הישג בינלאומי לסטודנטים מאוניברסיטת תל אביב: הסירה האוטונומית של צוות SAIL-IL (סטודנטים מהפקולטה להנדסה) זכתה במקום השלישי בתחרות הבינלאומית היוקרתית RoboBoat. התחרות התקיימה בפלורידה ובמסגרתה התמודדו הסטודנטים הצעירים מול מיטב האוניברסיטאות בעולם, בהן MIT, Cornell ועוד.
3 צפייה בגלריה
הסטודנטים ליד הסירה האוטונומית
הסטודנטים ליד הסירה האוטונומית
הסטודנטים ליד הסירה האוטונומית
(צילום: דני ברקו)
צוות SAIL-IL מונה 27 סטודנטיות וסטודנטים מבתי הספר להנדסת חשמל ולהנדסה מכנית. חברי הצוות השקיעו במהלך השנה האחרונה מאמצים רבים בהכנה לתחרות ובבניית הסירה האוטונומית שזכתה בהישג הנכסף. בתחרות עצמה השתתפו תשעה חברים מתוך הצוות המלא: נעם בלוטנר, אוסאיד ותד, חן וייסבורט, נוי חסיד, עומר מעייני, עידן אורי, ארז אייזנשטט, נטע סיטון ושיר אליצור.
במסגרת התחרות על כל צוות לתכנן ולבנות סירה אוטונומית שתוכל לנווט ולשוט במסלול מסוים לפי חוקים מסוימים באופן עצמאי, באמצעות מחשב וסנסורים כגון מצלמות ומכ"ם LIDAR והרבה אלגוריתמיקה. לצורך כך, תכננו ובנו הסטודנטיות והסטודנטים מבית הספר הנדסה מכנית סירה חדשה עם הנעה חשמלית ובקרה חדשה, ואילו צוות החשמל היה אחראי על הניווט, זיהוי המטרות במסלולי המשימות שנעשה עם המכ"ם והמצלמות החכמות, באמצעות עיבוד תמונה ולמידה עמוקה.
המשימה המיוחדת שניתנה השנה לקבוצות היא בניית תותח מים וירי באמצעותו לעבר מצוף במים, ומילוי מכל שמחובר למצוף. המשימה כוללת זיהוי מטרות, ניווט אוטונומי לעברן, ירי אוטונומי בתותח והמשך ירי תוך כדי כיוון לעבר המטרה. קבוצת Sail IL, שהפליאה בביצועיה, זכתה במקום השלישי בתחרות הכוללת, במקום רביעי ב-TDR (מסמכי הנדסה נלווים), ובמקום ראשון בפרס מיוחד על עזרה לקבוצות אחרות.
3 צפייה בגלריה
הקבוצות שזכו בתחרות
הקבוצות שזכו בתחרות
הקבוצות שזכו בתחרות
(צילום: דני ברקו)
הסטודנטים נעם בלוטנר וניצן לידן שעמדו בראש הצוות אמרו בהתרגשות: "במהלך הפרויקט התמודדנו עם אתגרים טכנולוגיים רבים שקשורים בעולם האוטונומיה, כמו ראיית ממוחשבת, עיבוד תמונה בזמן אמת ועוד, כאשר הכל צריך להתקיים בסביבה ימית בעלת מאפיינים ייחודיים ומגוונים. האתגרים הרבים דרשו מאיתנו למידה עצמית מעמיקה במגוון תחומים שלא הכרנו בעבר ולבסוף היה צורך לחבר את כל החלקים לכדי מערכת אחת שלמה ומתפקדת".
דני ברקו, רכז פרויקטי הגמר בהנדסה מכנית, הוסיף: "אני גאה בנבחרת המצוינת שלנו, שעמלה קשה מאוד במהלך השנה האחרונה על בניית המודל של הסירה האוטונומית, ואין ספק שהם עמדו במשימה בכבוד. ההישג של הצוות שלנו הוא חשוב ביותר, אבל לא פחות מכך חשובה הדרך שהסטודנטים עברו מהמפגש הראשון בתחילת השנה ועד לרגע השיא בתחרות".
3 צפייה בגלריה
רשימת האוניברסיטאות שהשתתפו באתגר
רשימת האוניברסיטאות שהשתתפו באתגר
רשימת האוניברסיטאות שהשתתפו באתגר
(צילום: דני ברקו)
פרופ' יוסי רוזנוקס, דקאן הפקולטה להנדסה, סיכם: "פרויקט הסירה האוטונומית הוא שילוב נהדר ומתבקש של דיסציפלינות שונות בפקולטה - הנדסה מכנית, הנדסת חשמל, תוכנה, חומרים ועוד. התחרות הבינלאומית מהוה את גולת הכותרת של הכשרת הסטודנטים שלנו ובאמצעותה הם מיישמים את מה שהם למדו במשך ארבע שנות התואר. בהתחשב במשאבים המוגבלים שעמדו לרשות הצוות, זהו הישג אדיר ואני מברך את נעם וכל הצוות, גאה בכם!".