שמורת חיות הבר אוקפי שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו היא ביתם של אוכלוסייה משמעותית של אוקפים, פילים, שימפנזים ועוד בעלי חיים, שנתונים בסכנת הכחדה. עקב פעילות בלתי חוקית של כריית זהב, במקום שמוגדר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו מאז 1996, נתונים כל בעלי החיים בשמורה והאוקפים בפרט בסכנת הכחדה ממשית. מחר (שבת) מצוין בעולם יום האוקפי.
האוקפי, ג'ירף היער בשמו הנוסף, התגלה לעולם רק בתחילת המאה ה-20 ונראה כמו שילוב מוזר בין ג'ירף לזברה, בשל הפסים שעל רגליו ועורו הכהה המסייעים לו להסתוות במעמקי היערות הסבוכים מפני טורפיו העיקריים ובהם הנמר האפריקני. יחד עם זאת, נראה שהאיום העיקרי מגיע מבני האדם ולאור זאת הוגדר המין על ידי איגוד השימור העולמי כ"נתון בסכנת הכחדה". ממש כמו שהפנדה מזוהה עם סין והקנגורו עם אוסטרליה, כך גם האוקפי מזוהה עם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ואף מופיע על גבי השטרות המקומיים של המדינה האפריקנית.
3 צפייה בגלריה
אוקאפי
אוקאפי
אוקפי
(צילום: shutterstock)
רק כ-30 אלף אוקפים נותרו בחייכם ובשל הפעילות האנושית שפוגעת בהם ובבתי הגידול שלהם, מספר רק הולך ומצטמצם. 5,000 מהאוקפים חיים בשמורת חיות הבר אוקפי (Okapi Wildlife Reserve) השוכנת ביער איטורי שבצפון-מזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בסמוך לגבולה עם דרום סודן ואוגנדה. מדובר על אזור מוגן, ששטחו כמעט 670 אלף דונם, ושם יש יערות גשם בתוליים. פרט לאוקפי המקום נחשב כבית הגידול של שימפנזים ובעלי חיים נדירים או בסכנת הכחדה, כמו גם של כ-380 מיני ציפורים.
לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו - מדינה עם אחד ממגוון הביולוגי הגבוה ביותר בעולם - יש אחריות להגן על היערות שלה, בין היתר לאור המאבק במשבר האקלים. למרבה הצער, מעמדה של השמורה כאתר מורשת עולמי איננה מספיקה כדי להגן על הטבע החי בה. כריית זהב בלתי חוקית מאיימת להרוס את היערות ובתי הגידול הטבעיים של מיני הצמחים ובעלי החיים, תוך זיהום מקורות המים בכימיקלים רעילים, כמו כספית, ואף להשפיע על בריאות התושבים באזור. הפעילות במכרות אף מביאה לעלייה בציד ומגדילה עוד יותר את הנזק שנגרם כתוצאה מפעילות זו.
3 צפייה בגלריה
אוקאפי
אוקאפי
5,000 מהאוקפים חיים בשמורה שבה כורים זהב
(צילום: shutterstock)
החברה הסינית Kimia Mining שבסיסה בבוניה, עיר הבירה של מחוז איטורי, קיבלה את ההיתר לעבוד בתוך שטח השמורה על אף הפגיעה בצומח ובחי שבגבולותיה. חמור מכך, על פי דו"ח של האו"ם, קצינים בכירים בצבא קונגו מעורבים גם הם בפעילות הכרייה הבלתי חוקית, בעוד שפקידי ממשלה מעלימים עין כאשר כמות ניכרת של הזהב מוברחת מעבר לגבול, היישר אל אוגנדה.
חשוב לציין כי פעילות הכרייה מפרה את חוקי הסביבה ואת קוד הכרייה האוסר על פעילויות המזיקות לטבע. יתר על כן, זכותו וחובתו של כל אזרח במדינה להגן על הסביבה מעוגנת בסעיף 53 לחוקה המקומית. לכן, התגבשה קבוצה של כ-250 ארגונים סביבתיים שיצאה בקריאה לנשיא פליקס צ'יסקדי ולראש ממשלתה, ז'אן מישל סמה לוקונדה, לאכוף את החוקים הקיימים ולשים קץ לכרייה בשמורת חיות הבר של אוקפי ובאזורים מוגנים אחרים.
3 צפייה בגלריה
אוקאפי
אוקאפי
אוקפי
(צילום: shutterstock)
ז'אן דה דיו מוסונגלה, ראש הפרקליטות הצבאית בממבסה (עיירה במחוז איטורי), אמר כי שלושה גברים קונגולזים נעצרו, אך שניים נוספים, סינים במוצאם, נמלטו (שלושת העצורים נלקחו להמשך חקירה). "יותר מ-99% מהזהב המופק ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו מוברח למדינות שכנות. הרשויות מעלימות עין", אמר מוסונגלה.