עמותת SpaceIL הכריזה היום (שלישי) על ניסוי נוסף שישתלב למשימה של חללית "בראשית2", הצפויה להיות משוגרת לירח בשנת 2025. מדובר על ניסוי המתבצע בשיתוף פעולה עם ההתאגדות הבינלאומית Lunaria One, במסגרתו יגדלו צמחים על הירח.
לדברי מארגני הפרוייקט, הוא יהווה "צעד לקראת הוכחת יכולת גידול צמחים בתנאי ירח לצרכי מזון, רפואה, וייצור חמצן עבור אסטרונאוטים שיינחתו על הירח בעתיד, כמו גם ללמוד דרכים חדשות למקסם ייצור מזון בר קיימא כאן על כדור הארץ".
2 צפייה בגלריה
צמח על הירח (הדמיה)
צמח על הירח (הדמיה)
צמח על הירח (הדמיה)
(קרדיט: LUNARIA ONE)
בראשית2 תכלול חללית אם ושתי נחתות שינחתו משני צדי הירח. חללית האם תמשיך להקיף את הירח במשך כ- 5 שנים נוספות. הניסוי הנבחר ישתלב באחת הנחתות הללו. במסגרת הניסוי, תא ייעודי קטן אטום הרמטית יישא זרעים וצמחים בעלי יכולת לשרוד במצב רדום/מיובש ויכולים "להתעורר" מחדש בעת ההשקיה. סוגי הצמחים יבחרו בקפידה בהתאם ליכולת גידול מהיר ויכולת עמידה בטמפרטורה קיצונית. לאחר הנחיתה על הירח, צמיחת הצמחים תנוטר במשך 72 שעות כאשר נתונים ותמונות יועברו תוך 24 שעות.
Lunaria One היא התאגדות המורכבת מאוניברסיטאות ומגופים ציבוריים השואפת להגביר פעילויות בר קיימא בחלל. לצד הפעילות הטכנולוגית מדעית, יש לה מטרות זהות לעמותת SpaceIL הכוללות רצון לשתף את הציבור הרחב בחקר החלל, לקדם חינוך ובכך לקרב לתחום החלל מוחות חדשים בעתיד.
לביצוע הניסוי, המכונה Aleph, גייסה Lunaria One מומחים בתחומי בהנדסה, ביולוגיה וחינוך. הפרויקט כרוך במאמץ משולב של מספר רב של ארגונים ברחבי העולם, חברות מסחריות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אוניברסיטאות אוסטרליות QUT, RMIT, ANU ואוניברסיטת קייפטאון שבדרום אפריקה. בנוסף לצוות המומחים, צוות Aleph יזמין אנשים בגילאים שונים מרחבי העולם להציע פתרונות ייחודיים לאתגרים שעולים בפרויקט הזה.
2 צפייה בגלריה
החללית בראשית
החללית בראשית
החללית בראשית1
(צילום: יובל חן)
שמעון שריד, מנכ"ל עמותת SpaceIL : "לניסוי הנבחר יש ערך עצום הן לחיים שלנו כאן בכדור הארץ והן להתקדמות האנושות בחקר חלל. בחינת גידול צמחים בתנאי קיצון יוכלו לסייע לנו לפעול נכון בעתיד באשר לביטחון תזונתי ככל שהאקלים כאן משתנה ובאשר לחלל, גידול צמחים יסייע לאנושות במשימות ארוכות טווח. אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם Lunaria One ונרגשים מכך מאוד".
פרופ' סיימון ברק, מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ורכז הצוות הביולוגי של Lunaria One, הוסיף כי: "כדור הארץ ומשאביו הם סופיים. קיומה העתידי של האנושות תלוי בהגעה לכוכבים".
SpaceIL הינה עמותה ללא מטרות רווח הפועלת ליצירת השראה בקרב הדור הבא של מדענים, מהנדסים וחולמים על ידי ביצוע מיזמים פורצי דרך בחלל העמוק. באפריל 2019 SpaceIL שגרה את בראשית1, החללית הישראלית והפרטית הראשונה בעולם שהגיעה לירח ומיצבה את ישראל בתור המדינה הרביעית שהעזה לבצע נחיתה על הירח והשביעית שאי פעם נלכדה על ידי הירח.