למעלה מ-5,000 עגורים מתו בימים האחרונים מנגיף שפעת העופות באגמון החולה ופגרים רבים של עופות הבר פזורים בשטח. ההערכה היא כי מספר העגורים שימותו מהמחלה עוד יעלה. הנגיף התפשט גם לכמה לולי תרנגולות במושב מרגליות שבגבול לבנון, שם מושמדות למעלה מחצי מיליון תרנגולות.


מנכ"ל אגמון החולה, מעוז בר-און, סיפר בריאיון לאולפן ynet כי בדרך כלל הפגיעה היא בלולים ולא בעופות הנודדים. "שפעת העופות התחילה כמו בכל חורף במקומות אחרים בארץ. שפעת העופות תוקפת בדרך כלל רק את חיות הבית. זאת אומרת עופות, בדרך כלל לולים. משרד החקלאות יודע לטפל בזה בכל שנה, והשנה באמת חטפנו פה מכה קשה, להקות שלמות של עגורים חלו".
בר-און אמר כי לא ידוע כמה עגורים נדבקו בנגיף. "ברגע שהבנו לפני כשבוע איזה סוג שפעת זאת, ושהמראות הם קשים, ושהלהקות של העגורים הם כרגע באתגר מאוד מאוד גדול, סגרנו את הפארק לפעילות, גם השמורה נסגרה, שמורת החולה של רשות הטבע והגנים", הוא אמר. "האזור כולו בעצם הוא נגוע בשפעת הזאת וההתמודדות היא התמודדות של הטבע, כלומר הטבע מתמודד עם הטבע, אין יכולת לטפל בהם. אלו חיות בר, לא הייתה כזו מגפה אי פעם בישראל של חיות בר".
2 צפייה בגלריה
עגורים מתים במים בעמק החולה
עגורים מתים במים בעמק החולה
עגורים מתים במים בעמק החולה
(צילום: גיא אילון, רשות הטבע והגנים)
מנכ"ל האתר אמר כי בישראל יצטרכו ללמוד מהמקרה, שבו עופות בר שמגיעים מאירופה נושאים נגיף מסוכן. "כמו שהגיעה לנו הקורונה לפני שנתיים לא ידענו מה זה, אז גם השפעת הזו תקפה באופן קיצוני את הלהקות של העגורים, לא נראה דבר כזה אי פעם בישראל והשנה החורף הזה יש עוד שני מקרים דומים בסקוטלנד ובאנגליה, לא של עגורים אבל של להקות אחרות של אווזים", הוא אמר. "אני חושב שזה קשור איפשהו למגמה העולמית לאיך שאנחנו מטפלים בכדור הארץ ומשתמשים בו". הוא אמר כי אין תרופה שיכולה לעזור בשלב זה לעגורים.
על ההתמודדות עם הפגיעה הקשה בטבע, אמר בר-און: "ברמה האישית אתם אוהבים את העגורים, זה הסמל המסחרי של האגמון, איך מתמודדים עם זה? אתה יודע, אתה בא הביתה ורואה עגורים מתים בראש. זו תופעה קשה מאוד אפילו, אנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים, אנחנו אוהבים את העבודה שלנו ואת חיות הבר, קשה לראות את זה מאוד אפילו, אבל שוב, זו התמודדות של הטבע, אין לנו יכולת לעשות תיקון בעניין הזה ואנחנו צופים בזה, מנסים לעזור אם נוכל באיזשהו שלב, כרגע זה לא המצב".
2 צפייה בגלריה
אלפי עגורים נפגעו מהנגיף
אלפי עגורים נפגעו מהנגיף
אלפי עגורים נפגעו מהנגיף
(צילום: גיא אילון, רשות הטבע והגנים)
לדבריו, לא ידוע מתי המגפה הפוגעת בעופות הבר והלולים תיעלם. "אנחנו מודדים יום יום ושבוע שבוע את צעדינו, אנחנו מסתכלים על הלהקות, יש לנו רשת של מצלמות בשטח, יש צוותים שנכנסים פנימה לפנות את הפגרים כרגע של העגורים", הוא אמר. "מעורבים פה אקולוגים ווטרינרים ואנשי המקצוע".