שיקום הקשרים בין השותפות בתחנת החלל הבינלאומית ובפרויקטים אחרים בחלל - יתאפשר רק לאחר הסרת הסנקציות שהוטלו על מוסקבה. כך אמר היום (שבת) ראש סוכנות החלל הרוסית, דמיטרי רוגוזין.
רוגוזין אמר כי מטרת הסנקציות, שהוטלו על רוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה, נועדו "להרוג את הכלכלה הרוסית ולהכניס את עמנו לייאוש ורעב, כדי להעמיד את ארצנו על ברכיה". ראש סוכנות החלל הרוסית הוסיף: "הם לא יצליחו בכך, אבל הכוונות שלהם ברורות".
1 צפייה בגלריה
דמיטירי רוגוזין, ראש סוכנות החלל הרוסית
דמיטירי רוגוזין, ראש סוכנות החלל הרוסית
דמיטירי רוגוזין, ראש סוכנות החלל הרוסית
(צילום: רויטרס)
"לכן אני מאמין ששיקום היחסים התקינים בין המדינות השותפות בתחנת החלל הבינלאומית ובפרויקטים אחרים אפשרי רק עם הסרה מלאה וללא תנאי של הסנקציות הבלתי חוקיות", אמר רוגוזין. הוא אמר עוד כי ההצעות של סוכנות החלל הרוסית לגבי מועד סיום שיתוף הפעולה בתחנת החלל הבינלאומית עם סוכנויות החלל של ארצות הברית, קנדה, האיחוד האירופי ויפן - ידווחו בקרוב לרשויות ברוסיה. בעבר אמר רוגוזין כי הסנקציות עלולות "להרוס" את השותפות בין ארצות הברית לרוסיה בתחנת החלל הבינלאומית.
למרות המתיחות בין רוסיה לארצות הברית, חזר השבוע לחלל האסטרונאוט האמריקני מארק ונדה היי, יחד עם שני קוסמונאוטים רוסים בחללית סויוז רוסית. השלושה נחתו בשלום בקזחסטן.
זו לא ההתבטאות הראשונה של רוגוזין בשבועות האחרונים נגד המערב. כמה ימים לאחר הטלת הסנקציות, הוא הזהיר כי הסנקציות האמריקניות "עלולות להרוס את שיתוף הפעולה שלנו". הוא הוסיף כי פלטפורמת המחקר בחלל לא תחזיק מעמד ללא עזרת ארצו. מומחים רואים באיומים של ראש סוכנות החלל הרוסית כלחץ פוליטי, בהתחשב בהסתמכותן של שתי המדינות זו על זו בחלל. אבל הדבר יכול לזרז את סוף שיתוף הפעולה ארוך השנים בין ארצות הברית לרוסיה בתחנת החלל.


תחנת החלל הבינלאומית, המאוישת ברציפות על ידי אסטרונאוטים וקוסמונאוטים מאז סוף 2000, מחולקת לשני חלקים – אמריקני ורוסי. נכון לעכשיו תחנת החלל הבינלאומית תלויה במערכת הנעה רוסית על מנת לשמור על מסלולה בגובה של כ-400 ק"מ מעל פני כדור הארץ, כאשר האמריקנים אחראים על מערכות החשמל ומערכות תומכות חיים.
בסוכנות החלל האמריקנית מקווים שהתחנה תמשיך לפעול עד 2030, אז היא תתרסק באופן מבוקר באזור שומם בדרום האוקיינוס השקט. רוסיה, לעומת זאת, לא התחייבה להמשיך את שיתוף הפעולה בחלל מעבר לשנת 2024.