צוות חוקרים מאוניברסיטת לונד בשבדיה גילה שלמרות המראה הכהה והחד גוני שלהם באור יום, לעש יש מגוון רחב של צבעים בהירים כשצופים בהם באמצעות מצלמת אינפרא אדום. במחקר, שפורסם ב-Journal of the Royal Society Interface, הצוות מתאר את קשת הצבעים המעניינת, שהתקבלו מ-82 דגימות.
2 צפייה בגלריה
עש הפלפל
עש הפלפל
עש הפלפל
(צילום: Shutterstock)
החוקרים ציינו כי פרפרים נוטים לקבל הרבה יותר תשומת לב מאנשים בכלל ומקהילת המחקר בפרט, לעומת העש. הם מייחסים את ההבדל לאסתטיקה - פרפרים יפי מראה, מלבד פרפרי העש שאינם מושכים את העין. כעת, החוקרים הציבו לעצמם את המשימה ללמוד יותר על איך פרפרי עש נראים בעיניהם אחד מול השני או בעיני יצורים אחרים בחושך. לשם כך, הם צילמו 82 דגימות הכוללות 26 מינים באמצעות מצלמות אינפרא אדום.
החוקרים גילו שכנפי פרפרי העש מכוסות בקשקשים הנראים בדרך כלל חומים או אפורים באור השמש, מה שעוזר להם להסתוות מפני טורפים כמו ציפורים. כשהם הבינו איך הם נראים כשמסתכלים עליהם באורכי גלי אינפרא אדום, החוקרים גילו שהכנפיים מבריקות ואף נצבעות בגוונים עזים. בכך, מצאו החוקרים שרבים מפרפרי העש היו יפים ממש כמו פרפרים רגילים שכנפיהם צבועות בשלל צבעים עשירים וצורות שונות.
2 צפייה בגלריה
פרפרי עש במבט דרך מצלמת אינפרא אדום
פרפרי עש במבט דרך מצלמת אינפרא אדום
פרפרי עש במבט דרך מצלמת אינפרא אדום
(צילום: Journal of The Royal Society Interface (2022). DOI: 10.1098/rsif.2022.0256)
כדי לחשוף את היופי הזה בקרב פרפרי העש, השתמשו החוקרים בטכניקה שכללה ניתוח מידע על אורך גל בתצלומים שאינם נראים לעין האנושית. הם גילו שלכל מין של עש יש דפוס צביעה מובהק. בניתוח דפוסי האור המוחזרים מהכנפיים, הם גילו שניתן לעשות הערכות סבירות לגבי מבנה הקשקשים. כהדגמה אחת, הם השוו את אורכי הגל השונים של האור המוחזר על ידי הקשקשים בשני סוגים של עש הפלפל - אחד שחור ואחד לבן.
מחקר קודם העלה שההבדל בצבע נובע מכמות המלנין, אך החוקרים גילו שסביר יותר שזה נובע ממבנה הקשקשים שבכנפיים. לכן הם מציעים שניתן להשתמש בפוטואנליזה של אינפרא אדום כדי לזהות מינים של עש.