כבוד לאקדמיה הישראלית: 19 חוקרים מישראל, מרוב האוניברסיטאות בארץ, זכו במענק היוקרתי ERC Starting Grant של האיחוד האירופי.
בסך הכול הוענקו המענקים ל-72 חוקרים מגרמניה, 43 מצרפת, 46 מבריטניה, 44 מהולנד, 28 מאיטליה, 23 מספרד, 19 מישראל, 14 משבדיה ו-10 מבלגיה. בנוסף ניתנו מענקים לחוקרים נוספים מרחבי יבשת אירופה וגם לחוקרים אמריקנים, שהתחייבו לעבור לחקור במוסדות אקדמיים באירופה.
4 צפייה בגלריה
מדענית
מדענית
(צילום: shutterstock)
מקבלי המענקים מישראל הם ד"ר שי בל מאוניברסיטת בר אילן, ד"ר גילי ביסקר מאוניברסיטת תל אביב, פרופ' ניר ביטנסקי מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר דוד פריזם מאוניברסיטת חיפה, ד"ר ניצן גונן מאוניברסיטת בר אילן, ד"ר יונית הוכברג מהאוניברסיטה העברית, ד"ר טלי אילוביץ מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר יואב ליבנה ממכון ויצמן למדע, פרופ' שי מורן מהטכניון, ד"ר מור ארזי ניצן מהאוניברסיטה העברית.
עוד יקבלו את המענק: ד"ר סיון רפאלי-אברמסון ממכון ויצמן למדע, ד"ר רון רוטבלום מהטכניון, ד"ר גדעון שגב מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר איילה שיבר מהטכניון, ד"ר אריק שיפרוט מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר שי סולומון מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר אביב תמר מהטכניון, ד"ר אסף ויונטה מבית החולים שיבא – תל השומר וד"ר מירב זהבי מאוניברסיטת בן גוריון בנגב.
ד"ר ניצן גונן, מהפקולטה למדעי החיים ומכון הננוטכנולוגיה בבר אילן, זכתה במענק היוקרתי על הצעתה לחקור את הגנום הלא מקודד (98% מהגנום שאינם מקודדים לגנים) ומעורבותו בהליך קביעת המין וכן בתיווך של מקרים של חולי DSD הסובלים מהיפוך מין. במהלך המחקר יפתחו במעבדתה של ד"ר גונן מיני אשכים במטרה לחקור עקרות וחוסר יכולת ליצור זרע, כמו כן ישתמשו במערכת זו כדי להבין טוב יותר מקרים של היפוך מין. בעתיד ייתכן ויוכלו להשתמש במערכת זו על מנת לאפשר ייצור של זרע במעבדה ובכך לאפשר לאנשים עקרים את היכולת להעמיד ילד ביולוגי".
4 צפייה בגלריה
ד"ר  ניצן גונן, אוניברסיטת בר אילן
ד"ר  ניצן גונן, אוניברסיטת בר אילן
ד"ר ניצן גונן, אוניברסיטת בר אילן
(צילום: אוניברסיטת בר אילן)
ד"ר שי בל, מהפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי בצפת, של אוניברסיטת בר-אילן זכה במענק על מחקרו בתחום קביעת המנגנונים מאחורי תפקוד לקוי של תאי גביע. "במחקר שלנו, נחקור תופעה זו, במטרה להבין מדוע מחסום הריר הזה מתפרק, כיצד ניתן לרפא אותו, ולהביא את הממצאים הללו למרפאה כדי לגרום להפוגה בחולים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות, כגון מחלות קרוהן וקוליטיס כיבית", הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
ד"ר שי בל, אוניברסיטת בר אילן
ד"ר שי בל, אוניברסיטת בר אילן
ד"ר שי בל, אוניברסיטת בר אילן
(צילום: אוניברסיטת בר אילן)
פרופ' שולמית מיכאלי, סגנית הנשיא למחקר באוניברסיטת בר אילן ומי שאמונה על גיוס המענקים לחוקרים אמרה: "בחודש האחרון חוקרים שלנו קיבלו מענקים בשווי כולל של 20 מיליון שקלים. מדובר בהבעת אמון של המערכת הבינלאומית במחקר יוצא הדופן שנעשה כאן בבר-אילן".
ד"ר טלי אילוביץ מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת תל אביב, קיבלה את המענק על פרויקט שמטרתו לפתח פלטפורמה טיפולית חדשנית לסרטן מוח מסוג גליובלסטומה, וזאת על ידי שימוש במיקרובועות ואולטראסאונד. השאיפה היא לפתוח את מחסום הדם-מוח ולבצע ניתוח לא פולשני בגידול הסרטני על ידי פיצוץ של הבועות.
4 צפייה בגלריה
ד"ר טלי אילוביץ, אוניברסיטת תל אביב
ד"ר טלי אילוביץ, אוניברסיטת תל אביב
ד"ר טלי אילוביץ, אוניברסיטת תל אביב
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)