האם ידעתם שלפני 84 מיליון שנים אירע בכדור הארץ סוג של יו-יו קוסמי מטורף? חוקרים, שבדקו ממצאים באיטליה, טוענים בימים אלה שכוכב הלכת שלנו עבר טלטלה שנקראת "שיטוט קוטבי", המתרחשת כאשר השכבות החיצוניות של כוכב לכת או ירח נעות סביב הליבה שלו ויוצרות הטיה.
למעשה, לכדור הארץ יש ארבע שכבות, כששתי השכבות החיצוניות שלו זזו. אם היה אפשר לראות זאת, אז, מהחלל – הייתם רואים את כוכב הלכת שלא בצורתו הנוכחית, כפי שאנחנו מכירים כיום.
3 צפייה בגלריה
כדור הארץ אז והיום
כדור הארץ אז והיום
כדור הארץ אז והיום
(צילום: מתוך המחקר)

המחקר החדש מציע כי ה"יו-יו הקוסמי" התרחש כשכדור הארץ נטה ב-12 מעלות לפני כ-84 מיליון שנה, בהשוואה למצב כיום, ולקח לו – שימו לב – חמישה מיליון שנים נוספות לפני שחזר במלואו למיקום שלו.
הידיעה המרעישה הזאת מאתגרת מדענים, שטוענים כי כדור הארץ היה יציב ב-100 מיליון השנה האחרונות. עד כאן החדשות המעניינת לסיפור הזה, והחדשות הטובות? ההטיה כלל לא השפיעה על הדינוזאורים ויתר בעלי החיים שחיו כאן על כדור הארץ.
ועוד בכדור הארץ - הכירו את האינדרי. אינדרי הוא זן של למור שחי במדגסקר והוא ללא ספק משהו מיוחד. קודם כל הוא הלמור הגדול ביותר, והוא היחיד מבין כל מיני הלמורים ששר. אלא שלא רק זה, הוא גם אחד מבעלי החיים הבודדים בעולם - ששר בקצב. "קצב" מוגדר על ידי חוקרים כדפוסי צלילים ושתיקות לאורך זמן, אז הם הלכו וחקרו במשך 12 שנים 636 הקלטות של 39 למורים מוכשרים ויצאו עם תובנות מדהימות. הלמור למעשה חולק איתנו את היכולת לשיר בקצב. הוא מרווח את התווים שלו באופן שווה או בוחר את המקצב שהוא רוצה לפי מצב רוח. הוא שר לאורך זמן, מה שגוזל עבורו המון אנרגיה, אבל החוקרים טוענים שהוא עושה את זה למטרת חיזור, אז לפחות זה משתלם.
3 צפייה בגלריה
למור אינדרי
למור אינדרי
למור אינדרי
(צילום: shutterstock)
ולסיום מבזק החדשות הטובות - הטכנולוגיה שמלמדת רובוטים לחשוב כמונו. בשנים האחרונות השאלה הזאת נשאלת ברצינות – האם הרובוטים יחליפו אותנו, בני האדם? כעת, טכנולוגיה חדשה מאפשרת לחוקרים מאוניברסיטת טוקיו ללמד רובוטים לחשוב כמונו.
היא מאמנת את הרובוטים לנווט במבוך על ידי גירוי חשמלי של תאי עצב במוח אנושי, המחוברים למכונה. הנוירונים הללו פעלו כ"מאגר הפיזי" של המחשב, ליצירת האותות, והם הובילו למעשה את הרובוט דרך המבוך.
בכל פעם שהרובוט סטה לכיוון הלא נכון, הנוירונים בתא קיבלו גירוי על ידי דחף חשמלי - עד שהוא הצליח לנווט במבוך - כך הוא הגדיל את "המאגר" שלו.
3 צפייה בגלריה
ללמד רובוטים
ללמד רובוטים
ללמד רובוטים
(צילום: מתוך המחקר)
על מה זה מצביע? ניתן ללמד רובוטים התנהגות מכוונת מטרה. כמו בעלי חיים. לא היה לו סביבה אחרת או מידע חושי אחר, הוא היה תלוי לחלוטין בניסוי והטעיה שלו. שימוש ברובוטים בניסויים כאלה יתרום להבנה טובה יותר של מנגנוני המוח האנושי ועשוי אפילו להוביל לפיתוחים חדשניים בתחום.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי