בישראל רשומים י ותר מ-1.1 מיליון כלבים. לפי נתוני משרד החקלאות, מתחילת השנה עד 21 ביוני דווחו 1,092 אירועי נשיכות של כלבים, ב-66 מהם היה מעורב גזע מסוכן. ב-2022 דווחו 2,213 מקרים, מהם 119 מקרים שבהם היה מעורב גזע מסוכן. לא כל אירועי הנשיכות והתקיפות מדווחים, ולכן המספר האמיתי כנראה גבוה יותר. מה חשוב לדעת כדי להימנע מתביעה, או לחלופין לקבל פיצוי? גיבשנו מדריך בסיוע עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומומחה בדיני ביטוח, ועו"ד ערן יעקובוביץ', שותף במשרד עורכי הדין צבי יעקובוביץ' ושות' ומומחה בדיני ביטוח ונזיקין.
2 צפייה בגלריה
כלב מאיים
כלב מאיים
כלב מאיים
(צילום: shutterstock)
מה צריך להוכיח כדי לקבל פיצוי על נשיכה?
עו"ד אסף ורשה מסביר כי סעיף 41 א' לפקודת הנזיקין קובע אחריות מוחלטת של בעלי הכלב, או מי שמחזיק בו בדרך קבע, במקרה שהכלב תקף. לכן בשונה מתביעת נזיקין רגילה, הניזוק לא צריך להוכיח שהייתה התרשלות, אלא רק להביא אסמכתאות על עצם הפגיעה והיקפה. אם האירוע לא מחייב הזמנת מד"א, יש לקחת פרטי עדים, ולהגיע לבית חולים או מרכז רפואי ולדאוג שיכתבו בפרוטוקול שמדובר בנשיכה.
בשלב הבא מומלץ להגיש תלונה במשטרה, ובהמשך, אם יש מצלמת רחוב שתיעדה את הנשיכה לפנות לבעליה לצורך קבלת התיעוד. לאחר מכן יש לפנות למומחה בתחום הרלוונטי לנזק שנגרם (פלסטיקאי, פסיכיאטר) ולקבל חוות דעת בנוגע לנזק. בלי חוות דעת זו לא ניתן יהיה לקבל פיצוי.
מה קורה אם נשך אותי כלב לא מחוסן?
החיסון היחיד שמחויב על פי חוק הוא חיסון נגד כלבת, שאותו נותנים בגיל 3 חודשים, ובהמשך פעם בשנה במשך כל החיים. עו"ד אסף ורשה מציין כי בעת מתן החיסון קיימת חובה לשלם גם אגרת רישיון להחזקת כלב. אדם שחלה בכלבת בעקבות נשיכת כלב שאינו מחוסן, זכאי לקבל מבעלי הכלב פיצויים, שמשקפים את הנזק הפיזי והנפשי שנגרם לו. בעלי הכלב צפוי גם לקנס מינהלי, ויוגש נגדו כתב אישום. ד"ר תמיר גשן, מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, מוסיף: "כלבת היא מחלה מסוכנת, חשוכת מרפא, שעלולה להביא למוות. בשל מיקומה הגיאוגרפי של ישראל, היא נחשבת למדינה בעלת סיכון הדבקה גבוה, ועל כן מונהג בה חיסון חובה לכלבים, כדי לשמור על בריאות הציבור ובעלי החיים".
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(איור: shutterstock)
איזה ביטוח מכסה נזקים שגורם בעל חיים?
אדוה שלנגר מאירי, מנהלת חטיבת ביטוח כללי במגדל ביטוח: "במסגרת פרק צד שלישי בפוליסת ביטוח דירה קיים כיסוי על נזק גופני או נפשי שהכלב יגרום לעובר אורח מחוץ לדירה או לאורח שבא לבקר. עם זאת, הפוליסה אינה כוללת כיסוי לכלבים מסוכנים או לגזעים מסוכנים, כהגדרתם בחוק להסדרת הפיקוח על כלבים, בהם אמסטאף, רוטוויילר ופיט בול".
עו"ד ערן יעקובוביץ מוסיף כי יש כיום פוליסות ייעודיות לחיות מחמד, שמשלבות כיסוי הוצאות אצל וטרינר לצד כיסוי נזקים שנגרמו לצד ג', בין אם לרכוש ובין אם לגוף.
הכלב ברח לכביש, ורכב שרצה להימנע מלפגוע בו, סטה הצידה וגרם לתאונה. מה הדין?
עו"ד יעקובוביץ מסביר כי החובה של בעל הכלב לשלוט בכלבו מחייבת אותו גם למנוע את בריחתו מחצר הבית, כל שכֵּן לכביש. אם יוכח כי בעלי הכלב התרשל ובשל כך הכלב ברח ונגרמה תאונה, תוטל אחריות על בעל הכלב או המחזיק בו, ובית המשפט יכול לחייבו בתשלום נזקי הרכוש שנגרמו לרכבים המעורבים. במקרה של נזק גוף, מי שיפצה את הנהג שסטה, או את הולך רגל שנפגע בעקבות כך - היא המבטחת בפוליסת החובה של הרכב שפגע".
נהגתי ופגעתי בטעות בכלב. האם אני מחויב לעצור?
עו"ד ורשה מציין: דיני התעבורה אוסרים הפקרת בן אדם לאחר תאונה, אך לא אוסרים על הפקרת בעל חיים. ואולם באופן עקרוני, אפשר לטעון גם שאי-עצירה היא עבירה על חוק צער בעלי חיים, שאוסר התעללות. בכל מקרה, צריך לעצור.
על הכלב שנשך אותי לא היה פריט זיהוי. מה לעשות?
החוק מחייב בעלי כלבים לסמן את כלביהם בשבב זיהוי אלקטרוני בעת מתן חיסון כלבת ראשון לחייהם, כתנאי לקבלת רישיון החזקת כלב מהרשות המקומית. במקרה של נשיכה על ידי כלב נטול שבב, יש להזעיק פקח עירייה כדי שילכוד את הכלב. בהמשך, אם הניסיונות לאיתור בעליו כשלו, ומדובר בפציעה חמורה - ניתן להסתייע בחוקר פרטי כדי למצוא את הבעלים.
צילום: שחר כלבצילום: שחר כלבצילום: אילן סבירסקי
הכלב שלי נשך ילד בגינה לאחר שהילד התגרה בו. מה הדין?
סעיף 41ב' לפקודת הנזיקין קובע כי במקרה של התגרות, בעלי הכלב פטור מחובתו לפצות את הניזוק. אם יצליח להוכיח זאת, ייתכן שבית המשפט יפטור אותו מחובת פיצוי או יקטין את היקפה. כך, למשל, בית המשפט המחוזי בירושלים קבע במקרה מסוים, בדעת רוב, כי הכנסת יד לחצר על מנת ללטף כלב מהווה התגרות, גם אם לא הייתה כוונה סובייקטיבית להתגרות בכלב. נקבע כי במקרה הנדון יש להפחית 25% מסכום הפיצויים שנקבע.
עו"ד ערן יעקובוביץ'עו"ד ערן יעקובוביץ'צילום: אילן סבירסקי
הכלב שלי נשך כלב אחר. האם אדרש לשלם פיצוי?
עו"ד יעקובוביץ' מציין כי כלבים מטבעם משחקים זה עם זה באגרסיביות מסוימת, ולא ניתן לצפות כי בתי המשפט יחייבו בעליו של כלב לשלם פיצויים בכל מקרה שבו כלב אחר נפגע כתוצאה ממפגש כזה. עם זאת, יש סיטואציות שכיחות שבהחלט הופכות את האירוע לכזה שנושא בצידו פיצוי כספי. כך, למשל, מציין עו"ד ורשה, במקרה שבו כלב שלא הוחזק ברצועה נשך כלב שהיה קשור. למעשה, בתי המשפט עשויים לפסוק פיצויים בכל מקרה שבו בעליו של הכלב הננשך יצליח להוכיח כי הכלב השני יזם את התקיפה, כל שכן אם מדובר בכלב שנשך בעבר.