יער הגשם הגדול ממשיך לאבד שטחים עצומים: כריתת היערות ביערות הגשם באמזונס בברזיל ממשיכה לשבור שיאים, ובחודש ספטמבר נכרתו או נשרפו עצים בשטח של 1,455 קמ"ר. כך עולה מנתונים שפורסמו בברזיל. מדובר בשטח עצום, ולשם השוואה השטח של גוש דן הוא כ-1,500 קמ"ר.

מנתונים שהתקבלו מלוויינים של סוכנות החלל האמריקנית עולה כי בחודש שעבר חלה עלייה של 48% בשטח היערות שנפגע לעומת ספטמבר 2021, ובכך נשבר השיא שנרשם בספטמבר 2019.
לפי סוכנות החלל של ברזיל, חודש ספטמבר היה החודש שבו נפגעו הכי הרבה עצים באמזונס השנה. מתחילת השנה נשרפו או נכרתו עצים בשטח של 8,590 קמ"ר - כלומר פי 11 משטחה של העיר ניו יורק. מדובר בעלייה מדאיגה של 22.6% משטח היערות שנפגע באותם חודשים בשנה שעברה.
נתונים שפורסמו בשנה שעברה הראו כי כריתת היערות בברזיל הגיעה כבר ב-2021 לשיא של 15 שנים, תחת הנשיא ז'איר בולסונארו, שיתמודד בסיבוב השני של הבחירות מול הנשיא לשעבר לואיס אינסיו לולה דה סילבה בסוף החודש. מומחים מאשימים את בולסונארו, בכך שהוא מאפשר לכורתי עצים ולבעלי חוות לפנות יותר שטח מיוער מהאמזונס באופן בלתי חוקי.
3 צפייה בגלריה
שטחים עצומים של יערות נכרתו או נשרפו. האמזונס החודש
שטחים עצומים של יערות נכרתו או נשרפו. האמזונס החודש
שטחים עצומים של יערות נכרתו או נשרפו. האמזונס החודש
(צילום: AFP)
במשרד המשפטים של ברזיל מסרו בתגובה כי הם מנהלים מאז השנה שעברה מבצע משטרתי למלחמה בכריתת יערות בלתי חוקית ושריפות יער, כדי להגן על אדמות ילידים באמזונס.
עונת השריפות השנתית באזור האמזונס מגיעה לשיא בחודשים אוגוסט וספטמבר, כאשר השריפות נוטות לעלות כשהגשמים שוככים, מה שמאפשר לחוואים ולחקלאים להצית אזורים גדולים. בסוף חודש אוגוסט פורסם כי מספר שריפות היער באמזונס, בחלקים השייכים לברזיל, הגיע בשבוע אחד לשיא של כמעט 15 שנה. בסוכנות החלל של ברזיל אמרו כי מניתוח מידע שהגיע מלוויינים זוהו 3,358 שריפות באמזונס ביממה אחת, המספר הגבוה ביותר ביממה אחת מאז ספטמבר 2007.
3 צפייה בגלריה
שטח שנפגע כפי שצולם החודש
שטח שנפגע כפי שצולם החודש
שטח שנפגע כפי שצולם החודש
(צילום: רויטרס)

"שריפות שאינן מתרחשות באופן טבעי"

אז למה פורצות כל כך הרבה שריפות באמזונס. בכתבה של סוכנות הידיעות רויטרס נכתב כי "בניגוד לשריפות יער באירופה או בארצות הברית, השריפות באמזונס אינן מתרחשות באופן טבעי. חקלאים כורתים את היערות ומציתים עצים על מנת לפנות אדמה, לעתים השריפות יוצאות מכלל שליטה".
למה דווקא באוגוסט ובספטמבר יש הכי הרבה שריפות? "שני החודשים האלה הם שיא העונה היבשה באמזונס, אז קשה יותר לשלוט בשריפות. תחילתה ההדרגתית של העונה הגשומה באוקטובר מביאה בדרך כלל הקלה".
3 צפייה בגלריה
אחת השירפות החודש באמזונס
אחת השירפות החודש באמזונס
אחת השירפות החודש באמזונס
(צילום: AFP)
האם שינויי האקלים משפיעים על השריפות באמזונס? "מבחינה היסטורית, יער גשם בתולי יישאר לח לאורך כל השנה ויתנגד לשריפות. אבל שינויי האקלים מובילים לטמפרטורות גבוהות יותר ולתנאים יבשים יותר, שמקשים על השליטה על האש".
האם כמות השריפות עלתה מאז שבולסונרו החל לכהן כנשיא ברזיל? "ממשלתו קיצצה את התקציב עבור סוכנויות איכות הסביבה, הגבילה את סמכויותיהן להילחם בפשעים וחסמה את המערכת להטלת קנסות על עבירות סביבה. מומחים אומרים כי תחת שלטון בולסונרו חקלאים, חוואים ובעלי אדמות מרגישים חיזוק להרוס את היער מבלי לחשוש מעונש. בולסונרו אומר שיש לפתח אזורים מוגדים באמזונס לכרייה וחקלאות כדי להילחם בעוני".