אירוע חריג במיוחד תועד ביום שישי האחרון – כשנרשמו טמפרטורות גבוהות מאוד מעל הממוצע בקוטב הצפוני וגם בקוטב הדרומי במקביל. בחלקים באנטארקטיקה תועדה טמפרטורה של מעל 40 מעלות מעל לממוצע, ובחלקים מהקוטב הצפוני הטמפרטורה הגיעה לכ-30 מעלות מעל לממוצע.
3 צפייה בגלריה
הקוטב הצפוני
הקוטב הצפוני
הקוטב הצפוני
(צילום: shutterstock)
בתחנת "קונקורדיה" שבאנטרקטיקה תועדה טמפרטורה של 12.2- מעלות, כ-40 מעלות מעל לממוצע העונתי. בתחנת "ווסטוק" שגם באנטארקטיקה נרשמו 17.7- מעלות, טמפרטורה ששברה את השיא הקודם בכ–15 מעלות. זאת לפי מקסימיליאנו הררה, העוקב אחר טמפרטורות קיצוניות.
הטמפרטורות הגבוהות שנרשמו באנטארקטיקה הפתיעו את המרכז הלאומי למידע של שלג וקרח שבבולדר, קולורדו. זאת כי הם עקבו אחר עלייה חריגה בטמפרטורות בקוטב הצפוני, שם נרשמה עלייה של עשר מעלות מעל לממוצע, ואזורים מסביב לקוטב הצפוני הגיעו למעל נקודת הקיפאון, אירוע חריג מאוד באמצע מרץ.
3 צפייה בגלריה
אנטארקטיקה קרחון נמס קרחונים הקוטב הדרומי
אנטארקטיקה קרחון נמס קרחונים הקוטב הדרומי
קרחון בקוטב הדרומי
(צילום: AP)
"מדובר בעונות מנוגדות. לא רואים גם את הצפון וגם את הדרום (הקטבים) נמסים באותו הזמן. זה בהחלט אירוע לא שגרתי", אמר ולט מאייר מהמרכז בקולורדו. "מעולם לא ראיתי מקרה כזה באנטארקטיקה", הוסיף חוקר הקרח טד סקאמוס מאוניברסיטת קולורדו, שחזר לא מזמן ממשלחת מחקר ביבשת.
ביום שישי האחרון, הטמפרטורה הממוצעת בכל יבשת אנטרקטיקה הייתה חמה ב-8.6 מעלות מהממוצע שנמדד בין השנים 1979 ל-2000, כך לפי ניתוח אקלים של אוניברסיטת מיין, המתבסס על מודלים אקלימיים של המנהל הלאומי לאוקיינוסים ולאטמוספרה של ארה"ב. באותו הזמן - הטמפרטורה הממוצעת בקוטב הצפוני הייתה חמה ב-3.3 מעלות מהממוצע שנמדד בין השנים 1979 ל-2000.
3 צפייה בגלריה
אנטארקטיקה קרחון נמס קרחונים הקוטב הדרומי
אנטארקטיקה קרחון נמס קרחונים הקוטב הדרומי
קרחון בקוטב הדרומי
(צילום: רויטרס)
"זה אינו סימן טוב כאשר דברים מסוג זה מתרחשים. אלו טמפרטורות שצריך לראות בינואר ולא במרץ", אמר המטאורולוג מאת'יו לזאררה מאוניברסיטת ויסקונסין.
עם זאת, החוקרים מאייר ולזאררה סבורים כי האירוע החריג אינו מתקשר בהכרח לשינוי האקלים, אך אם הוא יחזור שוב - יהיה צריך לדאוג, ולקשר זאת לשינוי האקלים.
מאייר הוסיף כי באנטארקטיקה, האירוע התרחש בשל "נהר אטמוספרי גדול" שהזרים אוויר לח וחם מהחלק הדרומי של האוקיינוס השקט. בקוטב הצפוני - המקרה אירע בשל אוויר חם שהגיע מהאוקיינוס האטלנטי.