היום (א') מזג האוויר עדיין נעים, אך בפסח צפויה התחממות ניכרת, וביום רביעי הטמפרטורות בכמה אזורים בארץ יגיעו ל-40 מעלות ואף יותר. בריאיון ל-ynet אמר מנהל השירות המטאורולוגי, ד"ר עמיר גבעתי, כי מדובר במציאות החדשה של האקלים הישראלי - שמושפע בהתחממות כדור הארץ.

במהלך חג הפסח ובחול המועד, מיום שלישי ועד יום חמישי, צפויות טמפרטורות גבוהות במיוחד, הגבוהות ביותר לחודש אפריל שנמדדו ב-30 השנים האחרונות. ד"ר גבעתי התייחס לשרב הכבד שילווה אותנו בחג: "יהיה חם בצורה חריגה בחג. בחג ובחול המועד נהיה עם טמפרטורות של 15 מעלות מעל הממוצע. נגיע לערכים שקרובים ל-40 מעלות, לא בכל הארץ. באזור הגלבוע יהיו 40 מעלות, באזור בית שאן יהיו 42 מעלות".
ד"ר גבעתי התייחס לקיצוניות במזג האוויר. ד"ר גבעתי: "זה לא קורה בכל שנה ולא בכל פסח. בפסח שעבר היו גשמים ושיטפונות, אפילו עם אסונות בדרום. השנה פסח יהיה חם מאוד. כל מי שיוצא החוצה, לטייל - צריך לקחת בחשבון שיהיו 40 מעלות. צריך להיזהר ביערות, להיזהר בהדלקת אש. זה באמת אירוע קיצוני ולכן אנחנו מזהירים מפניו".
ד"ר גבעתי הסביר כי כבר היו בעבר אירועי שרב בפסח. "אבל התדירות והעוצמה שלהם הולכת וגדלה", הוא אמר. "זה בפירוש חלק מהשינוי האקלימי, העונה החמה מתחילה מוקדם מהרגיל".
1 צפייה בגלריה
חוף אמנון בכינרת
חוף אמנון בכינרת
באזורים המזרחיים יהיה חם יותר. הכינרת
(צילום: אושרי בן דור, איגוד ערים כינרת)
לדבריו, המציאות האקלימית משתנה ואנחנו נהיה עדים ליותר חודשים חמים וליותר אירועים קיצוניים. כשנשאל אם זו המציאות החדשה, ד"ר גבעתי השיב: "אנחנו רואים את זה". הוא הוסיף: "בחודש מאי יהיו כבר 45 מעלות, בשנה שעברה היו גם 45 מעלות. אנחנו צריכים להתכונן למציאות אחרת, שהקיץ מקדים והאירועים הקיצוניים הולכים ומקדימים. פעם זה היה יוני-יולי-אוגוסט, עכשיו אפשר לקבל את זה באפריל וגם באוקטובר. העונה החמה מתארכת וכך גם עונת השריפות. יש לזה משמעות גדולה לטבע, לחקלאות, לסביבה ולאנרגיה. מה שהיה הוא לא מה שיהיה".
כאמור, מדובר בטמפרטורות שלא נראו בפסח כבר 30 שנה. לקראת סוף חודש אפריל של שנת 2008, בין 21 ל-25 באותו חודש, נמדדו טמפרטורות של 40 מעלות במרכז הארץ. טמפרטורות זהות נמדדו גם בשרב הכבד שפקד את הארץ ב-20 באפריל 1994, אז הטמפרטורות בשפלה ובחוף הגיעו אף ל-42. ב-3 באפריל 1979 היו טמפרטורות גבוהות גם כן שעמדו על 40-38 במישור החוף.