בשנים האחרונות מסתובבים תנים בפארק הירקון בתל אביב, אבל מסתבר שהם מגיעים גם למקום אחראים בעיר. ואדים בקר תיעד השבוע שני תנים, שייללו בשעת לילה מאוחרת ברחוב טשרניחובסקי, סמוך לגן מאיר.

בקר סיפר ל-ynet כי חשב בהתחלה שמדובר בבעל חיים אחר: "ב-3:00 בלילה שמעתי יללות. בהתחלה חשבתי שזה הכלב של השכן. התפלאתי שהוא ממשיך לבכות ולא מספיק. לאחר מכן היללות עברו לצד השני של הבניין. יצאתי החוצה ופתאום ראיתי שני תנים יושבים מתחת לפנס על המדרכה ומיללים".
בקר הוסיף על המקום שאליו הגיעו התנים: "צילמתי את התן במרחק של פחות מ-100 מטר מדיזנגוף סנטר. זה לא תל אביב רבתי, זה מרכז, לב העיר. הוא הלך לכיוון הסנטר, רק שתבינו. חוץ מזה יש ממולנו את גן מאיר".
אורי נוה, סגן מנהל חטיבת המדע ברשות הטבע והגנים, התייחס להימצאות התנים במרכז תל אביב. "הם נמצאים שם תמיד. הבעיה שרואים אותם רק ב-3:00 לפנות בוקר ולא באמצע היום, כי הם מטבעם חששנים והם לא אוהבים להיות בקרבת בני אדם",
2 צפייה בגלריה
אחד התנים במרכז תל אביב
אחד התנים במרכז תל אביב
אחד התנים במרכז תל אביב
(צילום: ואדים בקר)
הוא הסביר מדוע התנים מגיעים למרכז תל אביב. "הסיבה שתנים ובכלל חיות נכנסות לעיר היא כי אנחנו משאירים אחרינו הרבה אשפה, ואנחנו מאכילים חתולים ברחובות. ברגע שלתנים יש אפשרות למצוא אוכל בקלות ברחוב, במיוחד אם זה אוכל לחתולים שיש בו ערך קלורי מאוד גבוה לתן, אז הם מחליטים שזה מקור המזון העיקרי שלהם ועוברים לגור בעיר", הוא אמר. "זה כבר אירוע שמתרחש לפחות 20 שנה בתל אביב, אני חייב להגיד שהעירייה מטפלת באופן מקצועי ובאופן יוצא דופן בנושא".
אז איך מטפלים בתופעה? נוה הסביר: "נתחיל מהנושא של הפחד, כי פחד זה עניין פרטי ואישי וכל אחד מתמודד איתו בצורה שונה. אין שום סיבה לפחד מתנים בכלל, חיות בר הן לא בעל חיים שצריך לבוא איתו במגע, כי אנחנו לא מכירים את ההתנהגות שלהם ואם אנחנו לא אנשי מקצוע - הדרך לחוות חיית בר היא מרחוק. דבר שני, מבחינת מחלות של בעלי חיים, תנים בל אביב מחוסנים על ידי העירייה באמצעות חלוקה של כופתאות, שבהן יש תרכיב של חיסון נגד כלבת".
הוא אמר כי כמו שבעלי כלבים מחסנים את בעלי החיים שלהם נגד כלבת אצל הווטרינר, המחלקה הווטרינרית בתל אביב מחסנת את התנים באמצעות מזון.
נוה הסביר כי אם לתנים לא יהיה מזון זמין בתוך העיר, הם לא יגיעו לשם. "גם אני גר בתל אביב וגם אני מכיר את הנושא של תנים בעיר, ולגבי החשש מה שחשוב לזכור שזו חיית בר מוגנת. צריך לשמור מרחק ממנה", הוא אמר. לדבריו, במקרה של מפגשים בין בני אדם לתנים - ברוב המקרים התן יברח.
2 צפייה בגלריה
תנים בפארק הירקון תל אביב
תנים בפארק הירקון תל אביב
תנים בפארק הירקון תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הוא הוסיף כי "כדאי להתקשר למוקד העירייה או למוקד רשות הטבע והגנים, רק אם תן תוקף כלב או אדם באופן אקטיבי. כלומר, מגע פיזי בין התן לאדם או לכלב. כל דבר אחר אינו נחשב תקיפה. לפעמים כלבים או חיות אחרות חושפים שיניים, זה סימן בשפה שלהם תתרחקו ממני. זה לא אומר שהן תוקפות".