על פי ההערכות כ-70 אלף סטודנטים גויסו למילואים וכתוצאה מכך הודיע הבוקר (יום ג') ראשי אוניברסיטאות המחקר כי פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ"ד, שהייתה אמורה להיפתח בשבוע שעבר, תתחיל רק כשיחל תהליך שחרור של המגויסים למילואים, אך לא לפני 3 בדצמבר.

בהודעת ראשי אוניברסיטאות המחקר נכתב כי מאז תחילת המלחמה גויסו עשרות אלפי סטודנטים וסטודנטיות ואנשי סגל. על-פי הערכות מדובר בכ-30% מכלל הסטודנטים באוניברסיטאות.
עוד נכתב בהודעה כי מתוך מטרה ברורה שלא לפגוע בקהילת הסטודנטים, הכוללת את משרתי מילואים ובני/בנות זוגם יחד עם תושבי אזורי עימות שפונו מבתיהם, משפחות שיקיריהם נרצחו, נחטפו או נפצעו -הוחלט על דחיית פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד.
לפני פתיחת הסמסטר, תינתן הודעה מקדימה של שבועיים שיוקדשו לחזרה לשיגרה ולמסלול האקדמי, ובסיומם יחלו הלימודים.
1 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בר-אילן. ארכיון
אוניברסיטת בר-אילן. ארכיון
אוניברסיטת בר-אילן. ארכיון
(צילום: ירון ברנר)
"אנו שואפים ששנת הלימודים תתקיים במלואה ותכלול שני סמסטרים מלאים", נכתב בהודעת ראשי אוניברסיטאות המחקר. "ככל שיעלה הצורך, תגלוש שנת הלימודים גם לתקופת הקיץ. ההחלטות הפרטניות לגבי מבנה שנת הלימודים יתקבלו בכל אחת מהאוניברסיטאות".
פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן ויו"ר ועדת ראשי האוניברסיטאות, אמר בריאיון ל-ynet live: "אנחנו נשתדל לטפל פרטנית אחד-אחד באנשים, כדי להקטין את המינימום את הנזק או הצער שייגרם לאנשים שלא יתחילו את שנת הלימודים במצב המורכב שאנחנו נמצאים בו".
לדבריו, "אנחנו כמו כולם נמצאים באי ודאות, אנחנו לא יודעים אם הדבר הזה ייקח שבועות או חודשים". פרופ' צבן הוסיף כי "בתוך האי ודאות אנחנו מנסים לייצר הבנה לסטודנטים ולסגל שלנו. אנחנו עובדים על תוכניות לכל תרחיש. אנחנו שואפים לא להפסיד את שנת הלימודים. כרגע זה התאריך שלפניו לא נתחיל, ואנחנו נתייחס בצורה מאוד משמעותית לאנשי המילואים, שנקווה שישתחררו במהרה".
במקביל, פורום המכללות הטכנולוגיות הודיע כי שנת הלימודים במכללות הטכנולוגיות תחל גם כן לכל המוקדם, ב-3 בדצמבר, עם תחילת תהליך השחרור של המגויסים למילואים, שרבים מהם סטודנטים ואנשי צוות במכללות. קביעת המועד הסופי לפתיחת שנת הלימודים תיעשה בכפוף להערכת מצב בתחילת חודש דצמבר.
מפורום המכללות הטכנולוגיות נמסר: "אנו פועלים בתיאום מלא מול מה"ט במשרד העבודה והתאחדות הסטודנטים הארצית ובסולידריות מלאה עם כלל המגויסים למערכה. הפורום מבקש לייצר ודאות מרבית לקהילת הסטודנטים שגויסו בצו 8, לסטודנטים שפונו מבתיהם במהלך המלחמה, ולסטודנטים רבים שקרוביהם נרצחו, נחטפו או נפצעו".