החקלאות היא אחד הבסיסים החיוניים לקיום ולפיתוח של תרבויות ברחבי העולם, כשהיא קשורה קשר הדוק לזמינות המים ולהובלתם. האזור המדברי והצחיח של פרו נחשב למאתגר בכל הנוגע לאדמה פורייה ומניבה. יחד עם זאת, נראה כי תרבות הנסקה המקומית ניצלה עד תום את תנאי השטח ופיתחה מערכת הידראולית שמטיבה גם עם בני האדם וגם עם החקלאות המקומית.
4 צפייה בגלריה
אמת המים במדבר נסקה שבפרו
אמת המים במדבר נסקה שבפרו
אמת המים במדבר נסקה שבפרו
(צילום: AFP)
מערכת אמות מים גאונית של עץ ואבן, שנבנתה לפני כ-1,700 שנה על ידי אנשי תרבות הנסקה (Nazca) הפרה-היספניים של פרו, אחת מהתרבויות הקדומות שהתגוררו בעמקי הנהרות הפוריים החוצים את מישורי הפמפס - משטחים צחיחים ונרחבים הנמצאים בין האוקיינוס השקט להרי האנדים, ביניהם עוברים עמקי נהרות היורדים מההרים לים - בין שנת 200 ל-600 לספירה, עדיין מספקת לחקלאים מים עד היום.
המבוך המורכב של ערוצים ובורות בעומק של עד 15 מטר מוביל מי שתייה והשקיה קריטיים מהרים ונהרות רחוקים לכ-900 משפחות חקלאיות, שהחקלאות היא עצם קיומן, במדבר נסקה שבדרום פרו, רמה גבוהה וצחיחה המשתרעת לאורך 85 ק"מ בקרבת חוף האוקיינוס השקט, ומרוחקת כ-400 ק"מ מלימה, עיר הבירה הפרואנית. בנוף הצחיח, הם מגדלים תפוחי אדמה, כותנה, ירקות ועצי פרי. "מערכת אמות המים עוזרת לנו להשקות את הגידולים החקלאיים שלנו", אמר ל-AFP החקלאי ניקולס קוויספה, בן ה-39, שמשקה את תפוחי האדמה באמצעות מערכת אמות המים של בני הנסקה. לדבריו, זה מתאפשר רק בזכות החקלאים הקדומים שהייתה ברשותם הטכנולוגיה המתקדמת הזו.
4 צפייה בגלריה
אמת המים במדבר נסקה שבפרו
אמת המים במדבר נסקה שבפרו
אמת המים במדבר נסקה שבפרו
(צילום: AFP)
עלותה השנתית של אספקת המים שמגיעה לאותן משפחות, כמו זו של קוויספה, נאמדת בכ-32 דולר. מערכות אמות המים האייקוניות, שנחשבות ללא פחות מפלא הנדסה הידראולית עתיקה, הוגשו על ידי פרו לאונסק"ו על מנת שהארגון יכיר בהן כאתר מורשת תרבותית. על לפי ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, עד לבניית אמות המים, המחסור במים במדבר הפרואני הפריע להתיישבות אנושית באזור שבו הנהרות יבשים מזרימה במשך רוב ימות השנה.
באתר האינטרנט של אונסק"ו הוסבר כי תושבי תרבות הנסקה הצליחו להשתמש במים שמקורם במאגר תת-קרקעי באמצעות חדשנות טכנולוגית, שנוצרה על ידי אמות מים מתוחכמות שיוצרות מערכת הידראולית ייחודית מבחינת עיצוב, טכניקת בנייה, מיקום, שימוש ותפקוד. כמו כן, נכתב שם שהמים אשר מובלים באמצעות אמות המים משמשים לא רק להרוויית צימאונם של התושבים, אלא גם להשקיית שדות היבולים, כך שנוצר למעשה נווה מדבר פורה בלב האזור הצחיח העצום.
4 צפייה בגלריה
מערכת אמות המים במדבר נסקה שבפרו
מערכת אמות המים במדבר נסקה שבפרו
מערכת אמות המים במדבר נסקה שבפרו
(צילום: AFP)
המערכת יכולה להעביר כ-18 עד 20 ליטר מים בשנייה, כך על פי הרשויות בפרו. כמו כן, מאמינים כי אמות המים, 42 במספר, נבנו על ידי אותם אנשים שאחראים גם לבניית קווי הנסקה המפורסמים של מדבריות פרו - סדרה של דמויות גיאומטריות בדמות בעלי חיים דוגמת קוליברים (ובכלל בעלי כנף שונים), עכבישים, קופים, לטאות, לווייתנים ואף דמויות אנושיות, אותן ניתן לראות רק מהאוויר. תפקידם או משמעותם של הקווים - אתר מורשת עולמית של אונסק"ו מאז 1994 - נותרו לא ברורים.
חלק מאמינים שאותם קווים, שנוצרו כשהוסרו אבני החצץ המצופות בתחמוצות של ברזל ומנגן שגוונן אדום חלודה שכיסו את פני מדבר נסקה, נועדו לתצפית אסטרונומית, בעוד שאחרים סברו כי הם היו חלק מלוח שנה.
4 צפייה בגלריה
דוגמה של קווי הנסקה בפרו
דוגמה של קווי הנסקה בפרו
דוגמה של קווי הנסקה בפרו
(צילום: AFP)
"באשר לאמות המים, אנו מעריכים ש-29 מהן עדיין פועלות ובזכות המערכת ההידראולית הזו, כפי שניתן לראות, העמק כולו ירוק", אמר הארכיאולוג הממשלתי עבדול יאלי ל-AFP. "זוהי יצירת אמנות של ממש, הן מבחינת ארכיטקטורה והן מבחינת הנדסה. תעלות האבן הללו, שדרשו פינוי של מיליוני טונות של חול כדי לבנות אותן, ממשיכות לתפקד עד עצם היום הזה", הוסיף חורחה לופז-דוריגה, דובר קבוצת AJE הרב לאומית, התומכת ברשויות המקומיות בתחזוקת אמות המים.