הוא נחשב אמנם לאחד מסמלי הקיץ הישראלי, אבל האבטיח לא ממש מתחשב בשינויי האקלים ושותה לא מעט מים. כל פרי מתוק צורך בין 400 ל-500 ליטר, כ-56 ליטר מים לכל קילוגרם.
2 צפייה בגלריה
האבטיחים החדשים ברמת הגולן
האבטיחים החדשים ברמת הגולן
האבטיחים החדשים ברמת הגולן
(צילום: אוריג'ין זרעים)
לאור ההתחממות הגלובלית, לא פלא ששני הזנים החדשים של האבטיחים שפותחו בישראל ‑ שמציגים חיסכון של עד 30% בצריכת המים והדשן, ו־10% יותר מתיקות ‑ מהווים בשורה של ממש. חברת "אוריג'ין זרעים" תציג את ה"אסנס" וה"מקסימה" בתערוכת אגרומשוב 2022 שתתקיים בחודש הבא בבנייני האומה בירושלים.
הזנים החדשים, שנשתלו לאחרונה במקשאות ברמת הגולן ובערבה, הם פרי מחקר ופיתוח של יותר מעשור. במסגרת התהליך, התמקדה אוריג'ין ביכולת הצמח לווסת את כמות המים שהוא מאבד דרך העלים, וכן בנפח בית השורשים. שילוב של השניים מצביע על עמידות הזן בתנאי עקת (מצוקת) יובש. למרות היעילות הרבה שלהם בניצול המים, איכות היבול שמנפיקים הזנים החדשים דומה לזו המתקבלת בתנאי משטר השקיה מלא - ומתיקות הפרי אף גבוהה יותר.
2 צפייה בגלריה
פחות מים, יותר מתוק
פחות מים, יותר מתוק
פחות מים, יותר מתוק
(צילום: אוריג'ין זרעים)
בישראל מגדלים מדי שנה כ-25 אלף דונם של אבטיחים, כאשר כמות המים הנדרשת להשקותם היא יותר מעשרה מיליון קוב. עלות השקיית כל שטחי האבטיחים בישראל בעונה היא כ-28 מיליון שקל, והחוקרים מעריכים כי שימוש בזן החדש יפחית אותה לכדי 20-19 מיליון.
ד"ר אייל ורדי, מנכ"ל אוריג'ין זרעים, אמר: "שינויי האקלים הגלובליים יובילו לתהפוכות משמעותיות בחקלאות העולמית ויחייבו התאמות הנדרשות. לאור כל זאת התחלנו בפיתוח ובטיפוח זנים חדשים המותאמים לתנאים מדבריים".