"נשיונל ג'יאוגרפיק" בחר בסליק כלי הנשק ממדבר יהודה, שחשפו חוקרי רשות העתיקות, אוניברסיטת אריאל והמרכז לחקר מערות באוניברסיטה העברית, לאחת משבע התגליות הארכיאולוגיות החשובות בעולם לשנת 2023. בין התגליות המוביליות האחרות: פסל ראש אבן ענק באי הפסחא ועיר אבודה של שבט המאיה שאותרה בטכניקת לידאר. התגלית הישראלית הופיעה ראשונה ברשימת שבע התגליות.

ב-6 בספטמבר השנה, חודש בדיוק לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל, פרסמה רשות העתיקות ממצא סנסציוני ממדבר יהודה: סליק של ארבע חרבות רומיות וראש כידון מלפני כ-1,900 שנה, שהתגלו בגומחה נסתרת במערה בשמורת הטבע עין גדי, כשהממצאים במצב השתמרות מעולה.
נראה, כי כלי הנשק הוסלקו על ידי מורדים יהודיים שהסתתרו במערות לאחר שנלקחו כשלל מלחמה מהצבא הרומי. "למצוא חרב אחת כזו זה נדיר, אז ארבע? זה חלום. שפשפנו את העיניים כדי להאמין", אמרו אז החוקרים.
"הסלקת החרבות וראש הכידון בתוך סדקים עמוקים במערה מבודדת מצפון לעין גדי, מרמזת כי כלי הנשק נלקחו כשלל מידי חיילים רומיים או משדה הקרב והוסתרו במכוון על ידי מורדים יהודיים לצורך שימוש חוזר", אמר ד"ר איתן קליין, ממנהלי פרויקט סקר מדבר יהודה של רשות העתיקות, משרד מורשת והמנהל האזרחי. "סביר שהמורדים לא רצו להיתפס כשכלי הנשק עליהם, במפגש עם השלטונות הרומיים".
2 צפייה בגלריה
בדיקת החרבות העתיקות
בדיקת החרבות העתיקות
בדיקת החרבות העתיקות
(צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
2 צפייה בגלריה
חרבות הברזל. אחת התגליות החשובות של השנה
חרבות הברזל. אחת התגליות החשובות של השנה
חרבות הברזל. אחת התגליות החשובות של השנה
(צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
"אני גאה בצוות החוקרים על ההכרה העולמית בתגלית", אמר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות לאחר ההכרזה של המגזין היוקרתי. "אנחנו נמצאים בחג החנוכה, ומעט אור מגרש הרבה מן החושך. סליק כלי הנשק המיוחס למורדי מרד בר כוכבא פורסם בתקשורת בארץ ובעולם, בדיוק חודש לפני מלחמת חרבות ברזל. לא מן הנמנע שהוא גם שימש השראה לבחירה שמה של המלחמה. מדובר בתגלית מצמררת ומרגשת, נגיעה ברגע בזמן. סקר מדבר יהודה, בהובלת רשות העתיקות, נעשה בשיתוף פעולה חשוב עם משרד מורשת וקמ"ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי והוא כותב לנו דפים חדשים ומרתקים בספרי ההיסטוריה".
תגלית החרבות התברגה גם בעשרת המקומות הראשונים של המגזין Heritage Daily לשנת 2023, שם הגיעה למקום השביעי המכובד.