבן
ח"כ פרופ' אלון טל כחול לבן
פרופ' אלון טל
(צילום: אמיר סלמן)
בארגון "אדם טבע ודין" הבהירו כי עילת הסבירות היא אמצעי שנועד לתחום את גבולות שיקול הדעת השלטוני, באמצעות ביקורת שיפוטים ובכך למנוע פגיעה אנושה בזכויות אדם סביבתיות. בנייר עמדה ששלחו לקראת הדיון הזהירו כי "המצאיות הדמוקרטית כפי שאנו מכירים אותה כיום, המספקת הגנה על זכויות אדם סביבתיות, תשתנה ללא היכר עם אישור רפורמת המשפט המוצעת על ידי הממשלה ה-37".
נציגת הארגון, עו"ד בר רוזוב, סקרה שורה של פסקי דין שבהם בתי המשפט פסקו לטובת הסביבה על רקע עילת הסבירות. בין היתר, בית המשפט העליון קבע כי לא סביר לאשר את התוכנית להרחבת בז"ן בלי להתייחס לסוגייה הסביבתית. עוד הבהירה כי צמצום עילת הסבירות הוא פגיעה אנושה בשכבות החלשות ובזכויות אדם. "אסור לתת לזה לקרות. אנחנו הקול של הדורות הבאים", אמרה עו"ד רוזוב. "עצמאותה של מערכת המשפט בעולם קובעת פעם אחר פעם שיש למדינה מחוייבות להגן על הדורות הבאים והצעירים. זה מה שקורה בשבדיה ובהולנד ובארצות הברית. ופה בישראל רוצים לבטל את זה. אסור לנו לתת להפיכה הזו לעבור".
אז למה היועמ"שית של המשרד לא באה לדיון? מטעמה של יו"ר הוועדה, ח"כ נעמה לזימי (העבודה), נמסר כי "המשרד להגנת הסביבה תכננו שלא לשלוח נציג. אחרי לחץ מצידנו הם שלחו נציג שלא רלוונטי. ביקשנו נציג תכנון ואת היועמ"שית, שעד הבוקר הייתה אמורה להגיע". מנגד, אמרו במשרד להגנת הסביבה כי "במשרד החליטו כי המשרד ייוצג בוועדה באמצעות נציג בכיר, מנהל אגף בכיר לחוסן אקלימי, ד"ר עמיאל וסל, וזאת על מנת לתת מענה מקצועי. הנציג אף שוחח עם צוות יו"רית הוועדה, על מנת להתכונן כראוי לדיון".