חברת מקורות ורשות המים השיקו הבוקר (שלישי) פרויקט הכולל מערכת להולכת מים חדשה שתזרים מי ים מותפלים מהים התיכון ועד לכנרת. עלות: כמיליארד שקלים.
הרעיון נולד לפני כרבע שנים בעקבות רצף שנות בצורת (2013-2018) שבהן כמות המשקעים הייתה נמוכה מהממוצע ומפלס הכנרת ירד בהתמדה ועד שהגיע ל"קו השחור", כלומר הרף ממנו הפסיקו לשאוב מים לטובת צרכי המשק (קרוב למינוס 215 מטר מתחת לגובה פני הים).
2 צפייה בגלריה
פרויקט להזרמת מים מהים התיכון לכנרת
פרויקט להזרמת מים מהים התיכון לכנרת
פרויקט להזרמת מים מהים התיכון לכנרת
(קרדיט: חברת מקורות)
הפרויקט יוכל לענות על כמה אתגרים. הראשון הוא יכולת שמירה על מפלס הכנרת, מקור מים טבעי שמשמש גם כמאגר מים לאומי לשעת חירום, כמו גם מקור אספקת מים לאורך השנה לצרכי המשק השונים, לרבות חקלאות. האתגר השני היה גיאו-פוליטי: גם במהלך שנות הבצורת ישראל ממשיכה לספק מים מהכנרת לירדן, זאת מכוח הסכמי השלום שנחתמו בעבר בין שתי המדינות. לאחרונה אף הוכפלה אספקת המים לירדן לכמאה מיליון קוב\שנה
פתרון התשתית שנמצא כמתאים לאתגרים הללו היה הזרמת עודפי מי ים מותפלים צפונה, ועד לכמות מקסימאלית שנתית של כ-120 מיליון קוב\שנה. לאחר שבקיץ 2018 התקבלה החלטת הממשלה לקדם את המיזם, מקורות העבירה את הביצוע לחברת הביצוע שלה לפרויקטים מורכבים, שח"מ.
2 צפייה בגלריה
פרויקט הזרמת המים המותפלים מהים התיכון לכנרת
פרויקט הזרמת המים המותפלים מהים התיכון לכנרת
פרויקט הזרמת המים המותפלים מהים התיכון לכנרת
(צילום: איתי דודי רשות המים)
שלב א' של הפרויקט כולל הולכה של כ-30 ק"מ מאזור תחנת אשכול ועד לפאתי נחל צלמון, ומשם ייכנסו לכינרת באזור גינוסר. בחלק השני של הפרויקט, שיושלם בשנים הקרובות, יוקמו באזור ראש העין ארבע תחנות שאיבה ובריכות, שיחד יאפשרו הולכת עודפי מים ממתקני התפלה חדשים, קידוחים ומקורות נוספים צפונה, וזאת גם דרך צינור המוביל הארצי הקיים.
במסגרת הפרויקט, הגופים המבצעים נעתרו גם לאתגר של שיקום הטבע, כך שבמקטע האחרון של הקו, מנחל צלמון ועד לכנרת, המים יוזרמו לערוץ הנחל במטרה לשחזר את הזרימה שנרשמה בו בשנים עברו.
בשלב הראשון תתבצע הזרמה ראשונית לבחינת המערכות, כאשר ההחלטה האם להזרים עוד מים לכנרת כפופה לבחינת מצב המשקעים, צרכי משק המים והחלטות ממשלה עתידיות בדבר הזרמת מים נוספים לירדן. על פי המסתמן ונכון לדצמבר 2022, בשנת 2023 לא נדרשת הפעלה קבועה של המערכת החדשה.
מנהל רשות המים, יחזקאל ליפשיץ: "הפרויקט שהשקנו היום מוכיח, כי ישראל מובילה בחשיבה חדשנית וגישת תכנון יצירתית להתמודדות עם השפעות שינויי האקלים, תוך הבטחה של אספקת מים בר קיימא, שמירה על משאבי הטבע של ישראל ושמירה על הכנרת כאוגר אסטרטגי של מדינת ישראל".
יו"ר דירקטוריון מקורות יצחק אהרונוביץ' אמר ש"מדובר בפרויקט היסטורי שירשם בספרי ההיסטוריה של משק המים הישראלי. היכולת להזרים מים לכנרת תשמור על המפלס של האגם הלאומי ותעניק למקורות יכולת שליטה על מאגרי המים גם בעיתות מצוקה".