תבונתם של הפילים - השורדים האחרונים ממשפחת בעלי החדק - הינה מורכבת ומפותחת עד מאוד. הם מעבירים מסרים למרחקים גדולים, מנהלים חיי חברה מאורגנים להפליא, מתאימים עצמם לתנאים מגוונים ומסייעים לחברי העדר ברגעים קשים כלידה, מחלה או מוות.
במשך השנים נבחן יחסם של הפילים אל המוות, כך שנפוצו מיתוסים הקושרים את הפילים במנהגים אנושיים כקבורה ומנהגי אבלות. במחקר שהתפרסם בכתב העת Journal of Threatened Taxa, זוהו חמש קבורות גורי פילים אסיאתיים במערב בנגל - מדינה בצפון-מזרח הודו המהווה מחצית ממחוז בנגל - אשר נערכו על ידי בעל החיים היבשתי השלישי בגודלו בשנים 2022 ו-2023.
3 צפייה בגלריה
קבורת גור פיל אסיאתי
קבורת גור פיל אסיאתי
קבורת גור פיל אסיאתי
(צילום: West Bengal Forest Department)
3 צפייה בגלריה
פילה אסיאתית והגור שלה
פילה אסיאתית והגור שלה
פילה אסיאתית והגור שלה
(צילום: Shutterstock)
מחברי המחקר גילו שבכל אחד מהמקרים, חברי העדר נשאו את הגור המת מהחדק ומהרגליים שלו, עד שקברו אותו באדמה כשרגליו פונות כלפי מעלה. מהתצפיות ומהתצלומים שנערכו בשטח, עלה כי גופות הגורים נקברו באופן דומה, כשבאחד המקרים, חברי העדר אף השמיעו קולות רמים בזמן שניצבו סביב הגור הקבור, זאת בדומה להשמעת קריאות הצער והבכי שבני האדם משמיעים לא פעם בעת טקסי קבורה.
מהמחקר עלה עוד כי טקס הקבורה הזה רלוונטי רק לגורים, מכיוון שנשיאת פילים בוגרים איננה אפשרית בשל היותם כבדים יותר (משקלו של מין זה עשוי להגיע לכ-6 טונות). פרווין קסוואן ואקאשדיפ רוי, שני חוקרים הודים שערכו את המחקר, גילו את עקבותיהם של בין 15 ל-20 פילים מסביב לאתרי הקבורה ומעל האדמה אשר כיסתה את גופות הגורים, שכולם מתו מכשל רב-מערכתי בגיל שבין שלושה חודשים לשנה. הפילים הבוגרים קברו את הגורים בתעלות השקיה בשטחים ששימשו לגידולי תה, במרחק של מאות מטרים מהיישובים האנושיים הקרובים ביותר.
3 צפייה בגלריה
משפחת פילים אסיאתיים
משפחת פילים אסיאתיים
משפחת פילים אסיאתיים
(צילום: Shutterstock)
פילים ידועים בהתנהגותם החברתית והשיתופית, מה שלא שינה את העובדה כי קבורה מהסוג שנצפה על ידי קסוואן ורוי נחקרה בעבר באופן חלקי בקרב פילים אפריקנים, אך לא נחקרה כלל בקרב אלו האסיאתיים. ידוע כי פילי בר הן באפריקה והן באסיה נוהגים לבקר בקבריהם של המתים, אולם קסוואן ורוי מצאו במחקרם דפוס התנהגות שונה בקרב העדרים אחריהם עקבו.
בכל חמשת המקרים, נטשו חברי העדר את חלקת הקבר תוך 40 דקות מרגע הקבורה, כשבימים שבאו לאחר מכן, נמנעו הפילים לחזור לאזור, מה שאילץ אותם לבחור במסלולים שעקפו את האזור בו נטמן הגור המת, זאת על אף שפילים נעים בנתיבים קבועים שנוצרו במהלך תנועתם החוזרת אל ומאת מקורות מזונם.
פיל אסיאתי נחשב למין בסכנת הכחדה, לרבות כל תת-המינים שנותרו ממנו - פיל סומטרי, פיל בורנאי, פיל הודי ופיל סרי לנקי. תפוצתו של מין זה השתרעה בעבר על פני היבשת הגדולה בכדור הארץ מבחינת אוכלוסייה ושטח, מסין ועד נהר הפרת. כיום, מדובר במין שנתון בסכנת הכחדה ברשימה האדומה של האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע (IUCN), עם פחות מ-50 אלף פרטים, כ-30 אלף מהם בהודו וכ-6,000 מהם בסרי לנקה (היתר משוטטים בדרום-מזרח אסיה, כולל אינדונזיה, מיאנמר, תאילנד, קמבודיה ולאוס).