הלוויין RHESSI, שנקרא על שמו של החוקר הישראלי-אמריקני פרופ' ראובן רמתי ז"ל, צפוי להיכנס הלילה (בין רביעי לחמישי) לאטמוספרה. בנאס"א אמרו כי הסיכוי שהלוויין יגרום לנזק או לנפגעים או אפסי, כיוון שרוב חלקיו צפויים להישרף באטמוספרה.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של הלוויין
הדמיה של הלוויין
הדמיה של הלוויין
(הדמיה: נאס"א)
מדובר בלוויין ששיגרה נאס"א ב-2002 לחלל ותפקידו היה לצפות בהתפרצות סולארית (או סערת שמש). הלוויין, שמוקם סמוך לכדור הארץ, סייע למדענים להבין את הפיזיקה הבסיסית של האופן שבו נוצרים פרצי אנרגיה כה חזקים. הלוויין חדל לפעול בשנת 2018.
השבוע הודיעה מחלקת ההגנה של ארצות הברית כי הלוויין, שמשקלו כ-300 ק"ג, צפוי להיכנס לאטמוספרה ולהישרף בלילה שבין רביעי לחמישי בסביבות השעה 4:30 (שעון ישראל). עם זאת תיתכן סטייה של 16 שעות. בנאס"א צופים שרוב חלקי הלוויין יישרפו בכניסה לאטמוספרה, אך חלק מהרכיבים צפויים לשרוד את הכניסה. עם זאת, בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי הסיכוי שהלוויין יגרום לנפגעים הוא 1 ל-2,467, כלומר סיכוי קטן מאוד.
במהלך הפעילות של הלוויין RHESSI, נרשמו יותר מ-100 אלף תצפיות, דבר שאיפשר למדענים לחקור את החלקיקים האנרגטיים בהתלקחויות השמש. הצילומים גם סייעו לחוקרים לקבוע את התדירות, המיקום והתנועה של החלקיקים, מה שעזר להם להבין היכן מואצים החלקיקים.
לאחר 16 שנות פעילות, נאס"א ביטלה את פרויקט RHESSI עקב קשיי תקשורת עם החללית.
2 צפייה בגלריה
פרופ' ראובן רמתי ז"ל
פרופ' ראובן רמתי ז"ל
פרופ' ראובן רמתי ז"ל
(צילום: נאס"א)
פרופ' רמתי נפטר שנה לפני שהלוויין שוגר לחלל. הוא נולד בשנת 1937 בטימישוארה. הוא שרד את השואה ועלה עם משפחתו לישראל ב-1948. הוא למד פיזיקה באוניברסיטת תל אביב ולאחר מכן עבר לאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, שם קיבל תואר דוקטור. בשנת 1967 הוא התקבל לעבוד במרכז טיסות החלל גודרד של סוכנות החלל האמריקנית, שם עבד במשך כ-30 שנה. בשנת 1981 הוא קיבל מדליה מנאס"א על הישג מדעי.
שבוע בלבד לפני מותו בשנת 2001, הוענק לפרופ' רמתי פרס יוד לקרינה קוסמית מטעם האיחוד הבינלאומי לפיזיקה. באתר נאס"א נכתב כי זה הלוויין הראשון ששוגר לחלל, שנקרא על שמו של מדען בסוכנות החלל האמריקנית.