תל אביב-יפו, גבעתיים, עמק חפר וכפר ורדים הם היישובים הממחזרים ביותר בישראל לשנת 2021. כל פורסם הבוקר (יום ד') באירוע מיוחד לרגל יום המחזור, שנערך בבית נשיא המדינה בירושלים. עוד בפסגה: פתח-תקווה, שזכתה בציון לשבח על ההתקדמות שעשתה בשנה האחרונה בתחום המחזור.
גם השנה מפרסם תאגיד מחזור האריזות, "תמיר", את רשימת הערים הממחזרות בישראל. מאז הקמת התאגיד, לכ-6 מיליון תושבים יש פח כתום ליד הבית ב-125 רשויות, שהצטרפו למהפכת המחזור ופרסו פחים כתומים בשטחן בכדי לאפשר לתושביהן להפריד ולמחזר אריזות. על פי התכנון, עד לסוף שנת 2025 לכ-90% מהתושבים במדינת ישראל יהיה פח כתום ליד הבית.
2 צפייה בגלריה
הנשיא, השרה להגנת הסביבה, מנכ"ל תמיר ונציגי הזוכים
הנשיא, השרה להגנת הסביבה, מנכ"ל תמיר ונציגי הזוכים
הנשיא, השרה להגנת הסביבה, מנכ"ל תמיר ונציגי הזוכים
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)


היום, במסגרת "יום המחזור של ישראל 2021" שנערך בפעם השלישית, אירח נשיא המדינה, יצחק הרצוג, את ראשי הרשויות והמועצות הזוכות שקיבלו מידי השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג ומנכ"ל תאגיד "תמיר", רני איידלר, את אותות המצטיינים במחזור.
מדד הרשויות הממחזרות מדרג את הרשויות שתושביהן מפרידים הכי הרבה ובאיכות הכי טובה אריזות לפח הכתום. המדד נבנה על פי נוסחה שמשכללת נתוני איכות וכמות הפסולת למדד אחד. כל משאית שאוספת פחים כתומים נשקלת בכניסה לתחנת המיון של "תמיר". בתחנה עוברת הפסולת למיון לשבעה חומרים שונים: שקיות פלסטיק, מתכת, קרטוני משקה, קרטון, פלסטיק מסוג פט פלסטיק קשיח (חומרי ניקוי וטואלטיקה לדוגמה) ומיקס פלסטיק. כל חומר נכבש לקובייה דחוסה ומועבר למפעל מחזור.
משקל של אריזות הוא נמוך מאוד (קטן פי 30 מפסולת מעורבת), אך נפח האריזות גדול מאוד ביחס ליתר הפסולת. ניתן לדמות את כמות האריזות שנאספו עד כה ונשלחו למחזור במקום להטמנה, לנפח של 84,000 אוטובוסים מלאים ודחוסים באריזות.
בקטגוריית הערים הגדולות זכתה תל אביב-יפו במקום הראשון עם איסוף ממוצע של כ-360 גרם אריזות טהור למשק בית בשבוע. עיר נוספת בצמרת היא הרצליה שממשיכה להתברג גבוה זו שנה שנייה ברציפות.
בקטגוריית ערים קטנות (עד 25 אלף משקי בית) זכתה גבעתיים במקום הראשון עם איסוף ממוצע של כ- 410 גרם אריזות נטו לשבוע למשפחה. במקום השני גבעת שמואל (כ- 320 גרם אריזות) ובמקום השלישי אילת.
המועצה האזורית עמק חפר ממשיכה להצטיין וכובשת את המקום הראשון עם מספרים מרשימים בקטגוריית המועצות האזוריות: כ-1,590 גרם אריזות שנאספים מדי שבוע למשק בית, מה שמעיד על מעורבות גבוהה ומודעות לנושא המחזור. מיד אחריה המועצות האזוריות עמק יזרעאל וגליל עליון שסיפקו נתונים גבוהים גם כן.
2 צפייה בגלריה
הפרס למועצה האזורית עמק חפר
הפרס למועצה האזורית עמק חפר
הפרס למועצה האזורית עמק חפר
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בקטגוריית המועצות המקומיות, לאחר שבשנה שעברה הגיעה למקום השני, מועצה מקומית כפר ורדים סיימה השנה במקום הראשון עם איסוף ממוצע של כ-570 גרם אריזות נטו לשבוע למשפחה. להבים (כ-530 גרם אריזות), וכוכב יאיר- צור יגאל (כ-510 גרם אריזות), נמצאות בצמרת וגם מספקות נתונים מרשימים.
פתח תקווה זכתה בציון לשבח. בקטגוריה זו מוענק אות לעיר שהציגה את הזינוק הכי גבוה במדד הרשמי מבין כל הערים הממחזרות לשנת 2021.
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "עם כניסתי לבית הנשיא הצבתי את נושא הקיימות ומשבר האקלים במקום גבוה מאוד בין הנושאים שבהם בכוונתי לעסוק. אחד המקומות הראשונים שבחרתי לבקר בהם הוא מפרץ אילת, שם נפגשתי עם בני נוער מדהימים - שמקדישים זמן ומאמצים רבים בניקוי הים. כן, הים - שלנו, עבור כולנו. הם שלפו מתוך המים קופסאות קוטג', ניילונים, בקבוקים, ומה לא. אני חייב להגיד שפשוט הזדעזעתי ממה שהם הראו לי. קשה להאמין איך אנחנו חונקים את עצמנו. אני באמת לא מצליח להבין – כל כך קשה לפנות לפח? למחזר? איך אנחנו מסוגלים לחנוק ככה את העתיד שלנו?"
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הוסיפה: "אנחנו בפתחו של עידן חדש, שבו המרחב הציבורי והטבע שלנו נקיים יותר. אני שמחה לומר שבקרוב נתחיל ליישם אסטרטגיית פסולת יציבה וארוכת טווח שתצעיד את ישראל למסלול של הפחתה, הפרדה במקור, מיון ומחזור, ותעביר אותנו לעידן של כלכלה מעגלית. נהפוך את הפירמידה בתוך עשור, ובמקום להטמין 80% מהפסולת – נטפל ב-80% ממנה. זה שינוי היסטורי, ומי שחלק מרכזי ממנו הן הרשויות המקומיות בתמיכת תאגיד המחזור תמיר. ניצבת בפנינו משימה לאומית, ורק אם נשתף פעולה באופן מלא נשפר את איכות החיים ומצב הטבע שלנו".
מנכ"ל תאגיד "תמיר", רני איידלר, סיכם: ״לרשויות המקומיות השפעה גדולה על שיתוף הפעולה והאמון של התושבים, מבקש מכל אחת ואחד מכם לעשות מאמץ קטן בבית למען תרומה עצומה לסביבה".