כנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת שנחתם היום (חמישי) באילת דן בדרכים שבהן ניתן לקדם אנרגיות מתחדשות בישראל ובעולם. בין השאר, נערכו פאנלים בנושא אגירת אנרגיה, והדרכים שצריך לנקוט על מנת להגיע ליעד 30% אנרגיות מתחדשות עד 2030, ייצור חשמל על ידי מימן ועוד.
האירוע נפתח בהצהרה של שרת האנרגיה קארין אלהרר, לפיה בשנה הקרובה משרדה יעניק תעדוף לאנרגיות מתחדשות, ושה"גז יחכה".
4 צפייה בגלריה
שדה סולארי של חברת EDF Renewables Israel בתמנע
שדה סולארי של חברת EDF Renewables Israel בתמנע
שדה סולארי של חברת EDF Renewables Israel בתמנע
(צילום: EDF Renewables Israel)
עם זאת, בראיון ל-ynet, אמרה דורית בנט, מנכ"לית אילת-אילות (גוף שהוקם על מנת להפוך את אזור אילת והערבה הדרומית למרכז בינלאומי לאנרגיה מתחדשת, נ"פ) כי המדינה מקשה על הערבה בהקמת אתרים חדשים לאנרגיה סולארית, ושהיא מקווה שהצהרת השרה אלהרר תעשה שינוי. מבחינת פוטנציאל של אנרגיה סולארית, אמרה המנכ"לית, ש"הדרום יכול לעשות פי חמישה יותר, וכרגע מונעים מאיתנו ברשות החשמל כי צריך הסדרות כדי לעשות מערך כזה. הקהילה אומרת את דברה. הרגולטור לא חירש, ואני רוצה להאמין שבשנה הקרובה יהיה שינוי".
"אני יכולה לתת 600-700 מגה וואט יותר, עם שימוש בשטחי תעשייה וצבא. כמו כן, לא אאפשר להפוך שטחים ערכיים לסולאריים. אנחנו לא רוצים לפגוע בהם", היא אמרה.
4 צפייה בגלריה
דורית בנט, מנכ"לית אילת-אילות
דורית בנט, מנכ"לית אילת-אילות
דורית בנט, מנכ"לית אילת-אילות, מדברת בכנס
(צילום: ארן דולב)
מרשות החשמל נמסר בתגובה לדברים: "בשל שילוב משמעותי של מתקני ייצור סולאריים, קיים עודף ייצור משמעותי באזור הדרום, המצריך פיתוח תשתיות רשת לשם הובלת האנרגיה למוקדי הצריכה במרכז הארץ. עם זאת, רשות החשמל פרסמה שימוע לקראת הליך תחרותי ראשון מסוגו להקמת מתקני אגירה גדולים באזור שיוכלו לקלוט את עודפי הייצור בשעות היום ולפרוק את החשמל בערב ועל ידי כך ניתן יהיה להגדיל בצורה משמעותית את פוטנציאל הייצור הסולארי באזור גם טרם שדרוג רשת הולכת החשמל".

הקמת מכון אנרגיה לאומי ושדה מימן

בהמשך הכנס, נערך גם פאנל בנושא ייצור אנרגיה על ידי מימן. רוב המימן המופק כיום מקורו בדלקי מאובנים, והפקתו כרוכה בתהליכים הפולטים לאטמוספרה פחמן דו-חמצני (CO2) – גז שנוכחותו העודפת באטמוספרה מאיצה את שינוי האקלים. המימן מופק בעיקר על ידי חילוצו מגז טבעי. כעת, מנסים לקדם הליכים יותר ירוקים לייצור מימן.
ד"ר גדעון פרידמן, המדען ראשי של משרד האנרגיה, אמר בדיון ש"תחום המימן תופס תשומת לב עולמים שתופסת תאוצה. שלושה סגמנטים יצור מימן מאנרגיה מתחדשת, שינוע ואכסון המימן והשימוש במימן לצורך שימוש באנרגיה כחום במפעלים או הפיכת המימן בחזרה לחשמל באמצעות תאי דלק. האתגרים בעולם המימן הם מאוד מאתגרים".
4 צפייה בגלריה
ד"ר גדעון בכר, המדען הראשי של משרד האנרגיה
ד"ר גדעון בכר, המדען הראשי של משרד האנרגיה
ד"ר גדעון פרידמן, המדען הראשי של משרד האנרגיה
(צילום: ארן דולב)
המדען הראשי אמר בהמשך ש"נדרשת השקעה משמעותית בטכנולוגיה, אנחנו חסרים קצת בטכנולוגיות לתעשייה ונמצאים בעיצומו של מהלך להקים מכון אנרגיה לאומי בתחום אגירה ומימן כי זה חשוב. המכון הלאומי הראשון, בהשקעה יחסית משמעותית של 100 מיליון שקל ל- חמש שנים ונעשה את זה בשנה הקרובה".
כמו כן, המשנה למנכ"ל בזן, שלומי בסון, חברה העוסקת בין השאר בזיקוק נפט, אמר כי "היום אנחנו מקדמים, פה בערבה עם אילת-אילות פרויקט של שדה סולארי לייצור מימן ירוק. אז כשמדברים על חזון המימן אנחנו לא מדברים על משהו עתידני ולא מדע בדיוני. יחד עם חברת סונול זכינו במענק מהמדען הראשי להקים תחנת תדלוק מימנית ראשונה בישראל בשנת 2022 בצפון הארץ ואנחנו נמשיך משם לפתח יכולות שינוע והפצה. אין ספק ששינוע והפצה של מימן הוא מורכב הרבה יותר, אבל כיוון שאנחנו חברת אנרגיה ומימן זה מוצר שאנחנו מייצרים אותו ומשתמשים בו לעולם הצרכים שלנו אנחנו יודעים לנהל ולשנע אותו ולכן זו חוליה מאוד משמעותית".
4 צפייה בגלריה
משתתפים בכנס אילת-אילות
משתתפים בכנס אילת-אילות
משתתפים בכנס אילת-אילות
(צילום: ארן דולב)

תחרות סטארט-אפים

במקביל, במהלך הכנס נערכה תחרות סטארט אפים בתחום האנרגיה המתחדשת, "אנרג'יווסט". החברה המנצחת היא Structure-Pal, חברה מבוססת בינה מלאכותית, שמאפשרת שימוש יותר יעיל בתכנון בנייה.
ינון אלרועי, המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמר על התחרות כי "אנרג'יווסט הוא אירוע ייחודי המציע למשקיעים ומשקיעות מכל העולם לגלות הזדמנויות במיזמים הישראלים המובילים בתחום האנרגיה המתחדשת. הרווח העיקרי הינו היכרות ומפגש עם החברות המובילות בישראל לטכנולוגיות אנרגיה מתחדשת, חשיפה לחברות טכנולוגיה חדשות בתחום האנרגיה המקיימת שמחפשות השקעות אסטרטגיות ושותפויות".