כולנו זוכרים ויודעים שבעבר תחום תעשיית הרכב בישראל מעולם לא היה מאוד מפותח ולמעשה מעולם לא היינו בו שחקן משמעותי של ממש. סוסיתא היא אולי מכונית אספנות נחשקת, אבל בזמנו היו עליה יותר בדיחות מקילומטרים אמיתיים. ובחזרה להווה. כיום ישראל היא ממש מעצמה בתחום עם טכנולוגיות מובילות ברמה הגלובלית. חברות ישראליות רבות נמצאות בחוד החנית ומובילות ברמה העולמית את התחום. שמות כמו מובילאיי, ווייז, וכדומה הם שמות שכל אחד מכיר. מערכות ניהול, תוכנות רכב אוטונומי, מנועי AI ועוד טכנולוגיות מתקדמות רבות יוצאות ישירות ממדינתנו הקטנה, כאלו שאף רכב לא עולה (וכנראה גם לא יעלה) בעתיד על הכביש בלעדיהן. אנחנו אולי לא יצרן רכב עולמי כמובן, אבל אין ספק שבזכות החדשנות, ההון האנושי, "החוצפה הישראלית" והחוכמה הטכנולוגית הישראלית הפכנו למעצמה עולמית בתחום.
2 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
הדמיה של הלוויין עמוס 17
(הדמיה: חלל תקשורת)
עם זאת, בתעשיית החלל ישראל עדיין לא תפסה מקום מרכזי ומוביל בתחום ה"לוהט" הזה. אנחנו כמובן מתקדמים מאוד בעולם הביטחוני, כחלק מהכרח הקיום שלנו ושומרים את הקלפים באופן טבעי קרוב-קרוב לחזה. בתחומים האזרחיים, לעומת זאת, אנחנו כנראה מצוינים, אבל עדיין בקנה מידה קטן שאינו בעל אימפקט גלובלי.
אולי לא כולם מבינים זאת, אך אנו עדים לימים של היסטוריה אמיתית ברמת האנושות כולה (לא פחות!!), בהם הניו-ספייס משנה את עולם הלוויינות מהבסיס ומעצב ממש ברגע זה את עולם המחר של כולנו. ואני לא מגזים. ה"ניו-ספייס" הזה נוגע בחיינו וגורם למהפכה כמעט בכל תחום שאפשר לחשוב עליו - תקשורת, מידע, שירותים, איכות החיים והיכולת האנושית לחיות ולהתפתח גם בחלל החיצון (ירח, מאדים) וגם (ואולי בעיקר) על פני כדור הארץ שלנו.
כסף רב מכוון ברמה העולמית לתחום ורמת גיוסי ההון למיזמים בתחום הולכים ועולים וכבר מגלגלים מיליארדים רבים בשנה-שנתיים האחרונות. רוחבי פס אדירים ויכולות פורצות דרך נפתחים באמצעות טכנולוגיה מתקדמת ולוויינים קטנים, זולים ועמוסי טכנולוגיה מתקדמת אשר ממוקמים קרוב יותר לכדור הארץ (הקרואים בעגה המקצועית "נמוכי מסלול" או Low-Orbit). כל אלו מדלגים בקלילות מעל מחסומי ההווה באספקת תקשורת חזותית, קישוריות ורוחבי פס עצומים וזמינים בכל מקום, בשילוב הבטחה לרמות מחיר נמוכות משמעותית לכל שרשרת הערך ועד למשתמש הקצה.

מצטרפים למהפכה

חברה כמו StarLink של אילון מאסק כבר הציבה כ-1,700 מיני-לווינים בחלל, בעשרות שיגורים שונים בתקופה האחרונה. אותם לוויינים מרחפים להם בגובה נמוך של כ-500 ק"מ מעל פני כדור הארץ שלנו וכבר מספקים אינטרנט למשתמשים רבים במהירות של עד 200 מגה-בייט לשנייה. ולא צריך הרבה כדי להתחבר ולקבל שירות מהיר ויעיל. אז האם קמה אלטרנטיבה אמיתית לסיבים האופטיים? ימים יגידו…
מה שברור לחלוטין שכל השוק משתנה ממש לנגד העיניים שלנו וחברות מסורתיות עומדות בפני אתגרים ושינויים במודל העסקי. אין פלא אם כן שאנחנו עדים לתהליך של שינוי הכולל מיזוגים ורכישות שעד לפני כשנה היו גם הם בגדר מדע בדיוני או בדיחה לא הגיונית.
דוגמה מצוינת לכך היא המיזוג-רכישה של Viasat עם Inmarsat בעסקת מניות מזומן בסך 4 מיליארד דולר, שיצרה את אחד הגופים הגדולים והמשמעותיים בעולם של נותני השירות בתעשייה. דוגמה נוספת הנו מהלך אסטרטגי של EutelSat אשר השקיעה סכום עתק של 700 מיליון דולר על מנת לקבל נתח בעלות של כ-23% ב-OneWeb ואמורה בעתיד לספק שירות באמצעות לוויינים נמוכי מסלול. כנראה שזה לא סוף פסוק ונראה תמורות משמעותיות נוספות בשוק. אם אתם אוהבים לראות שוק שמגיב לדיסרפשן טכנולוגי ועסקי משמעותי, שוק הלוויינות הוא ה-Master-class והוא קורה עכשיו, בלייב.

מובילים את השינוי, מבפנים

לנו הישראלים יש כשרון נדיר של מסוגלות לתגובה מהירה ולהתאים את עצמנו לשינויים. כנראה שזהו חלק מיצר ההישרדות החזק שמוטמע בנו כעם עוד מימים ימימה. ללמוד, לחדש ולפתח טכנולוגיות חדשות שנכנסות לשימוש רחב, זה חלק מה-DNA שלנו. כיום, במדינתנו הקטנה והמרשימה, אנחנו אקטיבים ומשקיעים ביזמות ופיתוח של טכנולוגיות חדשות פורצות דרך, שיהוו בסיס לשינוי עולמי בתחומים רבים ומגוונים.
הגיע הזמן שלנו גם בחלל, להכניס את ה"ספייס" עם ה-"ניו-ספייס" והריגוש שיש בו לפוקוס. הגיעה שעתה של התעשייה בישראל לקחת את המושכות, להיות חלק וכן... אף להוביל את התחום ברמה העולמית!
2 צפייה בגלריה
עופר אסיף, סמנכ"ל בכיר לשיווק ופתוח עסקי בחלל תקשורת
עופר אסיף, סמנכ"ל בכיר לשיווק ופתוח עסקי בחלל תקשורת
עופר אסיף, סמנכ"ל בכיר לשיווק ופתוח עסקי בחלל תקשורת
(צילום: חלל תקשורת)
גם אנחנו בספייסקום (חלל תקשורת), כספק שירותי תקשורת לווייניים ותיק ומקצועי, מובילים תהליכים חדשים בישראל ומחוצה לה ולוקחים חלק פעיל יותר בתחום. גם אנחנו רוצים וצריכים להיות חלק. בראש ובראשונה מבחינה עסקית בתחום שלנו. וגם למען מדינת ישראל. ציונות.

מתחברים לעתיד. היום

אנו חייבים לשים לנו כמטרה להוביל את ישראל להיות מעצמת ניו-ספייס עולמית. אבל אסור לנו לעשות את זה לבד. אנחנו חייבים ומחפשים שותפים איכותיים לדרך. לסטארטאפים יש רעיונות פורצי דרך שבאים מבחוץ ומרעננים את התעשיה, תהליך סופר חשוב ומפרה. עבודה משותפת של שחקנים מקצועיים המבינים את השוק ובעלי ידע ונסיון מהותי כמו שלנו, בחיבור ליוזמות, טכנולוגיות וחברות הסטארט-אפ למיניהן, הוא מתכון אדיר להצלחה וייצור סינרגיה עוצמתית, מהסוג שבונה מעצמות. כמו שעשינו זאת בתחומים אחרים, ישראל 2025 צריכה להיות מעצמת ניו-ספייס עולמית.
עופר אסיף, סמנכ"ל בכיר לשיווק ופתוח עסקי בחלל תקשורת