הסרט הרוסי שישאיר את האסטרונאוט האמריקני שנה שלמה בחלל: לאסטרונאוט מארק ונדה היי נודע רק בשבוע שעבר שישוגר לתחנת החלל הבינלאומית ב-9 באפריל באמצעות הרקטה הרוסית סויוז, ויישאר כנראה קרוב לשנה מחוץ לכדור הארץ. ונדה היי התאמן והכין את עצמו לאפשרות הזו, אבל ההחלטה הרשמית נמסרה רק השבוע - והרקע הוא המרוץ הקולנועי לחלל.
במסיבת עיתונאים ביום שני בסטאר סיטי שברוסיה אמר ונדה היי כי ייתכן שהוא ייאלץ לוותר על כיסאו בטיסה חזרה של סויוז בסתיו לטובת במאי סרט רוסי ושחקנית שתככב בו. אם כך יקרה, הרי שונדה היי ופטר דוברוב - אחד משני הקוסמונאוטים הרוסים שימריאו בחודש הבא - יצטרכו לחכות לטיסה הבאה של סויוז, ככל הנראה באביב 2022.
3 צפייה בגלריה
סרט רוסי אתגר יצולם ב חלל
סרט רוסי אתגר יצולם ב חלל
כרזת הסרט "אתגר"
בתחילת מאי אשתקד דווח כי טום קרוז עובד ביחד עם נאס"א ועם מייסד SpaceX אילון מאסק על סרט קולנוע ראשון שיצולם בחלל החיצון. הרוסים, שמנסים כנראה לנצח באותו מרוץ קולנועי לחלל, הודיעו בספטמבר על תוכניות משלהם לסרט בחלל, בשיתוף סוכנות החלל הרוסית רוקוסמוס. "טוס לכוכבים, והפוך לכוכב", הוא הסלוגן, והשם הזמני של הסרט הוא "ויזוב", אתגר.
הסרט מתוכנן להציג את הפעילות הרוסית בחלל ולהלל את הקוסמונאוטים. עדיין לא ברור כמה קטעים מהסרט יצולמו בחלל, אבל בכל מקרה קוסמונאוטים רוסים יתאמנו כדי לשמש כצלמים ומקליטים. השחקנית-קוסמונאוטית, שהיא וממלאת מקומה עדיין לא נבחרו, תשוגר כנראה באוקטובר יחד עם הבמאי קלים שיפנקו, והשניים ישהו כשבוע בתחנת החלל לפני חזרתם לכדור הארץ.
בנובמבר פורסם תיאור המשרה הלא-שגרתי, ושחקניות - לצד נשים ששואפות לשחק ולהגיע לחלל - נקראו להגיש מועמדות. לאחר הבחירה בשחקנית ובממלאת המקום, שצפויה בעוד חודש, הן יעברו שלושה חודשי אימונים. אותה שחקנית תהיה רק האישה הרוסייה החמישית בחלל.
3 צפייה בגלריה
מארק ונדה היי אסטרונאוט אמריקני 2018
מארק ונדה היי אסטרונאוט אמריקני 2018
מארק ונדה היי. שנה בחלל? "זה מלהיב"
כמו התפקיד, גם רשימת הדרישות הייתה לא-שגרתית, וארוכה מאוד. אלו הן, בין היתר: אזרחות רוסית, בת 25 עד 45, תואר ראשון, בלי תיק פלילי, ידע בסיסי בשפות זרות, גובה 1.50 מ' עד 1.80 מ', משקל בין 50 ל-75 ק"ג, אורך כף רגל של עד 29.5 ס"מ והיקף חזה של עד 112 ס"מ.
השחקנית צריכה להיות בכושר גופני מצוין. המועמדות היו צריכות להצהיר כי הן יכולות לרוץ ק"מ ב-3:30 דקות לפחות (או 5 ק"מ סקי קרוס קאנטרי בפחות מ-24:30 דקות), לשחות 800 מטר בסגנון חופשי ב-20:10 (או 22:30 דקות בסגנון חזה), לבצע קפיצה טובה למים ממקפצה בגובה שלושה מטרים, לצלול למרחק של לפחות 20 מטר - וזה רק חלק מהרשימה הארוכה.
ובחזרה לאסטרונאוט ונדה היי, שעקב אותם צילומי סרט יצטרך לשהות כשנה בתחנת החלל. הוא דווקא לא מתלונן. "למען האמת, עבורי זו הזדמנות לחוויית חיים חדשה", אמר לעיתונאים. "אף פעם לא הייתי בחלל יותר משישה חודשים. אני נלהב לגבי האפשרות הזו". בנאס"א מעוניינים שהאסטרונאוטים יישארו זמן רב בחלל כדי לחקור את ההסתגלות של גוף האדם לחוסר משקל, במיוחד לקראת המסעות המתוכננים למאדים, בעוד כמה שנים.
3 צפייה בגלריה
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית. השיא האמריקני - 340 ימים ברצף
חמש שנים חלפו מאז שהאסטרונאוט סקוט קלי, שיצא בינתיים לפנסיה, השלים 340 ימים ברצף בחלל – שיא אמריקני. האסטרונאוטית כריסטינה קוך הייתה קרובה לשבור שיא זה, כשחזרה אשתקד לכדור הארץ אחרי 328 ימים בתחנת החלל. מחזיק השיא ברצף הימים בחלל הוא הקוסמונאוט הרוסי ולרי פוליאקוב, 437 ימים ברציפות מינואר 1994. לרוב המשימות בתחנת החלל אורכות חצי שנה.
ונדה היי התווסף לצוות סויוז הקרוב במקום קוסמונאוט רוסי, במטרה לשמר את הנוכחות האמריקנית בתחנת החלל במקרה של דחייה בשיגור הקרוב של SpaceX שלא צפוי להתרחש לפני 22 באפריל. עד תחילת השיגורים המאוישים לתחנת החלל של החברה הפרטית, רוסיה הייתה היחידה שהטיסה אסטרונאוטים לחלל מאז השבתת מעבורות החלל של נאס"א.
הפעולות בחלק האמריקני של המעבדה החללית היו נפגעות אם לא היו אמריקנים בתחנת החלל, אלא רוסים בלבד. ונדה היי, שאמר זאת, ציין כי מדובר גם בעניין סמלי – אחרי 20 שנה של נוכחות רציפה של אסטרונאוטים אמריקנים בחלל.
החדשות הטובות הן שנאס"א הצליחה לשגר את בגדיו לשם. אחרת, קצין הצבא לשעבר היה צריך ללבוש בגדים במידות גדולות בהרבה, שמיועדים בכלל לאסטרונאוט אחר. השבוע צפוי לקבל ונדה היי את מנת חיסון הקורונה השנייה שלו. הוא ממשיך לעטות מסכות, גם כאשר הוא וחברי הצוות הרוסיים מתאמנים עם חליפות חלל: "זה מאוד לא נוח, אבל זה הדבר הנכון לעשות".