בזמן שבמדינות המערב מחפשים פתרון ירוקים ליצור אנרגיה, בישראל ממשיכים לחפש גז ונפט: חברת מוזסטרו, שעוסקת בחיפוש גז בצפון הנגב, מבקשת לבצע קידוח חיפוש באזור קיבוץ דביר שבמועצה האזורית בני שמעון. אבל במועצה האזורית ובארגון גרינפיס מתנגדים לכך ומזהירים מפגיעה קשה בסביבה.
בישיבה שנערכה בתחילת השנה בלשכת התכנון - אמר מנהל הרישיונות בחברה, אבגד מאירי, כי הוגשו שני פרקים של המסמך הסביבתי לשטח הקידוח, לאחר ישיבה עם המשרד להגנת הסביבה. "בתום תקופת פעילות הקידוח, השטח ישוקם ויושב לקדמותו", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
חשש מפגיעה בשטחים הפתוחים
חשש מפגיעה בשטחים הפתוחים
חשש מפגיעה בשטחים הפתוחים
(צילום: המועצה האזורית בני שמעון)
ד"ר יובל ברטוב, גיאולוג של החברה, אמר כי זוהו מבנים גיאולוגיים חדשים, ועבורם ניתן רישיון חיפוש, לא רחוק משני קידוחים סמוכים קיימים שהוקמו בעבר. חברת מוזסטרו, שהוקמה ב-2020, היא חברת חיפושי נפט וגז, המתמקדת בקידוחים יבשתיים.
מנגד, המועצה האזורית בני שמעון חוששת כי החיפושים עלולים להוביל לפגיעה בשטחים הפתוחים. ראש המועצה, ניר זמיר, אמר כי "המועצה היא ריאה ירוקה המושכת עשרות אלפי מטיילים ומהווה שטח כפרי, שבו מתגוררות אלפי משפחות. קידוחי גז בשטחיה יובילו לפגיעה קשה בריאה הירוקה, באיכות חייהם של תושבי קיבוץ דביר והאזור כולו ובתיירות האזורית. במועצה הוקם צוות מיוחד לבחינת הנושא לעומקו והיא תכבד את דרישות החוק באשר הוא, תוך תמיכה בהתנגדות התושבים לפגיעה באיכות חייהם".
ארגון גרינפיס פנה לממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה. בפנייה נכתב כי השטחים שבהם מבקשים לערוך את החיפושים הם בעלי רגישות נופית סביבתית גבוהה. בנוסף, ציינו כי בשטחים מצויים גנים לאומיים ושמורות טבע מוכרזות ומאושרות.
2 צפייה בגלריה
האזור שבו אמור לרתבצע קידוח הגז
האזור שבו אמור לרתבצע קידוח הגז
האזור שבו אמור לרתבצע קידוח הגז
(צילום: המועצה האזורית בני שמעון)
"יש להבטיח כי מתן ההיתר המוקדם ייעשה תוך הבטחה כי ערכים אלה לא ייפגעו או למצער באופן שיצמצם את הפגיעה בהם", נכתב. דנה כהן, ראש תחום אנרגיה ואקלים בגרינפיס ישראל, אמרה: ״למרות הצהרות של שרי אנרגיה בעבר כי לא יינתנו רישיונות חדשים עבור חיפושי דלקים ביבשה, המחדלים בחסות חוק הנפט הערכאי משנת 1952 נמשכים – והפעם על הכוונת שטח עצום שכולל בתוכו למעלה מ-10 גנים לאומיים ושמורות טבע מאושרות ומוכרזות. משום מה מדינת ישראל ממשיכה להעניק רישיונות עבור חיפושי דלקים מזהמים ביבשה, תוך פגיעה בערכי טבע, והרחק מהעין הציבורית״.
ממנהל התכנון נמסר: "התקיימה פגישה בלשכת התכנון, אשר בעקבותיה נדרש היזם לבצע השלמות למסמך הסביבתי ולקבל את עמדת המשרד להגנת הסביבה". ממשרד האנרגיה נמסר: "בקשת החיפוש נמצאת כיום בשלבים ראשוניים של הליכי התכנון ובשלב הכנת התסקיר הסביבתי. לכשתובא לדיון בוועדה המחוזית, תפורסם להתייחסות הציבור כפי שקובע החוק". במשרד הדגישו כי לא מדובר בהענקת רישיון חדש, אלא בפעילות על בסיס בקשה שהוגשה לפני ההודעה על הפסקת החיפושים ביבשה.