מתחת למי הטורקיז של אגם אוחריד, "פנינת הבלקן", נחשפה מה שעשויה להיות אחת הקהילות המוקדמות באירופה. באחת מהצלילות האחרונות במי האגם, שמשתרע על פני שטחן של צפון מקדוניה ואלבניה, התגלה בצד האלבני קו הגנה מעצים מחודדים, מה שעורר את סקרנות החוקרים בדבר הסיבה להצבתו.
4 צפייה בגלריה
צוללן באתר הארכיאולוגי בתחתית אגם אוכריד באלבניה
צוללן באתר הארכיאולוגי בתחתית אגם אוכריד באלבניה
צולל באתר הארכיאולוגי בתחתית אגם אוכריד באלבניה
(צילום: AFP)
אגם אוחריד (Lake Ohrid) הוא מהאגמים העמוקים בחבל הבלקן (עומקו המרבי מגיע ל-288 מטר). הוא משתרע על שטח של 358 קמ"ר ואוגר בקרבו 55.5 ק"מ מעוקב של מים. אורך גדותיו הוא 87.5 ק"מ, רובם בשטח צפון מקדוניה והיתר בשטחה של אלבניה.
כעת, התגלה כי בשטח האלבני של האגם, באזור כפר הדייגים לין, התקיים יישוב של בתי כלונסאות לפני כ-8,000 שנה. "יישוב זה קדום בכמה מאות שנים מאתרי מגורי אגמים ידועים בעבר באזורי הים התיכון והאלפים", אמר אלברט האפנר, פרופ' לארכיאולוגיה מאוניברסיטת ברן בשוויץ. "למיטב ידיעתנו, מדובר בהתיישבות העתיקה ביותר באירופה", הוסיף פרופ' האפנר בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, שכן היישובים העתיקים ביותר האחרים באירופה התגלו באלפים האיטלקיים ומתוארכים לסביבות 5000 לפנה"ס.
4 צפייה בגלריה
הארכיאולוג השוויצרי פרופ' אלברט האפנר בוחן עץ עתיק שנאסף מאגם אוכריד באלבניה
הארכיאולוג השוויצרי פרופ' אלברט האפנר בוחן עץ עתיק שנאסף מאגם אוכריד באלבניה
הארכיאולוג השוויצרי פרופ' אלברט האפנר בוחן עץ עתיק שנאסף מאגם אוחריד באלבניה
(צילום: AFP)
פרופ' האפנר וצוות הארכיאולוגים השוויצרים והאלבנים שלו בילו את ארבע השנים האחרונות בביצוע חפירות בצד האלבני של אגם אוחריד. על פי ההערכות, היישוב שהתגלה היה ביתם של בין 200 ל-500 אנשים, עם בתים שנבנו על כלונסאות מעל פני האגם או באזורים שהוצפו בקביעות כשמפלס המים היה עולה.
במהלך אחת הצלילות האחרונות שביצעו החוקרים התגלו ראיות המצביעות על כך ששטח היישוב מבוצר באלפי קורות עץ מחודדות ששימשו כהגנה. "כדי להגן על עצמם בצורה כזו, תושבי המקום היו צריכים לכרות יער", אמר פרופ' האפנר. בנקודה זו עלתה השאלה מדוע היו צריכים תושבי המקום לבנות קו ביצורים כה נרחב כדי להגן על עצמם? לדברי החוקרים, כ-100 אלף קורות עץ מחודדות מוקמו בשטח האגם, כשפרופ' האפנר אף כינה את התגלית "אוצר אמיתי למחקר".
4 צפייה בגלריה
צוללן באגם אוכריד שבצד האלבני, המקום בו נמצא כפר הכלונסאות העתיק ביותר באירופה
צוללן באגם אוכריד שבצד האלבני, המקום בו נמצא כפר הכלונסאות העתיק ביותר באירופה
צולל באגם אוכריד שבצד האלבני, המקום שבו נמצא כפר הכלונסאות העתיק ביותר באירופה
(צילום: AFP)
אגם אוחריד הוא אחד האגמים העתיקים בעולם. מקורו, יחד עם אגם פרספה (Lake Prespa) הסמוך לו, הוא בתקופת הפליוקן לפני כ-5 מיליון שנים, כשרק לאגמים ספורים בעולם היסטוריה כה ארוכה. בעוד שמשך חייהם של רוב האגמים בעולם אינו עולה על 100 אלף שנה מרגע היווצרותם ועד שהם מתמלאים בסלעי משקע וגוועים, נראה כי במקרה של אגם אוחריד, התהליך נבלם בשל עומקו ובשל כמות סלעי המשקע הקטנה יחסית השוקעת בו.
בסיוע צוללים מקצועיים, צוות הארכיאולוגים חקרו את קרקעית האגם וחשפו שברי עץ מאובנים וחתיכות עץ אלון יקרות ערך. ניתוח של טבעות העצים עזר לצוות לשחזר את אורח חייהם היומיומי של תושבי האזור - וסיפק תובנות חשובות לגבי תנאי האקלים והסביבה מאותה תקופה.
"עץ האלון הוא כמו שעון שוויצרי, מאוד מדויק, ממש כמו לוח שנה", אמר פרופ' האפנר. "על מנת להבין את המבנה של האתר הפרהיסטורי הזה מבלי לפגוע בו, ערכנו מחקר מדוקדק מאוד, תוך תנועה איטית וזהירה מאוד", הוסיף הארכיאולוג האלבני ד"ר אדריאן אנסטסי, מהאקדמיה ללימודים אלבנולוגיים (חקר תרבות אלבניה) בטירנה, שעמד בראש צוות החוקרים האלבניים בצוות המחקר.
4 צפייה בגלריה
כפר הדייגים לין, השוכן על גדות אגם אוכריד באלבניה
כפר הדייגים לין, השוכן על גדות אגם אוכריד באלבניה
כפר הדייגים לין, השוכן על גדות אגם אוחריד באלבניה
(צילום: Shutterstock)
"בניית היישוב על כלונסאות הייתה משימה מורכבת, מסובכת וקשה. על כן, חשוב להבין למה האנשים באותה תקופה בחרו לעשות זאת", אמר ד"ר אנסטסי. עד לנקודת הזמן הנוכחית, נראה כי תושבי המקום נסמכו על חקלאות וביות בעלי חיים למטרות מזון. "מצאנו זרעים שונים, צמחים ועצמות של חיות בר ובעלי חיים מבויתים", אמר איליר ג'פאלי, פרופ' לארכיאולוגיה שעבד באתר.
יחד עם זאת, נראה כי יידרשו עוד שני עשורים לפחות עד שהאתר ייחקר במלואו, מה שיוביל להסקת מסקנות סופיות על אודותיו. לדברי ד"ר אנסטסי, כל מלאכת חפירה לכשעצמה מניבה מידע רב ערך, המאפשר להוסיף עוד חלק בדרך להשלמת התמונה של אורח החיים לאורך גדות אגם אוחריד לפני אלפי שנים - מהארכיטקטורה של הבתים ועד למבנה הקהילות שהתגוררו שם. "מדובר על אתרים פרהיסטוריים מרכזיים שמעניינים לא רק את האזור אלא את כל דרום-מערב אירופה", סיכם פרופ' האפנר.