(צילום: נויל האריס)

רכב החלל התמדה (Perseverance) הקליט לראשונה רעש שנוצר בעקבות "שדון אבק" במאדים. הרובר לכד את צלילי גרגירי האבק, וההקלטה הזאת עשויה להיות המפתח להבנת האופן שבו אבק ורוח נעים על פני כוכב הלכת האדום.
את ההקלטה הזו אנחנו יכולים לשמוע הודות למיקרופון שנמצא בתוך הרובר, שעוזר למדענים גם למדוד את מהירות הרוח על סמך עוצמת הקול. בנוסף לקול המגניב, ניתן גם לראות את האבק ממכשיר אחר של התמדה, שמצלם גם תמונות.
4 צפייה בגלריה
שדון אבק במאדים. ארכיון
שדון אבק במאדים. ארכיון
שדון אבק במאדים. ארכיון
(צילום: נאס"א)
זו לא פעם ראשונה שהרובר נתקל בשדוני אבק, הוא כבר זיהה כ-90 כאלה, אבל זו הפעם הראשונה שהתמזל מזלו וגם מזלנו, והמיקרופון פעל באותו הזמן.
אז למרות שמדובר בשדון אבק, המראה על היותו שד אבק קטן, מדובר במערבולת ברוחב של כ-25 מטרים וגובה של 118 מטרים. המערבולת נעה במהירות של 5.3 מטרים לשנייה. ועל פי חוקרים מדובר ב"שדון אבק שיוצא דופן אפילו עבור מאדים".
4 צפייה בגלריה
שדון אבק מהקרקע
שדון אבק מהקרקע
שדון אבק מהקרקע
(צילום: נאס"א)
ועכשיו לקנדה, שם "כדור אש" התפוצץ בשמיים וזכה לסיקור ברחבי העולם. כדור הארץ שלנו זוכה ל"ביקורים" מהחלל על בסיס קבוע, ולפעמים ההתנגשות של העצמים הללו, כשהם נשרפים בצורה מרהיבה, מייצרת פס לוהט על פני השמיים.
בדרך כלל מדובר על חלקים גדולים של אסטרואיד או כוכב שביט שהתנתקו מגוף גדול יותר ו"נפלו" לבאר הכבידה של כדור הארץ. אבל מדענים הוכיחו שכדור האש הזה, שהתפוצץ מעל קנדה בשנה שעברה, אינו מטאור מהסוג שאנחנו רגילים אליו, בהתבסס על מסלולו על פני השמיים. הצוות שיחזר את מסלול העצם לאורך כל מערכת השמש עד לנקודת ההתחלה שלו בעננת אוּרט, אזור העוטף את מערכת השמש שלנו כקליפה כדורית, ומורכב מעצמים קפואים ורחוקים.
4 צפייה בגלריה
כדור אש בשמיים
כדור אש בשמיים
כדור האש בשמיים
(צילום: אוניברסיטת אלברטה, קנדה)
זה לא מאוד חריג שחומר משם נפלט לכיוון השמש, אבל הגוף נשרף באופן שאומר שהוא עשוי מסלע, ולא מחומר אחר שאולי היינו מצפים לראות מהאזור הזה. זו תגלית שמבהירה לנו את מה שאנחנו יודעים, אבל תמיד טוב להיזכר – שיש עוד הרבה דברים בחלל, שאין לנו מושג לגביהם. בין היתר מנסים החוקרים למצוא מידע על אודות מודלים נוספים של היווצרות מערכת השמש. "ב-70 שנה של תצפיות בכדורי אש, זו אחת התצפיות המוזרות ביותר שתועדו אי פעם", אומרים אסטרונומים.
ולסיום, אף פעם לא מאוחר מדי לסיים תואר. אישה בת 90 קיבלה לאחרונה את התואר האקדמי שלה מאוניברסיטת צפון אילינוי, יותר מ-70 שנה אחרי שהתחילה אותו.
4 צפייה בגלריה
אף פעם לא מאוחר מדי. ג'ויס דפאו
אף פעם לא מאוחר מדי. ג'ויס דפאו
אף פעם לא מאוחר מדי. ג'ויס דפאו
(צילום: אוניברסיטת צפון אילינוי)
כמה סמסטרים לפני סיום הלימודים היא נשרה מהקולג', והחליטה לסגור מעגל בגיל 90, לא פחות. בעשותה כך, ג'ויס דפאו, מחזיקה בשיא של האדם המבוגר ביותר שסיים את לימודיו באוניברסיטה, כך על פי גורמים רשמיים ב-NIU.
כשהייתה צעירה, נרשמה ללימודי הוראה, אי שם ב-1951, החזיקה מעמד שלוש שנים וחצי, כשבמהלכן עשתה הסבת מקצוע, ואז פרשה כדי להתחתן עם אדם שהכירה בכנסייה, ולהקים משפחה. ב-2019, אחרי שבעלה הראשון נפטר, וגם השני, היא חזרה ללמוד ולקחה שיעורים מקוונים כדי להשלים את התואר הראשון. היא סיכמה ואמרה בטקס קבלת התואר: "מקווה שההישג שלי יגרום לאחרים להבין שזה אף פעם לא מאוחר מדי".
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי