אמש (יום ו') הסתיים המבצע הסביבתי הגדול בעולם, כשהאו"ם השלים בהצלחה את העברת הנפט מהמכלית הנטושה בים סוף, ה-FSO Safer, שלמרות האירוניה שבשם שלה, דווקא היוותה "פצצה מתקתקת" שעלולה הייתה לגרום לאסון האקולוגי החמישי בגודלו בהיסטוריה, ולנזקים בגובה של 20 מיליארד דולרים.


במשך 18 ימים הועברו יותר מ-1.14 מיליון חביות נפט למכלית חלופית, נאוטיקה, ועדיין לא ברור מה יעשה עם כל הזהב השחור הזה שחולץ. החות'ים וממשלת תימן שנתמכת על ידי סעודיה, מצויים במחלוקת לגבי מי הבעלים של הספינה הנטושה ולמי יש את הזכות למכור את הנפט לאחר פריקתו.
״המבצע בראשות האו"ם מנע את מה שיכול היה להיות אסון סביבתי והומניטרי בקנה מידה עצום״, אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שבירך על סיום המבצע. אכים שטיינר, מנהל ה-UNDP, תוכנית הפיתוח של הארגון שמוביל את מבצע ההצלה אמר כי מדובר ב״רגע של גאווה עבור האנשים הרבים ברחבי האו"ם, כמו גם התורמים והשותפים שלנו שעבדו ללא לאות במהלך החודשים והשנים האחרונות כדי למנוע אסון במדינה שכבר נמצאת במצב פגיע בעקבות סכסוך ממושך. יש עוד עבודה לעשות, אבל היום אנחנו יכולים לומר בביטחון שהאיום המיידי של דליפה נמנע".
2 צפייה בגלריה
FSO Safer, העוגנת מול חופי תימן
FSO Safer, העוגנת מול חופי תימן
FSO Safer, העוגנת מול חופי תימן
(צילום: AFP)
המבצע המורכב, שהחל באמצע יולי, סיכן לא מעט נפשות, אבל נעשה בלית ברירה לאחר שפוטנציאל הדליפה של הנפט שנותר במכלית המחלידה שרכשה ממשלת תימן בשנות ה-80 של המאה הקודמת - נחשב למסוכן אף יותר. מומחים הזהירו שדליפה היא עניין בלתי נמנע, עם פוטנציאל לחסל במכה את אחת המערכות האקולוגיות הימיות הגדולות בעולם.
בתרחיש כזה, הדליפה המסיבית הייתה הורסת שוניות בתוליות, מנגרובים בחופים וחיי ים אחרים על פני הים האדום - שישפיעו גם עלינו באילת. היא הייתה חושפת מיליוני אנשים לאוויר מזוהם ועלולה הייתה לנתק את אספקת מזון ודלק ל-17 מיליון אזרחי תימן - קטסטרופה סביבתית, הומניטרית וכלכלית שתכה בחופי מדינה שנחרבה גם ככה לאחר שנים של מלחמת אזרחים.
יישובי החוף, ותעשיית הדייג בפרט, היו נפגעים בצורה הקשה ביותר ועל פי ההערכות, היו נדרשים לפחות 25 שנה עד שמלאי הדגים בים האדום יתאושש חזרה - במקרה של אסון אקולוגי.
2 צפייה בגלריה
הספינה שנשלחה לתימן כדי לשאוב את הנפט
הספינה שנשלחה לתימן כדי לשאוב את הנפט
הספינה שנשלחה לתימן כדי לשאוב את הנפט
(צילום: רויטרס)
עלות ניקיון הים בלבד הייתה מרקיעה ל-20 מיליארד דולרים. למרות זאת, האו״ם הצליח בקושי לגרד את 129 מיליון הדולרים שנדרשו לצורך ״שאיבת״ חביות הנפט מהמכלית הנטושה - סכום שכלל גם 55 מיליון דולרים לרכישת כלי השיט החלופי. האו"ם כל כך התקשה, עד שהחליט לפתוח בקמפיין מימון המונים, שנמשך גם עכשיו, במטרה לגייס 28 מיליון דולרים נוספים.
מיכלית הסופרטנקר בת ה-47 נותרה נטושה מאז שפרצה מלחמת האזרחים בתימן לפני שמונה שנים. היא עוגנת ליד מסוף הנפט ראס איסה שבשליטת החות'ים, שנתמכים על ידי איראן ובשנת 2015 כבשו חלקים נרחבים בתימן. המכלית לא תוחזקה כראוי מאז שהושארה נטושה וממוקמת באזור זרוע מוקשים.
מומחים של ה-UNDP העלו חששות שהיא עלולה להתפוצץ בגלל הצטברות גזים, או להתפרק במים בגלל היעדר התחזוקה, דבר שמחליש את מבנה כלי השיט.