השלכות משבר האקלים כבר כאן: שנת 2021 הייתה חמה מהממוצע ובהשוואה לעבר היא הרביעית בסדרת השנים החמות בארץ. השנה כללה כמה אירועי מזג אוויר חריגים כמו עצירת הגשמים הממושכת בתחילתה, גל החום הממושך ויוצא הדופן באוגוסט ומערכת "כרמל" עם הרוחות החזקות וכמויות הגשם הגדולות בסופה. כך עולה מסקירה שמפרסם היום (א') השירות המטאורולוגי. עם זאת היא הייתה מתונה יותר משנת 2020, שבה היו יותר אירועים קיצוניים שחלקם אף גבו חיי אדם.


בסיכום הראשוני של השירות המטאורולוגי, שבו לא מוזכרות במפורש המילים משבר האקלים, נכתב כי שנת 2021 הייתה חמה מהממוצע, כפי שהיו רוב השנים בשני העשורים האחרונים. למעשה, כל השנים מאז 2007, למעט 2011, היו חמות מהממוצע של השנים 1995 עד 2009. עשר השנים החמות ביותר מאז 1951 נרשמו בין השנים 2010 עד 2021. שנת 2021 מדורגת רביעית בסדרת השנים, דומה מאוד ל-2016 שמדורגת שלישית וחמה פחות מ-2018 ו-2010.
עוד אמרו בשירות המטאורולוגי כי שבעה מחודשי השנה היו חמים מהממוצע, חלקם במידה ניכרת ויוצאת דופן כמו ינואר, מאי ונובמבר. ארבעה חודשים היו קרובים לממוצע וחודש אחד בלבד, יוני, היה קריר מהממוצע לתקופה שבין 1995 עד 2009.
4 צפייה בגלריה
שלג בירושלים
שלג בירושלים
שלג בירושלים ב-18 בפברואר
(צילום: רויטרס)
ומה עם הגשם? החודשים ינואר ופברואר בשנת 2021 היו קרובים לכמות הגשם הממוצעת 1991 עד 2020, אם כי מספר ימי הגשם בהם, היה קטן ורוב הגשם ירד במספר מצומצם של אירועים בדומה לדצמבר 2020. במרץ ובאפריל כמויות הגשם היו קטנות, ועונת הגשם 2020/21 הסתיימה כקרובה לממוצע. בשירות המטאורולוגי הוסיפו כי עונת הגשם 2021/22 החלה עם מיעוט גשמים באוקטובר ובנובמבר, אולם דצמבר היה גשום מהממוצע במרבית אזורי הארץ.
בסקירה הזכירו בשירות המטאורולוגי את עצירת הגשמים הארוכה והלא אופיינית בינואר. בחלקו הראשון של ינואר 2021 הייתה עצירת גשמים של כמעט שלושה שבועות שהחלה עוד בסוף דצמבר 2020. עצירת גשמים מוחלטת בחודשי החורף המרכזיים, אמרו בשירות המטאורולוגי, היא יוצאת דופן והתרחשה בעבר רק פעם אחת, בחורף 1970/71. בשירות המטאורולוגי הוסיפו כי פרק זה היה חם בצורה חריגה ואף נמדדו בו טמפרטורות מקסימום של 27 עד 29 מעלות במישור החוף ובתחילתו היו כמה לילות ובקרים רצופים עם ערפל כבד באזור גוש דן.
4 צפייה בגלריה
חורף בחוף הים בראשון לציון
חורף בחוף הים בראשון לציון
חורף בחוף הים בראשון לציון
(צילום: מוטי קמחי)
עוד הצביעו בשירות המטאורולוגי על חורף ממוצע עם מעט ימי גשם. חורף 2020/21 הסתיים כקרוב לממוצע מבחינת כמויות הגשם, אולם מספר ימי הגשם היה קטן. בחודשי החורף המרכזיים סופות גשם מעטות וממוקדות הצליחו להביא את מרבית אזורי הארץ לערכים קרובים לממוצע. זאת, למרות חורף שהתאפיין במיעוט ימי גשם ובריבוי ימי שמש.
בסיכום מזכירים בשירות המטאורולוגי את השרב בחודש אפריל אשתקד. בסקירה נכתב כי שרב הוא דבר שכיח בחודשי האביב, אולם ב-19 באפריל שרר שרב עם טמפרטורות שהגיעו ל-40 עד 42 מעלות במישור החוף, בשפלה, בנגב ובעמקים. במישור החוף השרב השתווה לשרבים הקשים ביותר מהעבר בחודשי אפריל ובחלק מהתחנות אף שבר את השיא לחודש זה.
חודש מאי היה חם מהממוצע במידה ניכרת. בשירות המטאורולוגי כתבו כי לא היו בו אמנם שרבים יוצאי דופן, אולם חלק גדול מימי החודש היה חם מהממוצע, מה שגרם לחודש להסתיים כאחד החודשים החמים בהשוואה לעבר. ב-70 השנים האחרונות היו עוד שניים עד ארבעה מקרים בלבד בהם מאי היה חודש חם יותר.
ביולי דווקא ירד גשם. ב-24 ביולי ירדו גשמים בצפון מערב הארץ עם כמויות מקומיות יוצאות דופן לחודש זה. המוקד היה ברכס ראש הנקרה עם 11 מ"מ בראש הנקרה, 15 מ"מ במצובה ו-29 מ"מ בחניתה. כמויות כאלה בחודשי הקיץ המרכזיים, אמרו בשירות המטאורולוגי, מתקבלות פעם בעשור.
4 צפייה בגלריה
מתרחצים בחוף מציצים תל אביב
מתרחצים בחוף מציצים תל אביב
חום יולי אוגוסט אז היה כבד מאוד
(צילום: מוטי קמחי)
באוגוסט מצביעים בשירות המטאורולוגי על גל חום ממושך וחריג. בתחילת החודש שרר שרב כבד וארוך עם טמפרטורות של כ-40 מעלות בנגב ובעמקי הצפון, 43 עד 46 מעלות בעמק הירדן והערבה ו-36 עד 38 מעלות במישור החוף ובשפלה. בשירות המטאורולוגי אמרו כי רצף זה של כשבוע הוא חריג לחודשי הקיץ ובחלק מאזורי הארץ (מישור החוף, השפלה, צפון מערב הנגב ועמק יזרעאל) הוא אף חסר תקדים לעונה זו.
מאפיין חריג נוסף, אמרו בשירות המטאורולוגי, הוא היובש ששרר במישור החוף במהלך השרב. היובש באזור זה שנמשך קרוב לשבוע הוא חסר תקדים לעונת הקיץ שמאופיינת לרוב בלחות יחסית גבוהה ובמיוחד בזמן גלי חום. היובש מיתן את עוצמת גל החום בעמקים ומישור החוף ובפרט בלילות שהיו שם קרירים מהממוצע. חודש אוגוסט בכללותו היה למעשה חם מהממוצע במידה ניכרת ומדורג רביעי בסדרת המדידות. מקדימים אותו חודשי אוגוסט בשנים 2015, 2010 ו-1998.
4 צפייה בגלריה
אתר החרמון נפתח למבקרים
אתר החרמון נפתח למבקרים
שלג בחרמון, בעקבות הסופה כרמל
(צילום: אתר החרמון)
ולאחר נובמבר שהיה חם מהרגיל, הגיעה בסוף דצמבר הסופה כרמל. ב-20 עד 24 בדצמבר ירדו כמויות גדולות של גשם שהגיעו ליותר מ-100 מ"מ בצפון הארץ ובמישור החוף כשבחלקים מגוש דן ירדו אף למעלה מ-200 מ"מ. במספר תחנות באזור נמדדו כמויות יומיות של יותר מ-100 מ"מ. בתחילת המערכת נשבו רוחות חזקות שהגיעו בחלק מהתחנות ליותר מ-50 קמ"ש עם משבים של כ-100 קמ"ש ואף יותר.