חושבים ירוק? לא כל כך: שר האנרגיה ישראל כץ צפוי לעזוב את המשרד בעוד כמה חודשים ולעבור לכהן כשר החוץ, כפי שנקבע בהסכם הרוטציה עם השר אלי כהן. אבל רגע לפני שהוא מפנה את מקומו, במשרד האנרגיה מציגים תוכנית ענק לקידום אנרגיות מתחדשות. לפחות לכאורה. התוכנית, שנשלחה למשרדי הממשלה מציעה לגרוע מאות אלפי דונמים מהשטחים הפתוחים בנגב, בהם גם שטחי אש, עבור אנרגיות מתחדשות.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
השר ישראל כץ
(צילום: קובי קואנקס)
"לאור העלייה המשמעותית בביקוש לחשמל והפיכתה של רשת החשמל לתשתית לאומית קריטית ביותר", נכתב, "התוכנית תבטיח את אספקת החשמל לכל בית, שירות, אזור מסחר או תעשיה".
באחד מסעיפי התוכנית מבקשים לקדם הקמת מתקני ייצור חשמל סולאריים בנגב, תחת הכותרת "נגב ירוק ופריפריה". לפי משרד האנרגיה, מדובר בקידום אנרגיה מתחדשת ואגירה בשטחים מופרים נרחבים בנגב, כדי לעמוד ביעדי האנרגיה המתחדשת של הממשלה ולחזק את הנגב והפריפריה.
במשרד האנרגיה קוראים לזה "קידום חזון 'נגב ירוק'". במשרד גם מבקשים להקים צוות בין-משרדי להסרת חסמים והקמת מתקני אנרגיה מתחדשת בשטחי אש, בשדות מוקשים ובשטחים שאינם בשימוש צה"ל. בנוסף, מבקשים להקצות קרקעות מדינה בשטחי יהודה ושומרון למיזם, ויפעלו להקצאת קרקע בשטחי C בהיקף של 2,000 מגה וואט לכל הפחות.
אבל אולי מה שיותר מדאיג הוא סעיף "ייצור אנרגיה" שמתחבא בתוך ההחלטה, ובו יוחלט שיזמים יהיו רשאים לקדם תכנון תחנות כוח מבוססות גז טבעי. אותן תחנות כוח יגרמו לעליה בפליטות. זאת בנוסף לתחנות כוח גזיות שמשרד האנרגיה כבר מקדם. בנוסף, הוועדה להסרת חסמים במשרד ראש הממשלה תגבש מתווה לקידום הקמת מתקני ייצור חשמל קטנים בגז טבעי.
3 צפייה בגלריה
אדריכלות
אדריכלות
אנרגיה ירוקה בנגב. תחנת הכוח באשלים
(צילום: חיים הורנשטיין)
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, התייחס לטויטת הצעת המחליטים של משרד האנרגיה, וציין כי "ההצעה מקדמת הקמת תחנות כוח פוסיליות חדשות אשר מסכנות את יכולת המשק לעמוד ביעדים הלאומיים להפחתת פליטות גזי חממה עליהם התחייבה מדינת ישראל במסגרת אמנת האקלים".
במכתב למנכ"ל משרד האנרגיה הוסיף כי התוכנית גם אינה כוללת מסגרת זמנים כלשהי ליישום הצעדים לקידום המתחדשות. בנוסף, הקמת המתקנים בנגב דורשת הקמת רשת הולכה לאזורי הביקוש. רשת ההולכה היא אחת הבעיות הגדולות במדינה, וספק אם ניתן להוליך את החשמל מהנגב לאזורי הביקוש במרכז הארץ. "ישראל תידרש להקים מאות קילומטרים של קווי חשמל חדשים", ציין סמט.
בנוסף, ההצעה כוללת שטחים קרקעיים בהיקף חסר תקדים. "זהו אתגר לאומי עצום אשר יכול לקחת עשרות שנים לביצוע וכלל לא ברור כיצד זה מתיישב עם מגבלות הזמן של התוכנית ועם העובדה שרבים מהשטחים המוצעים, כפי שמופיעים בהחלטה, הם בעלי ערכיות סביבתית וחלקם האחר מיועד לשימושים אחרים כגון תעשייה".
3 צפייה בגלריה
ועידת האקלים של ynet ו- "ידיעות אחרונות"
ועידת האקלים של ynet ו- "ידיעות אחרונות"
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט
(צילום: אביגיל עוזי)
ישראל לא עמדה ביעד של 10% אנרגיות מתחדשות, ובעוד שנתיים וחצי כנראה גם לא תעמוד ביעד של 20%, וגם לא ב- 30% עד 2030. "הצעת המחליטים היא מצג שווא למתחדשות, כשבפועל רוצים לתת משהו ליזמים רגע לפני שכ"ץ עוזב את התפקיד", אומרים במשרד להגנת הסביבה. "ההחלטה הזו היא מסווה להקמת תחנות כוח חדשות".
גם בחברה להגנת הטבע סבורים כי מדובר בהצעת מחליטים מדאיגה. "הצורך הברור והדחוף של מדינת ישראל, להגדיל את ייצור האנרגיה על מנת למלא את צרכי מדינת ישראל, בא לידי ביטוי היטב בהצעה", אמרה טלי קדמי, רכזת תכנון תשתיות ואנרגיה, בחברה להגנת הטבע. "עם זאת, לאורך כל ההצעה ישנה התעלמות של משרד האנרגיה מאחד ממשאביה היקרים והחשובים של ישראל - משאב הקרקע. הדבר בא לידי ביטוי בהצעות חסרות מעצורים שיובילו לריצוף עצום של השטחים הפתוחים בישראל בפאנלים סולאריים, בפרט בנגב ובשטחי יו"ש. גם במסגרת מתקנים אגרו-פוטו-וולטאיים, משרד האנרגיה מבקש לשנות את תבנית נוף ארצנו, לקטוע שטחים פתוחים בעלי חשיבות אקולוגית וסביבתית ראשונה במעלה, ללא התחשבות בעקרונות מפתח תכנוניים כמו צמידות דופן. ייצור אנרגיה בסמיכות לאזורי הצריכה והביקוש לחשמל, באמצעות הצבת מתקנים סולארים על גבי גגות ובמרחב הבנוי, באה לידי ביטוי במסמך זה באופן מאוד דל ולא מידתי לצו השעה".
ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל, הבהיר כי מדובר ב"עוד תוכנית של השר כ"ץ שמדברת אנרגיה סולארית ומתכוונת גז, גז ועוד גז. עם רשת חשמל עמוסה, אין היתכנות למתקנים סולאריים משמעותיים בדרום עד להשלמת שדרוג רשת החשמל בעוד עשורים! לעומת זאת, איפה אפשר היום להקים מתקנים לייצור חשמל? באזור המרכז, היכן שרוב הצריכה נמצאת והיכן שהרשת עוד זמינה. ודווקא שם השר כ"ץ מתכוון לבנות תחנות גז. השורה התחתונה ברורה: נמשיך לחלום על סולארי בחסות השר כ"ץ ונקבל מציאות של גז מבהם ליד מרכזי הערים".