ביום שבת וראשון אירעו בים סוף שני מקרים חריגים במיוחד בתוך 24 שעות, שגרמו לבהלה בקרב הציבור: שתי נשים מתו מתקיפת כריש לאחר ששחו ליד החוף במצרים. "תקיפות כרישים הן באופן כללי מאוד חריגות, ובטח תקיפות קטלניות וכל כך קרוב לחוף", אמר ד"ר זיו צמח-שמיר מביה״ס למדעי הים ע״ש צ׳רני, אוניברסיטת חיפה, לאולפן ynet.
"אנחנו לא יודעים כל כך פרטים, המצרים לא מוסרים לנו כל כך מה היה. האירוע הראשון פשוט מצולם והעלו אותו לפייסבוק ולכל הרשתות החברתיות, כך שקשה להתעלם ממנו. האירוע השני - אנחנו לא יודעים עליו כמעט שום דבר חוץ ממה שהם הסכימו לפרסם, אבל זה באמת אירוע חריג ונדיר", הוסיף צמח-שמיר.
3 צפייה בגלריה
תיירת אוסטרלית נהרגה מתקיפת כריש
תיירת אוסטרלית נהרגה מתקיפת כריש
דם במים בתיעוד מתקיפת הכריש שבה נהרגה אישה אוסטרית
"אמצעי זהירות כשנכנסים לים תמיד צריך לשמור. ברוב המקרים זה לא קשור לכרישים, אבל אם אנחנו מדברים כבר על כרישים, אז יש אמצעים יותר נכונים איך שוחים, איך צוללים, איך מתנהלים בסביבה של כרישים". החוקר ציין כי באתר של רשות הטבע והגנים מפורט על הוראות התנהגות כרישים בחדרה, וכדאי לקרוא הנושא. "למשל, עדיף לצלול, עדיף לשנרקל, עדיף להיות בקבוצה גדולה ולהיצמד למצע או לריף ולא להתפזר ככה במים, למרות שזה יכול להפתיע אותנו. בסוף חיות בר שמסתובבות סביבנו".
עוד הוסיף כי "אנחנו לא האוכל של הכרישים, בדרך כלל מדובר על טעות בזיהוי. הכריש לא טרף אותה, אם הוא אכל בביס אחד יד או רגל. הכריש טעם ולא טעים לו והוא הלך. הבעיה היא שכשכריש כזה גדול טועם, הבן אדם שנטעם נמצא בבעיה. במקרה שלה, אני חושב שאם היו קופצים מהר למים לעזור לה, היו יכולים להציל את החיים שלה. די עצוב לראות את הסרטון הזה".
3 צפייה בגלריה
תיירת אוסטרלית נהרגה מתקיפת כריש
תיירת אוסטרלית נהרגה מתקיפת כריש
תיירים המומים צופים מהצד. איש לא קפץ בגלל הסכנה
לפי גורמים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס, שתי התקריות התרחשו דרומית לעיר הורגאדה, סמוך לחוף "סאהל חשיש", במרחק של כ-600 מטר זו מזו. לפי אותם גורמים, גופתה של הקורבן השני, תיירת מרומניה בסוף שנות ה-40 לחייה, התגלתה שעות לאחר המתקפה שבה נהרגה אישה אוסטרית בת 68. משרד הסביבה המצרי הודיע כי בעקבות שתי מתקפות הכרישים תוקם ועדה שתחקור את נסיבותיהן. הרשויות המקומיות הודיעו במקביל על השעיית כל הפעילויות באזור שבו התרחשו המתקפות. החופים באזור נסגרו לשלושה ימים.
יאיר גיסר, ישראלי הנופש ליד האזור שבו התרחש המקרה, סיפר לאולפן כי "לא הייתי נכנס היום למים, ממש לא. זה כן מרתיע בסופו של דבר. שתי נשים ב-24 שעות זה קצת בעייתי, ברור שאנחנו אנשים אחראיים".
גיסר הוסיף כי הם שמעו אמבולנסים, ותחילה חשבו שמדובר בפיגוע. "רק לאחר מכן הבינו שזה בגלל הכרישים שהיו באזור. לא ידענו למה זה בדיוק האמבולנסים. אבל לא מספיק דיברו על זה שם, יכול להיות שמנסים לטשטש את זה אולי, לא לפגוע בתיירות, כי אולי יש שם דיבורים על רשלנות, שאף אחד לא עזר לה בזמן", אמר. עוד הוסיף המטייל ש"כשאנחנו יצאנו לטיול בשיט אני חושב שהצוות היה מצוין. כשאני צללתי היה איתי מדריך והכול היה בסדר. הוא היה צמוד אליי".
3 צפייה בגלריה
חוף סאהל חשיש ליד ים סוף הים האדום מצרים אילוסטרציה
חוף סאהל חשיש ליד ים סוף הים האדום מצרים אילוסטרציה
חוף סאהל חשיש
(צילום: shutterstock)
מתקפות כרישים במצרים נדירות יחסית, אבל בים סוף 44 מיני כרישים, כמה מהם קטלניים. הנפוץ שבהם הוא כריש שונית אפור, שאורכו 1.5 מטרים, יש לו 13 או 14 שיניים חדות במיוחד והוא שוחה במים רדודים יחסית.