בהתאם לכל מלחמה או אירוע צבאי, לא מעט חיות מחמד שנולדו במהלך תקופה זו נקראים בשמות על פי רוח התקופה. משרד החקלאות בחן את השמות שהישראלים העניקו לחיות המחמד, שנולדו בחצי השנה האחרונה ברוח "חרבות ברזל". מהנתונים מתברר שהשם הנפוץ ביותר, שלו יש קשר למלחמה, הוא נובה. השם ניתן ל-45 בעלי חיים, 43 מהם הם כלבים (41 נקבות ושני זכרים). בנוסף, באותה תקופה, נולדו חתול וחתולה העונים לשם "נובה".
השם השני הוא "בארי" שניתן לשמונה כלבים (חמישה זכרים ושלוש נקבות) על שם הקיבוץ אשר נפגע קשות בטבח. השלישי גם הוא על שם קיבוץ שהיה יעד לטבח ב-7 באוקטובר - "סופה" עם חמישה כלבים ממין נקבה. השם הרביעי הוא "הרצי" עם שלושה כלבים ממין זכר, ככל הנראה בשל שם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. לאחר מכן נמצא השם "גולני".
יונתן נווה (25) מירושלים אימץ את הכלב הרצי שלו במילואים. "אימצתי אותו בצאלים", הוא סיפר. "אני לא יודע איך. החברה שלי הגיעה לביקור והחליטה לאמץ אותו. היא הייתה לבד בבית, אני הייתי במילואים בעזה, וזה היה נחמד. קראנו לו הרצי במעין חצי בדיחה והשם פשוט תפס. עכשיו חזרתי הביתה ואני מתמודד עם גור שהורס את הבית. אבל הוא בסך הכול כלב טוב".
5 צפייה בגלריה
הכלב הרצי ביום האימוץ
הכלב הרצי ביום האימוץ
הכלב הרצי ביום האימוץ
(צילום: יונתן נווה)
5 צפייה בגלריה
גדל מאז. הכלב הרצי, כיום
גדל מאז. הכלב הרצי, כיום
גדל מאז. הכלב הרצי, כיום
(צילום: יונתן נווה)

"זה שם גדול לכלב קטן", הסבירה הילה קליימן מכפר סבא, שגם קראה לכלב שלה הרצי. "הוא הגיע אלינו בגיל 7 שבועות, חודשיים אחרי פרוץ המלחמה. אנחנו מאמינים שכמו ששם עושה את הבנאדם, אותו דבר עם כלב. הסתכלנו סביב וראינו מי לוקח אחריות, אסרטיבי ויודע להנהיג. השם שלנו לכלב בא ממקום של הערכה אינסופית לרמטכ"ל".
את הכלבה נובה אימצה משפחת טרכטנברג מרחובות. רותם טרכטנברג סיפרה כי "החיילים מצאו אותה בשבוע הראשון של המלחמה באזור כפר עזה וחילצו אותה. לא ידעו של מי היא. אז הם פשוט קראו לה נובה. אנחנו אימצנו אותה ביום השביעי למלחמה. היא כלבה חמודה ושובבה, רואים שהיא כלבת חוץ. חברים סיפרו שגם הם רצו לאמץ את נובה. חשבתי שהם מתכוונים לנובה שלי, אבל כשהראו לי תמונה הבנתי שיש עוד נובות בחוץ".
5 צפייה בגלריה
הכלבה נובה
הכלבה נובה
הכלבה נובה
(צילום: רותם טרכטנברג)
"אימוץ של כלב או חתול, ובכלל חיית מחמד לתא המשפחתי - זה נכון וערכי. אבל בתקופה זו אפילו עוד יותר וזה נותן ערכים מוספים לכל בני המשפחה", אומר ד"ר חיליק מרום, דובר ארגון הרופאים הווטרינרים לחיות הבית. "האימוץ, הטיפול והדאגה לחבר או החברה החדשים יכול לעזור לכל אחד מבני המשפחה בתקופה בה אנו חווים המון חרדות וכאב. נוכחות של כלב או חתול הוכחה כנוסכת ביטחון ונחמה בילדים ומבוגרים. הצורך לייצר סדר יום קבוע לבעל החיים ולנו- טיולים, אוכל ודאגה לחיה הזקוקה לנו ותלויה בנו- הם דרך מצויינת לעבור ימים כאלו של חוסר ודאות".
נטלי עייני מאילת קיבלה את כלב ההאסקי שלה מתנה מאחותה. "רציתי לקרוא לו בארי כי זה השם הכי יפה ומתאים שיש", הסבירה. "ורציתי לעשות משהו קטן שיזכיר לי את מה שקרה".
5 צפייה בגלריה
בארי
בארי
בארי
(צילום: נטלי עייני)
שחר הכט, תושבת חולון, אימצה את גולני שלה לפני כשלושה חודשים. "היינו אבלים וחפוי ראש בגלל מה שקרה, ואז הכלב שלנו מת ובכלל נשברנו. אמרנו שקצת נשחק עם כלבים ונלך לעמותת 'גג לחיות' בעיר. בעמותה סיפרו לנו שהגיעו גורים מעזה, שחיילים הצילו. בדיוק באותו יום היו המון חיילים שנפלו מגולני. אמרנו שנקרא לכלב על שמם, ונכבד את זה שהם הצילו אותו ואותנו. הכלב היה כולו מצולק ורזה ופחד מכל דבר. שיקמנו אותו והיום הוא כלב לתפארת מדינת ישראל. הוא הכניס לנו כל כך הרבה אור ושמחה ואהבה בבית. כל כך חשוב שאנשים יאמצו כלבים. יש המון מעזה ומהעוטף. עד שלא מביאים כלב הביתה לא מבינים כמה אור הוא נותן בבית", אמרה הכט.
5 צפייה בגלריה
הכלב גולני
הכלב גולני
הכלב גולני
(צילום: שחר הכט)
שמות הכלבים מבוססים על נתוני המרכז הארצי לרישום כלבים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, שהוקם לפני כ-20 שנים. מאז ועד היום נרשמו למעלה מ- 1.2 מיליון כלבים, מתוכם מעל 600 אלף כלבים חיים.