פגרים רבים של עגורים, שנדבקו בשפעת העופות, לצד עגורים חלשים שלקו במחלה. זה המראה הקשה שנראה היום (ה') בעמק החולה. ברשות הטבע והגנים מעריכים כי כ-20% מהעגורים בישראל כבר חלו בנגיף הקטלני לעופות. בנוסף אותר הנגיף בלולים במושב מרגליות בגבול הצפון ובשני לולי תרנגולי הודו במושב ברמת הגולן.
רעיה שורקי, מ"מ מנכ"ל רשות הטבע והגנים, קיימה היום סיור מיוחד באזור עמק החולה עם אנשי המקצוע והפקחים של רשות הטבע בעקבות ריבוי מקרי שפעת העופות והאיום על עופות הבר בישראל. "זה האירוע הגדול ביותר שאנחנו מכירים שיש פגיעה בסדר גודל כזה בחיות בר, במקרה הזה עגורים. אמנם האירוע מתרכז בעמק החולה, אבל אנחנו חוששים להתפשטות של האירוע הזה. העגורים ושאר עופות המים נודדים ואנחנו חוששים שיתרחב לעוד אזורים בארץ. זהו אירוע בקנה מידה שיש לו השלכות רוחב".


1 צפייה בגלריה
עגור מת ועגור חולה בעמק החולה
עגור מת ועגור חולה בעמק החולה
עגור מת ועגור חולה בעמק החולה
(צילום: שלומית שביט, רשות הטבע והגנים)
היא סיפרה כי "רשות הטבע והגנים החלה בתהליך סריקה וניטור באמצעות פקחי השטח ובתיאום עם משרד החקלאות ומשרד הגנת הסביבה בגופי מים נוספים בצפון באזור עמק יזרעאל, עמק המעיינות, עמק זבולון וחוף כרמל, על מנת לבחון אם קיימת התפשטות של מקרי שפעת העופות גם לאזורים אלו. מסיור שביצענו בעמק החולה נראה כי אוכלוסיית העגורים שנפגעה בשמורת החולה קטנה משמעותית לעומת אלו שבאגמון החולה בשל ריכוזם באגמון. בשלב זה נמשכת אספקת המזון לעגורים על מנת למנוע עד כמה שניתן את התפזרותם לאזורים אחרים".
שורקי הוסיפה כי, "מהערכת המצב שביצענו עולה כי ישנה כמות גדולה של פגרים בעמק החולה. ההערכה נכון לעתה היא כי חמישית מאוכלוסיית העגורים בישראל נפגעה עד כה והצפי שנגיע לכ-30-25 טון של פגרי עגורים". היא חזרה וביקשה שלא לגעת בעופות בר: "לא נוגעים בעופות בר. בסיטואציה הזו, זו מחלה מדבקת. לא נוגעים בחיות בר".


במקביל, לאור ריבוי מקרי שפעת העופות בעמק החולה, רשות הטבע והגנים סגרה את שמורת הטבע החולה למבקרים מחשש לבטיחותם, זאת נכון לעתה עד יום שלישי הבא, 28 בדצמבר (כולל). ברשות הטבע והגנים שבים ומציינים כי ככלל בתקופה זו יש להימנע ממגע עם עופות בר ועם הפרשותיהם ובמקרה ומזהים בשטח מיני עופות פגועים או מתים יש לדווח על כך מיד למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*.