לא הכול ירוק בוועידת האקלים בגלזגו: המשלחת הגדולה ביותר, שהגיעה לוועידת האקלים של האו"ם - שאמורה להסתיים ביום שישי הקרוב, אינה שייכת לארצות הברית או לבריטניה המארחת, אלא משלחת של חברות גז ונפט מרחבי העולם. כך עולה מדו"ח של Global Witness. מדובר ב-503 נציגים של החברות, שקיבלו אישור להשתתף בוועידה.
3 צפייה בגלריה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
סרטון על התחממות כדור הארץ, שהוקרן בוועידה
(צילום: רויטרס)
לפי אנשי הארגון, מאות הנציגים פועלים למען תעשיות הנפט והגז, ששריפה שלהם גורמת לפליטת גזי חממה, המביא להתחממות כדור הארץ - דבר שאותו מנסים למתן בוועידה הנערכת בסקוטלנד. ב-Global Witness אמרו כי יש לאסור על אותם לוביסטים של החברות המזהמות להשתתף בדיונים בוועידה ולהשפיע על קבלת ההחלטות.
"תעשיית דלקי המאובנים גרמה לעיכוב בנקיטת פעולה אמיתית במשבר האקלים, וזו הסיבה שזו בעיה כל כך ענקית שהם שם", אמר ל-BBC מורי וורת'י, חוקר ב-Global Witness, . "ההשפעה של החברות היא אחת הסיבות הגדולות ביותר לכך שב-25 שנים של שיחות אקלים של האו"ם - לא הגיעו לקיצוץ אמיתי בפליטות גלובליות".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בוועידת האקלים
הפגנה בוועידת האקלים
הפגנה בוועידת האקלים
(צילום: רויטרס)
לפי ה-BBC, יותר מ-40 אלף בני אדם קיבלו אישור להשתתף בוועידה. לפי נתוני האו"ם, הנציגות הגדולה ביותר היא של ברזיל, ששלחה 479 נציגים לוועידה בסקוטלנד. עוד עולה מנתוני האו"ם כי גם טורקיה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, גאנה, רוסיה, קנדה, סודן וגם בריטניה שלחו משלחות של יותר מ-200 נציגים לוועידה.
המשלחת של ארצות הברית מונה 165 נציגים, והיא כוללת את הנשיא לשעבר ברק אובמה, שנאם אתמול (יום ב') בוועידה וקרא לצמצום מיידי של פליטות גזי החממה. המשלחת הבריטית מונה 230 נציגים ועל פי פרסומים קודמים המשלחת הישראלית מונה 120 נציגים.
3 צפייה בגלריה
ברק אובמה נואם בוועידת האקלים בגלזגו
ברק אובמה נואם בוועידת האקלים בגלזגו
ברק אובמה נואם בוועידת האקלים בגלזגו
(צילום: AP)
לפי הדו"ח של Global Witness, נציגי חברות הגז והנפט הצטרפו למשלחות מ-27 מדינות, בהן רוסיה וקנדה. למעשה, כך אומרים בארגון, מספר הנציגים של חברות הגז והנפט גדול יותר מסך כל המשתתפים במשלחות של שבע המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר משינויי האקלים - מיאנמר, האיטי, הפיליפינים, מוזמביק, איי בהאמה, בנגלדש ופקיסטן.
עוד עולה מהבדיקה, כי יותר מ-100 חברות הקשורות לגז ונפט מיוצגות בוועידת האקלים בגלזגו, יחד עם 30 איגודי סחר וארגוני חברות.
באיגוד הבינלאומי לסחר בפליטות (IETA), ששלחו 103 נציגים לוועידת האקלים, לא הבינו על מה המהומה. דירק פוריסטר, מנכ"ל IETA, אמר ל"וושינגטון פוסט" שכ-25% מהנציגים בוועידת האקלים היו ממגזרי אנרגיה ותעשייה, כמו נפט וגז, כרייה, כימיקלים וחשמל. לדבריו, היתר היו אנשים מ"חלקים אחרים של עולם שוק הפחמן", כמו אלה העובדים בפיננסים.
הוא אמר שרוב נציגי החברות הבטיחו להגיע ליעד של אפס פליטות, אך לא אמר מתי. "הן עובדות על שינוי עסקיהן כדי לעמוד ביעדי הסכם פריז", אמר פוריסטר. "ישנם תחומים רבים שבהם צפויים עסקים, הממשלה וארגונים לא ממשלתיים לעבוד יחד כדי להשיג את היעד של פריז. אנחנו חושבים ששיתוף פעולה הוא צעד חיוני כדי להשיג את התוצאה שאנחנו רוצים".
לפי Global Witness, לא מדובר בארגון ירוק. לדבריהם, IETA נתמכת על ידי חברות נפט גדולות, המקדמות קיזוז וסחר בפחמן כדרך לאפשר להן להמשיך ולהפיק נפט וגז.


פעילת האקלים, גרטה טונברג, הנמצאת גם היא בגלזגו, זעמה על השתתפות נציגי החברות המזהמות. בציוץ בטוויטר היא כתבה: "אני לא יודעת מה אתכם, אבל אני לא מרגישה בנוח שכמה מהנבלים הגדולים בעולם משפיעים על גורלנו".