אורח נדיר במיוחד קפץ לבקר בימים האחרונים בבריכות הדגים של קיבוץ מעיין צבי - נחליאלי "מעורב" (היבריד), שהוא ככל הנראה הכלאה בין נחליאלי לימוני ונחליאלי צהוב, שני אורגניזמים מאוכלוסיות גנטיות שונות.
3 צפייה בגלריה
הנחלילי המעורב במעיין צבי
הנחלילי המעורב במעיין צבי
הנחליאלי המעורב במעיין צבי
(צילום: שחר חזקיה, החברה להגנת הטבע)
הנחליאלי המיוחד והמיסתורי התגלה בסתיו הקודם באותו מקום על-ידי הצפר צור מגן, ובילה שם את החורף. גם השנה הנחלילאי חזר לאותו האתר, הסמוך לזכרון יעקב.
שחר חזקיה, מתנדב שנת שירות מבית ספר שדה חוף הכרמל של החברה להגנת הטבע, תיעד אותו מקפץ בין מאגרי המים והקנים. ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע, אמר כי הנחליאלי צפוי לבלות גם את החורף הנוכחי בבריכות.
"רק בדיקה גנטית תוכל לאמת סברה זאת, אולם המראה החיצוני של פרט זה דומה למקרים מתועדים ממקומות אחרים בעולם של בני כלאיים בין נחליאלי צהוב לבין נחליאלי לימוני. הקולות שהוא משמיע נשמעים כמו הקולות של נחליאלי לימוני, אשר שונים לגמרי מהקולות של הנחליאלי הצהוב", אמר ד"ר פרלמן.
3 צפייה בגלריה
נחליאלי לימוני
נחליאלי לימוני
נחליאלי לימוני
(צילום: יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
3 צפייה בגלריה
נחליאלי צהוב
נחליאלי צהוב
נחליאלי צהוב
(צילום: יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי מינים שונים של בעלי חיים לרוב אינם מתערבבים, ושומרים על ה"זהות" הגנטית של המין. "הבידוד הרבייתי, כלומר חוסר היכולת להעמיד צאצאים משותפים, הוא אחת הדרכים המקובלות במדע להבחין בין מינים שונים.
אולם, בטבע לא הכל שחור ולבן ויש הרבה מקרים שבהם ה"גבולות" בין מינים, הגנטיים והמורפולוגיים (צורה חיצונית), מטושטשים יותר. מינים שקרובים גנטית אחד לשני, למשל מינים שנפרדו במהלך האבולוציה לפני זמן לא רב יחסית, יכולים להתערבב ביניהם אם יש מגע בין האוכלוסיות של שני המינים, כלומר שני המינים דוגרים באותו האזור.
"סביר להניח שהוריו של הנחליאלי ממעיין צבי היו נחליאלי לימוני ונחליאלי צהוב, שני מינים שנפגשים באזורי קינון נרחבים, ממזרח אירופה ועד למרכז אסיה", סיכם ד"ר פרלמן