תושבים ברחבי הארץ, בעיקר בצפון, דיווחו אמש (מוצאי שבת) על שובל אור שנראה בשמיים ונע לכיוון צפון. במקביל, גם כמה תושבים בלבנון, בקפריסין ובטורקיה תיעדו את שובל האור בשמיים. בזמן שנראה שובל האור בשמי הארץ עברה קבוצה של לווייני סטארלינק (Starlink) כמה מאות קילומטרים מערבית לישראל.


2 צפייה בגלריה
שובל אור בשמי ישראל
שובל אור בשמי ישראל
שובל אור בשמי צפון הארץ
(צילום: אמל סלאח, מדווחים מהשטח)
גדי שבתאי, תושב שכונת אכזיב בנהריה, סיפר כי הוא ראה את שובל האור סמוך לשעה 22:00: "זה היה מראה מרהיב, טור של אורות נפרדים. הוא נע ממש באיטיות מכיוון דרום מזרח לכוון צפון מערב ונעלם בחשיכה בעומק הים".
מבדיקת אתרים העוקבים אחר מסלולי לוויינים עולה, כי שובל האור קשור ללווייני סטארלינק של חברת SpaceX - שעברו מערבית לקפריסין. מהמפות עולה כי קבוצת לווייני סטארלינק עברו כמה דקות לאחר שנראו מישראל באזור טורקיה ומשם הם המשיכו צפונה לרוסיה. בדרך כלל לא רואים לוויינים הנמצאים במרחק כזה בבהירות כזו, אך ייתכן והפאנלים הסולאריים של הלוויינים החזירו את אור השמש לכיוון ישראל - ולכן היה ניתן לראות אותם, למרות שהם היו במרחק של כמה מאות קילומטרים.
חברת SpaceX שיגרה שלשום מבסיס החלל קייפ קנוורל שבפלורידה 46 לוויינים ומחר היא צפויה לשגר 53 לווינים נוספים. בימים שלאחר השיגור הלוויינים נראים בשמיים כשהם נעים בטור, זה אחר זה.
2 צפייה בגלריה
הלוויינים חלפו כמה מאות קילומטרים מערבית לישראל בזמן ששובל האור נצפה
הלוויינים חלפו כמה מאות קילומטרים מערבית לישראל בזמן ששובל האור נצפה
הלוויינים חלפו כמה מאות קילומטרים מערבית לישראל בזמן ששובל האור נצפה בארץ
(צילום: מתוך heavens above)
תיעוד מטורקיה:
תיעוד מהעיר איסטנבול:
עוד תיעוד מאיסטנבול:
תיעוד גם מלבנון:
מומחים שללו מיד את האפשרות שמדובר במטאור, כיוון שהמהירות בה שובל האור נע בשמיים הייתה איטית יחסית. בנוסף, הועלתה האפשרות שמדובר בלוויין שנכנס לאטמוספירה - ושם נשרף. כאשר לוויין חודר לאטמוספירה הוא מתפרק ולעיתים נראים כמה חלקים נעים בזה אחר זה. במקרה שכזה אמורים להיראות שובלי אש בגדלים שונים - מה שלא קרה הפעם. כמו כן, הועלתה אפשרות כי מדובר במטוסים - אך גם זו נשללה. בצה"ל אמרו כי האירוע אינו מוכר להם.

פורסם לראשונה: 23:17, 23.07.22