חדשות טובות מדרום הערבה: ספירה של אנשי רשות הטבע והגנים באזור מגודר בשמורת יוטבתה מערב מציגה מגמה חיובית בעליית אוכלוסיית צבי השיטים, מין שנותרו ממנו כמה עשרות פריטים בלבד. בספירה שנערכה בקיץ האחרון נספרו 31 צבאי שיטים לעומת 27 שנה שעברה. בשנת 2013 היו בישראל רק 12 צבאים כאלה.
6 צפייה בגלריה
צבי שיטים
צבי שיטים
צבי שיטים
(צילום: ערן היימס, רשות הטבע והגנים)
צבי השיטים התגלה בערבה בשנת 1964 על ידי הזואולוג גיורא אילני. הערכה היא שהיו מספר אוכלוסיות קטנות לאורך הערבה, אך משנות השמונים נותרה אוכלוסייה אחת בלבד בשמורת יוטבתה. במשך שנים נחשב כתת מין של צבי ארצישראלי, אך מחקרים גנטיים של השנים האחרונות הראו שככל הנראה מדובר באוכלוסייה הקרובה יותר לצבי ערב. אוכלוסיית צבי השיטים ביוטבתה ידעה תנודות גדולות בגודל האוכלוסייה, בין ארבעה ל-83 צבאים במשך השנים.
בשנת 2006 הוחלט לגדר את האוכלוסייה האחרונה שנותרה של המין הזה בשטח טבעי ששטחו 3.5 קמ"ר בחלקה המערבי של שמורת יוטבתה. בזמן הקמת הגדה מנתה האוכלוסייה 11 פרטים, ובנוסף נכלאה בתוך הגדרה אוכלוסייה של צבי נגב שמנתה, 34 פרטים.
6 צפייה בגלריה
צבי שיטים
צבי שיטים
צבי שיטים
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
שתי האוכלוסיות הראו גידול חיובי בתקופה שלפני נפילת הגדרה. בחורף של 2012-2013, בעקבות שיטפונות חזקים, נפלה הגדרה ולא תוקנה במשך מספר שבועות. לפני נפילת הגדרה מנתה אוכלוסיית צבי השיטים 42 פרטים ואילו אוכלוסיית צבי הנגב מנתה 173 פרטים ו-120 פרטים שהוצאו מהגדר לאורך הזמן.
לאחר תיקון הגדר, מנתה אוכלוסיית צבי השיטים 12 פרטים בלבד ואילו אוכלוסיית צבי הנגב 108 פרטים. מאז נפילת הגדר, אוכלוסיית צבי השיטים מתאוששת בקצב איטי יותר מאשר לפני נפילת הגדרה ובספירה האחרונה הגיעה כאמור ל-31 פרטים לעומת 40 פרטים ב-2011, שש שנים לאחר הקמת הגדר. צבאי הנגב, לעומת זאת, הראה התאוששות מהירה והאוכלוסייה גדלה ב-40 פרטים תוך שנתיים.
6 צפייה בגלריה
צבאי שיטים
צבאי שיטים
צבאי שיטים
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
6 צפייה בגלריה
צבי הנגב
צבי הנגב
צבי הנגב
(צילום: דורון ניסים)
"מדובר בצבי שלישי בישראל. זה לא צבי הנגב או צבי ישראלי. סגרנו את כל הפריטים שהיו, 11 במספר, בתוך גדר ב-2006, ומאז אנחנו מנסים לשמור על האוכלוסייה. לצערנו, היו שיטפונות שפרצו את הגדר ופגעו באוכלוסייה, ועכשיו אנחנו מנסים שוב לגרום לגידול אוכלוסייה, בתקווה שאולי יום אחד נחזיר אותם לטבע", אמרה טל פולק, אקולוגית ברשות הטבע והגנים.
מדוע אוכלוסיית צבי השיטים כה התדרדרה? לדברי פולק, "אנחנו לא כל כך יודעים. היא מעולם לא הייתה גדולה, לא עברה את ה-100 פרטים. ההנחה הרווחת היא שמדובר בציד ואובדן בתי גידול, וגם טריפה. יכול להיות שיש דברים שמונעים מהם להתרבות, אנחנו עושים מחקרים ומנסים להבין מה. מאוד חשוב לנו לשמור על המין הזה".
6 צפייה בגלריה
צבי הנגב
צבי הנגב
צבי הנגב
(צילום: דורון ניסים)

הליך ספירת הצבאים

ספירת הצבאים מתקיימת פעמיים בשנה (בחורף ובקיץ). הספירות מתחילות באור ראשון, ולוקחות כשלוש עד ארבע שעות. הספירה מתקיימת בתצורת מסרק, עם חמישה כלי רכב. כלי הרכב נעים בצורה איטית מדרום לצפון ופרט נספר רק לאחר שעבר את קו הרכבים דרומה. בספירה ישנה הפרדה בין שני מיני צבאים וכן חלוקה לזוויגים והגילאים השונים. ישנו צורך בסופרים מיומנים ביותר בהבחנה בין המינים השונים.
6 צפייה בגלריה
צבי השיטים
צבי השיטים
צבי השיטים
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
בכל כלי רכב ישנו צוות של שלושה אנשים: נהג, צופה מיומן וצלם. נהג הרכב יכול להיות צלם או צופה, אך צופה אינו יכול גם לצלם. הצילום נועד לאפשר זיהוי מאוחר יותר של פרטים חשודים כצבאי שיטים כדי לשפר עוד יותר את רמת הדיוק. במהלך תצפית הרישום יעשה על ידי האדם השלישי (שאינו צופה או צלם).