עוד סימן מדאיג להתחממות כדור הארץ: גשם ירד לפני כמה ימים בנקודה הגבוהה ביותר של הקרח בגרינלנד, בפעם הראשונה מאז החלו התיעודים במקום. כך הודיעו אתמול (יום ו') מדענים החוקרים את השפעות שינויי האקלים.
"זה לא סימן בריא לקרחון", אמרה אינדראני דאס, חוקרת התנהגות קרחונים באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. "מים על קרח זה רע. הם מגבירים את הסיכויים להמסת הקרחון".
2 צפייה בגלריה
שיא בהמסת הקרחונים בגרינלנד
שיא בהמסת הקרחונים בגרינלנד
שיא בהמסת הקרחונים בגרינלנד
(צילום: רויטרס)
חוקרים במרכז הנתונים לשלג וקרח בארצות הברית אמרו כי הגשם ירד בשבת שעברה במשך כמה שעות, בפסגה שגובהה 3,216 מטרים. מדובר באזור שבו בדרך כלל הטמפרטורות הן מתחת לאפס. אבל לפני שבוע הן היו מעל האפס למשך של כתשע שעות.
החוקרים הוסיפו כי בפסגת הקרחון הטמפרטורות לא עולות כמעט אף פעם מעל לאפס, אך היו שלושה מקרים בתוך פחות מעשור שהן היו גבוהות מאפס מעלות.
לדברי החוקרים, המים לא רק חמים יותר מהשלג הרגיל, הם גם כהים יותר - כך שהם סופגים יותר אור שמש, במקום להחזיר את הקרניים.
2 צפייה בגלריה
חלקי קרחון ליד גרינלנד
חלקי קרחון ליד גרינלנד
חלקי קרחון ליד גרינלנד
(צילום: רויטרס)
כתוצאה מהתחממות כדור הארץ, קרחונים רבים בגרינלנד נמסים. המים זורמים לאוקיינוס וגורמים לעליית מפלס פנים הים. מדענים מעריכים כי המסת הקרחונים בגרינלנד תרמה לכ-25% מעליית מפלס פני הים בעולם בעשורים האחרונים. לדברי החוקרים, שיעור זה צפוי לגדול ככל שהטמפרטורות בעולם יעלו, עקב שריפת דלקי מאובנים.
חוקרים אמרו כי מהשבת שעברה ועד יום שני ירדה הכמות הגדולה ביותר של גשם לשלושה ימים ברחבי גרינלנד – מאז החלו המדידות ב-1950.
לדברי החוקרים, הגשם והטמפרטורות הגבוהות יחסית גרמו להמסה נרחבת של קרחונים ברחבי האי, דבר שגרם לאובדן מסת קרח גדולה. החוקרים הוסיפו כי מדובר בפי 7 ממסת הקרח שנמסה בכל חודש אוגוסט בממוצע.
מדובר בהוכחה נוספת ובסימן אזהרה לכך ששינויי האקלים משפיעים באופן מדאיג על הקרח בגרינלנד.

בחודש שעבר נפגע מדף הקרח העצום בגרינלנד מ"אירוע המסה ענק". ביום אחד בסוף יולי נמס קרח שהיה יכול לכסות את כל פלורידה בחמישה סנטימטרים של מים. כך אמרו חוקרים מדנמרק.
העונה שבמהלכה נמס קרח בגרינלנד - האי הגדול ביותר בעולם שנמצא בשליטת דנמרק - נמשכת לרוב מיוני עד תחילת ספטמבר. השנה כבר נמסו יותר מ-100 מיליארד טון קרח והגיעו לאוקיינוס. מדף הקרח בגרינלנד הוא מדף הקרח הקבוע היחיד בכדור הארץ פרט לזה שבאנטארקטיקה, וגודלו בערך פי 3 מגודלה של טקסס – 1.7 מיליון קמ"ר. מדפי הקרח בגרינלנד ובאנטארקטיקה מהווים 99% מעתודות המים המתוקים בכדור הארץ.
פורסם לראשונה: 00:15, 21.08.21