אתמול, בשבת האחרונה של שנת 2022, הופיעה לרגע בפארק הצפרות אילת קוקיה ירוקה. מדובר במין ציפור אפריקנית יפהפייה, שבדרך כלל נודדת רק בתוך יבשת אפריקה.
בזמן פעילות טיבוע ציפורים בבוקר, נלכד מין ציפור שנצפה שישראל רק פעם אחת בלבד, לפני כמעט 30 שנה. בשנת 1994 היא נצפתה באזור העיר אילת ומאז לא הייתה אף תצפית שלה בארץ.
1 צפייה בגלריה
הקוקיה הירוקה שקפצה לאילת
הקוקיה הירוקה שקפצה לאילת
הקוקיה הירוקה שקפצה לאילת
(צילום: ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
הקוקיה הירוקה האפריקנית היא ציפור קטנה שנודדת בתוך אפריקה, ובדרום חצי ערב, בעיקר בעקבות גשמים. היא ניזונה משפע הזחלים שמופיעים לאחר גשם ולא טורחת לבנות קן בעצמה. את ביציה היא מטילה בקיני ציפורים אחרות - מהסוג אורג, שנמצא באזורנו בעיקר באפריקה שמעבר למדבר הסהרה. "אולי אלו הגשמים האחרונים בערבה הדרומית, ואולי רק מזל, שהביא אותה הישר אל אילת, ביום שבו אנו חוגגים את עונת צפרות החורף במרכז הצפרות אילת באירוע קהילתי גדול", אמר ד"ר יואב פרלמן מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע.
ישראל נמצאת בצומת של שלוש יבשות ואילת נמצאת ממש בפתחה של אפריקה. לפני פחות מחודש זכתה אילת למזדמן נדיר אחר מאפריקה הטרופית, מלכישליו אפריקני, גם הוא רק בפעם השנייה בישראל. "זו אינה תופעה נדירה שציפורים מאפריקה משוטטים ומגיעים אל אילת, חלקם בחיפוש אחר מרחבי מחייה חדשים וחלקם כנראה בטעות", הסביר נועם וייס, ממרכז הצפרות אילת.
"חלק מהעופות האפריקנים שמגיעים לאילת מצאו בה בית. החימריה השחורה והתורית הזנבתנית הפכו לחלק מנוף הצפרות המקומית והחלו לקנן בה, וחלק היו למזדמנים שלא חזרו אליה מעולם, או לביקור פעם בכמה עשרות שנים", הסביר ד"ר פרלמן, שזכה להיות במקום הנכון ובזמן הנכון כדי לתעד את הקוקיה. "זה היה אירוע מאוד מרגש".
ביום שבת חגגו אירוע קהילתי גדול: את עונת צפרות החורף, שהביא אל פארק הצפרות מעל ל-1,000 מתושבי אילת והערבה הדרומית. האירוע, שאורגן על ידי תאגיד התיירות אילת בשותפות שותפי פארק הצפרות, קק"ל, החברה להגנת הטבע, עיריית אילת, משרד התיירות ועוד, מסייע לשמור על הציפורים שנודדות דרך העיר הדרומית בישראל. מדובר באירוע שבו גם הצפרים החובבים של אילת והערבה חוגגים. "שנת 2022 הסתיימה לה עם ציפור נדירה שרואים כאן פעם ב-50 שנה", סיכם ד"ר פרלמן.