בסתיו החולף הגיע לאגמון חפר כפן, שיצא לדרכו בתחילת אוקטובר מצפון יוון. האורח מיוון קבע את משכן החורף המרכזי שלו במקום, המווה בית גידול עם מזון עשיר והפרעות מעטות. צפו בתמונות של האורח.
3 צפייה בגלריה
הכפן בעמק חפר
הכפן בעמק חפר
הכפן בעמק חפר
(צילום: חנה שלג, התחנה לחקר ציפורי עמק חפר)
בקק"ל אמרו כי הכַּפָּן הוא מין של עוף ביצה עם מקור ארוך המתרחב בקצהו בצורת כף, מראהו אצילי, לבן כולו ולבוגרים ציצית ראש ארוכה. הכפן חולף בנדידתו בחורף בארץ ואינו מקנן בה בדרך כלל. הכפנים עצמם מגיעים אלינו מדרום-אירופה וממזרחה.
בסתיו החולף הגיע לעמק חפר כפן יווני. לא ברור אם מדובר בזכר או נקבה, כיוון שהכפנים נראים אותו דבר). הוא הגיע מאגם קרניקי שבצפון יוון, שם בקע מהביצה כמה חודשים קודם לכן. לפני החציה הארוכה והמסוכנת של הים התיכון הוא עצר באזור החוף למנוחה, ואז - בתעופה רציפה - נדד עד לאגמון חפר. בקק"ל אמרו כי תוך יום אחד גמא הכפן הצעיר כ-1,440 ק"מ.
הכפן נושא טבעת המסומנת באותיות TBAA, ועל גבו משדר GPS שהוצמדו לו על ידי חוקרי עופות מיוון. מיום הגעתו של הכפן ארצה, צוות המחקר של התחנה לחקר ציפורי עמק חפר, הפועלת בשיתוף עם כנפי קק"ל, "עושה לו בייביסיטר", בוחן את התנהגותו ועוקב אחר תנועותיו.
3 צפייה בגלריה
צפוי לחזור בקרוב ליוון. הכפן
צפוי לחזור בקרוב ליוון. הכפן
צפוי לחזור בקרוב ליוון. הכפן
(צילום: חנה שלג, התחנה לחקר ציפורי עמק חפר)
3 צפייה בגלריה
הכפן עם חברים באגמון חפר
הכפן עם חברים באגמון חפר
הכפן עם חברים באגמון חפר
(צילום: חנה שלג, התחנה לחקר ציפורי עמק חפר)
הוא משוטט בין בתי הגידול הלחים בעמק חפר, בחברת כפנים נוספים ומבלה את רוב ימות החורף שלו במנוחה ואכילה.
עד תחילת המאה ה-20 היה עמק חפר אזור ביצות ששימש כבית גידול עשיר עבור עופות מים רבים. עד היום "זוכרות" ציפורים רבות את המקום ומגיעות אליו לכל החורף, או כנקודת עצירה והתרעננות במהלך הנדידה מאירופה לאפריקה. כיום, משמש אגמון חפר, שהוקם בשיתוף קרן קימת לישראל, תחליף צנוע לאזורי הביצות הנרחבים של פעם.
התנים באגמון חפר נמנעים מלצוד את הכפן בשל רגליו הארוכות המאפשרות לו לשהות במים יחסית עמוקים. נדידת האביב כבר בפתח וההערכה היא כי בשבועות הקרובים ייצא הכפן לדרך בחזרה ליוון, תקווה שנתראה שוב בסתיו הבא.
ירון צ'רקה, הצפר הראשי של קק"ל, אמר: "עמק חפר הוא הריאה הירוקה של מרכז הארץ. ציפורים רבות מגיעות אליו, ואוכלוסייה עצומה של בני אדם המתגוררת במרכז הארץ וזקוקה יותר ויותר למרחבים פתוחים וטבעיים, לומדת להכיר את אתרי כנפי קק"ל כמו אגמון חפר ומצפור ויקר כמקומות של התרגעות והתבוננות בפלאי הטבע. המידע הרב שנאסף על התנהגותו של הכפן היווני הוא לבנה נוספת במגדל גבוה של ידע שנצבר באמצעות עבודת שדה ומחקר ממושכת ומאומצת של חוקרים רבים מישראל ומהעולם כולו. אנחנו מקוים להמשיך ולפתח את הצפרות בעמק חפר גם בשנים הבאות".