ריכוזי גזי החממה עלו בקצב שמעל הממוצע לשיאים חדשים בשנה שעברה. כך הודיע הערב (יום ד') ארגון המטאורולוגיה העולמי של האו"ם. הארגון הזהיר שעבור בני האדם אוזל הזמן לעשות את השינויים המשמעותיים הנדרשים כדי לעצור את העלייה בהתחממות הגלובלית.
2 צפייה בגלריה
תחנת כוח זיהום פליטות גזי חממה ויומינג ארה"ב
תחנת כוח זיהום פליטות גזי חממה ויומינג ארה"ב
תחנת כוח זיהום פליטות גזי חממה ויומינג ארה"ב
(צילום: AP)
הדו"ח השנתי של ארגון המטאורולוגי העולמי הוא הראשון מבין כמה מחקרים, שיפורסמו לקראת וועידת האקלים בשארם א-שייח, שתתקיים בחודש הבא. מטרת הפרסום היא לדרבן מנהיגים לפעול כדי לצמצם את פליטות גזי החממה ולעבור לייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים ולא מזהמים.
לפי הדו"ח, קצב העלייה בריכוז באטמוספירה של שלושת גזי החממה - פחמן דו חמצני, מתאן ותחמוצת חנקן - היה גבוה יותר מהממוצע בעשור האחרון. כלומר, אנחנו נמצאים ברמות שיא חדשות של גזי חממה באטמוספירה.
הריכוזים של גז החממה העיקרי, פחמן דו חמצני, עלה ב-2.5 חלקיקים למיליון לרמה של 415.7 חלקיקים למיליון – רמה שלא נראתה בכדור הארץ לפחות ב-3 מיליון השנים האחרונות. קצב העלייה של גז החממה החזק ולוכד החום, מתאן, היה הגבוה ביותר מאז החלו הרישומים ב-1983.
"העלייה המתמשכת בריכוזים של הגזים לוכדי החום העיקריים, כולל תאוצת השיא בעליית המתאן, מראה שאנחנו הולכים בכיוון הלא נכון", אמר מזכ"ל ארגון המטאורולוגיה העולמי, פטרי טאאלאס. "השינויים הדרושים הם סבירים מבחינה כלכלית ואפשריים מבחינה טכנית. הזמן אוזל".

חוקרים אומרים כי גזי חממה אחראים להתחממות כדור הארץ וכתוצאה מכך לאירועי מזג אוויר קיצוניים, כמו גלי חום מצד אחד וגשמים עזים מצד שני. שלא כמו פליטות שניתן לצמצם, כגון באמצעות צמצום נסיעות וצמצום פליטות מתעשייה כמו שהיה במהלך תחילת מגפת הקורונה, חלק גדול מהפחמן הדו חמצני שנפלט לפני עשרות שנים נשאר באטמוספירה ומפעיל תהליכים איטיים, כמו עליית מפלס פני הים במשך אלפי שנים.
בארגון המטאורולוגי העולמי אמרו כי מדענים חוקרים את הסיבה לעלייה יוצאת הדופן ברמות המתאן לשיא חדש בשנה שעברה, בעקבות עלייה דומה בשנת 2020. בארגון אמרו כי התרומה הגדולה ביותר של מתאן הגיעה מאדמות ביצות, מזבלות ושדות אורז. הם הוסיפו כי הדבר יכול להיגרם ממזג אוויר חם, המזרז תהליכי פירוק טבעיים.
2 צפייה בגלריה
חקלאים שדות אורז יפן
חקלאים שדות אורז יפן
מתאן נפלט משדות אורז כתוצאה מההתחממות
(צילום: AFP)
אוקסנה טרסובה, מדענית בכירה בארגון המטאורולוגי העולמי, קראה להרחיב את פעולות הניטור, במיוחד ליד אדמת ביצות. "זה די מפחיד. אתה לא יכול לדעת לאן אתה הולך, אם אתה לא מבין את התהליכים המדויקים", היא אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס.