תופעה נדירה שטרם תועדה: פקח רשות הטבע והגנים עזרא חדד, שסייר השבוע בגבעות מזרח בית גוברין בשמורת הטבע גבעת את, תיעד קניבליזם אצל בזים כשבז בוגר טרף בז צעיר, אותו הרג קודם לכן. צפו בתיעוד:


חדד סיפר על התיעוד הנדיר: "ראיתי לפתע שני בזים מצויים זכרים, כשהם רבים בתוך הצמחייה. בהתחלה רק הסתכלתי ולא תיעדתי עד שראיתי שהזכר הבוגר הורג את הזכר הצעיר. הם היו במקום שקשה לתעד, אך כשהתקרבתי ראיתי כי רגליו של הבז הבוגר נעוצות בבז הזכר הצעיר, ואז התחלתי לתעד כשהבז הזכר הבוגר אוכל את הבז הזכר הצעיר".
הפקח הוסיף לתאר את המקרה, שהתרחש לא רחוק ממנו: "הוא ממש לא ויתר. גם כשהתקרבתי הוא מדי פעם דילג במעוף כשהבז הצעיר תפוס בטפרים שלו".
2 צפייה בגלריה
בז אוכל את הבז שהרג
בז אוכל את הבז שהרג
בז אוכל את הבז שהרג
(צילום: עזרא חדד, רשות הטבע והגנים)
מדובר באירוע נדיר ביותר, וחדד הצליח לתעד אותו בסרטון וידאו. "זו הפעם ראשונה שאני רואה תופעה כזאת אצל בזים בכל שנותיי".
ברשות הטבע והגנים מסבירים כי תופעת הקניבליזם אצל עופות בעולם מוכרת יותר במשפחת הניציים, שהיא המשפחה הגדולה בעופות הדורסים.
2 צפייה בגלריה
התיעוד הנדיר
התיעוד הנדיר
התיעוד הנדיר
(צילום: עזרא חדד, רשות הטבע והגנים)
"למיטב ידיעתי לא תועד דבר כזה אצל בזים. ידוע שזכרים רבים על טריטוריה, מזון, ובמקרה הזה לא ברורה הסיבה של התקיפה והטריפה", אמר חדד. "התופעה מוכרת בעופות דורסים בעיקר במשפחת הניציים שכוללת את העיטים, נשרים, עקבים. מדובר בתופעה שמתועדת רק בשנים האחרונות. במקרה הזה נצפה זכר בוגר שתקף זכר צעיר ואף הרג אותו. אנחנו מכירים תופעת קניבליזם בבני אדם, עכבישים, עופות, אך בבזים זהו מקרה ראשון ואכזרי מאוד שהסתיים במוות מתועד, ואף באכילת הבז הצעיר. זה נדיר ואין מידע על זה בעולם".
פורסם לראשונה: 11:34, 24.01.22